Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

IBM en Siebel Systems introduceren klantgerichte oplossing voor retailbanking

Complete oplossing versnelt ingebruikname en reduceert implementatiekosten

SAN MATEO, Calif. - 23 november 2004 - IBM en Siebel Systems hebben de eerste oplossing voor retailbanken geïntroduceerd die standaard is voorzien van volledig geïntegreerde voorzieningen voor financiële transacties, operationale CRM en business intelligence. De oplossing maakt gebruik van IBM's WebSphere-platform. Siebel Branch Teller maakt het banken mogelijk de kwaliteit en de consistentie van interacties met klanten zeker te stellen, ongeacht het gebruikte communicatiekanaal - bankkantoor, call center, internet of geldautomaat. Tegelijkertijd biedt de oplossing alle voorzieningen die nodig zijn voor cross-selling en up-selling. IBM Business Consulting Services en Siebel Global Services zullen gezamenlijk banken helpen om lokale kantoren om te vormen tot nadrukkelijk op klanten gerichte servicecentra.

"Voor banken wordt de interactie met de klant bij de geldautomaat steeds belangrijker. Dat is een belangrijke verandering in een sector waar de geldautomaat tot nu toe slechts over een beperkte functionaliteit beschikte", zegt Jacob Jegher, senior banking analist bij Celent Communications. "Moderne geldautomaten moeten toegang bieden tot gepersonaliseerde informatie van klanten, zodat beter kan worden ingespeeld op de eisen en wensen van klanten, terwijl tevens sneller en gemakkelijker kansen kunnen worden ontdekt voor cross-selling en up-selling."

Voor ATB Financial, dat onlangs Siebel Branch Teller heeft geïmplementeerd, was de keuze duidelijk. "Na een grondig onderzoek van de producten van de diverse aanbieders hebben wij gekozen voor Siebel Branch Teller. Die keuze is gebaseerd op de domeinkennis van Siebel Systems, de ervaring die het bedrijf heeft met het omvormen van lokale kantoren tot servicecenters en de lange reeks van grote bancaire implementaties waar Siebel Systems op kan bogen", zegt Ken Casey, senior vice president retail banking delivery van ATB Financial. "Siebel Branch Teller maakt het onze medewerkers mogelijk om op het juiste moment het juiste niveau van dienstverlening aan de juiste klanten aan te bieden. Hierdoor kan een zeer goede dienstverlening worden aangeboden en wordt de waarde van de interactie met klanten gemaximaliseerd."

Traditioneel richten bankmedewerkers zich op de transactie van de klant en houdt men zich minder bezig met het versterken van de relatie met de klant of het signaleren van mogelijkheden voor additionele verkopen. Banken zien in lokale kantoren echter steeds vaker een profit center dat op basis van een servicegerichte aanpak en voorzien van de juiste hulpmiddelen een gepersonaliseerde dienstverlening aan klanten kan aanbieden. De oplossing van Siebel Systems en IBM geeft bankmedewerkers alle hulpmiddelen die nodig zijn voor op maat gemaakte marketinguitingen, het vastleggen van voorkeuren en aankoopgewoonten van klanten en het afhandelen van servicevragen van afnemers, terwijl tegelijkertijd financiële transacties kunnen worden verwerkt.

"Banken realiseren zich dat de lokale kantoren een van de beste kanalen zijn voor het vergroten van de verkopen en de tevredenheid van klanten", zegt Mark Greene, general manager of global banking van IBM. "Siebel Branch Teller is nadrukkelijk geïntegreerd met IBM's WebSphere. Hierdoor kunnen banken op basis van een gepersonaliseerde dienstverlening snel de communicatie met hun klanten optimaliseren en de winstgevendheid van lokale kantoren vergroten."

"IBM en Siebel Systems onderkennen dat banken op een betere manier gebruik kunnen maken van de interactie die plaats vindt wanneer een klant van de diensten van een geldautomaat gebruik maakt", zegt Richard Campione, group vice president en general manager van Siebel Finance. "Onze relatie is gebaseerd op het commitment van beide bedrijven om voort te gaan met het integreren van elkaars producten en het ontwikkelen en implementeren van nieuwe producten en diensten door onze service-organisaties."

Over IBM
IBM is de grootste aanbieder ter wereld van ICT-producten en -diensten. Samen met haar partners biedt IBM klanten een complete reeks van ICT-producten variërend van hardware en software tot services en complexe oplossingen tot outsourcing en training. Meer informatie is te vinden op www.ibm.com.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4.000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl.

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000