WGCC

Callcenters belangrijk voor werkervaring Nederlanders

Zeven tot acht procent van de werkende Nederlanders heeft wel eens in een callcenter gewerkt. Deze bedrijfstak, waarin nieuwe instromers op de arbeidsmarkt, herintreders en gedeeltelijk arbeidsongeschikten relatief gemakkelijk aan de slag kunnen, draagt daarmee bij aan de broodnodige werkervaring van de Nederlandse beroepsbevolking. Wat de horeca voor studenten is, zijn callcenters voor de gehele populatie: van parttimende huisvrouwen tot arbeidsgehandicapten en van schoolverlaters tot studenten, allemaal leren zij wat klantvriendelijkheid, service en commercie is.
Dit stelde Dick Bakker, voorzitter van de Werkgeversvereniging Callcenters (WGCC) vandaag bij een werkbezoek van VNO-NCW voorzitter Jacques Schraven aan een callcenter van HCN in Tilburg.

Bakker riep Schraven op zich hard te blijven maken voor flexibilisering van de arbeid. Want een flexibel arbeidspotentieel is in het belang van zijn bedrijfstak, maar draagt ook bij aan een ervaren en breed inzetbare beroepsbevolking.

Werkervaring
De WGCC-voorzitter vertelde dat hem wel eens wordt verweten, dat het verloop in zijn sector zo groot is. Bakker realiseert zich dat zijn eigen bedrijf, HCN, met circa 1000 arbeidsplaatsen, in een jaar of vijf een veelvoud daarvan aan verschillende mensen in dienst heeft gehad.'Maar dat verloop zie ik niet als iets negatiefs, want een groot deel van die mensen zijn nu elders op een zeer zinvolle en bevredigende manier aan de slag. Met de ervaring die ze bij ons hebben opgedaan geven wij bloed aan de collectieve werkervaring in dit land. En dat is van groot belang in een tijd dat we ons zorgen beginnen te maken over wie het werk doet wanneer half Nederland vergrijsd is!'

Van Callcenter naar Contactcenter
Volgens de WGCC gaat de sector een spannend 2005 tegemoet. Na het vastlopen van de CAO-onderhandelingen beraden de werkgevers zich op nieuwe manieren om de arbeidsvoorwaarden collectief vorm te geven. Daarnaast worden de Callcenterbedrijven geconfronteerd met offshoring, waarbij werk naar het buitenland dreigt te verdwijnen, een nauwelijks groeiende markt en meer beperkingen door wetgeving. Maar Bakker ziet ook lichtpunten: 'Tien jaar geleden was het woord callcenter nog nauwelijks bekend! Eén op één communicatie met klanten via telefoon, internet en e-mail bevond zich toen nog in de pioniersfase. Maar nu maken de meeste ondernemingen zich langzamerhand op voor een multichannel-benadering, waarin de consument via alle ten dienste staande - technologische - mogelijkheden op de hoogte wordt gehouden van actuele aanbiedingen. 2005 zal een jaar zijn waarin Nederlandse ondernemingen er bewust voor zullen kiezen meer klantcontacten te genereren naar het contactcenter. Daar zit dan een goed opgeleide medewerker, die in staat is een band op te bouwen met de klant'.

WGCC
De WGCC vertegenwoordigt de zogenaamde facilitaire callcenters, die in opdracht van derden telefonische en internet gerelateerde dienstverlening verzorgen. De WGCC bundelt en behartigt de belangen van alle professionele callcenters in Nederland. Kwaliteitsbewaking is voor deze jonge en snelgroeiende sector daarbij van eminent belang. Daartoe worden initiatieven genomen op gebieden als arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, opleiding en scholing.

Voor nadere informatie of foto's van het werkbezoek van de heer Schraven aan VNO-NCW kunt u terecht bij:

Herman Nieuwenhuis
Telefoon 06 53 58 60 57

23 nov 04 12:03