Antwoorden op schriftelijke vragen PvdA over luchtkwaliteit
Naar aanleiding van schriftelijke vragen die door de fractie van de
PvdA op 17 oktober 2004 zijn gesteld aan het college van burgemeester
en wethouder over de luchtkwaliteit heeft het college een
antwoordschrijven verzonden. Het college beantwoordt de vragen de D66
als volgt:
In deze brief worden de vragen, in de volgorde zoals ze zijn gesteld,
beantwoord.
Is het college net zo geschrokken van de alarmerende berichten over de
NO2 uitstoot in de regio Rijnmond
Het college is zich reeds langere tijd bewust van de
luchtverontreinigingsproblemen in de regio. De stoffen stikstofdioxide
(NO2) en fijn stof (PM10) veroorzaken gezondheidseffecten in de regio.
Ondanks dat jaargemiddelde concentraties van fijn stof en
stikstofdioxide zijn afgenomen in het laatste decennium, speelt
langdurige blootstelling aan met name fijn stof en in mindere mate
stikstofdioxide een rol bij luchtwegklachten en sterftecijfers. Ook
blootstelling aan kortdurende verhoogde concentraties kan leiden tot
luchtwegklachten en effecten hebben op hart- en bloedvaten (zie ook
Luchtkwaliteit en gezondheid in Rijnmond door o.a. R. Slob).
Ook binnen Maassluis worden jaarlijks de concentraties NO2 en fijn
stof gemeten en berekend (Milieumonitoringsrapportage en rapportage
luchtkwaliteit Maassluis). O.a. uit de rapportage luchtkwaliteit 2003
blijkt dat NO2 op nagenoeg alle plekken onder de plandrempel waarde
blijft maar dat voor fijn stof op veel plekken overschrijdingen worden
gesignaleerd. Dit baart ons zorgen.
Oorzaak
Menselijke activiteiten hebben grote invloed op de kwaliteit van de
lucht. Een belangrijke reden voor de hoge concentraties boven
Nederland-Belgie-Duitsland is de bevolkingsdichtheid en grote
bedrijvigheid. Met name het verkeer is een sterke bron van
stikstofdioxiden (ongeveer 50%). Verder zijn industrie en
elektriciteitsopwekking uit fossiele brandstoffen belangrijke bronnen.
De algemene aanname is dat de concentraties stikstofdioxide (NO2) en
fijn stof (PM10) verder afnemen. Dit komt ondermeer door de invoering
van katalysatoren en roetfilters in het wegverkeer (M. Makkee,
intermediair 22 oktober 2004).
Media
Echter voor wat betreft de berichtgeving in de media merken wij op dat
er in de diverse kranten een kaart is gepubliceerd met concentraties
NO2. Deze kaart is gebaseerd op achttien maanden observatie van ESA's
aardobservatiesatelliet Envisat. Het unieke en nieuwe van de
satelliet-metingen is dat de stikstofdioxideconcentraties boven
Nederland direct vergeleken kunnen worden met andere gebieden. De
concentraties gevonden door de satelliet-metingen, zijn niet anders
dan de reeds bekende gegevens. Wel blijkt dat het vrachtverkeer meer
stikstofdioxiden uitstoot dan op basis van theoretische modellen werd
gedacht.
Deze berichtgeving in de media heeft tot veel beroering geleid. Dit is
niet geheel terecht. De gevonden hoeveelheid stikstofdioxiden komen
overeen met de reeds bekende waarden.
Bent u met ons van mening dat er snel maatregelen genomen moeten
worden om de slechte toestand van de lucht in onze regio te verbeteren
In de gemeente Maassluis wordt de grenswaarde van PM10 (= fijn stof)
voor de jaargemiddelde concentratie op een groot aantal wegvakken, met
name als gevolg van de hoge achtergrondconcentraties, overschreden.
Ook de grenswaarde voor de 24-uursgemiddelde concentratie wordt in de
gehele gemeente gedurende meer dan het maximale aantal toegestane
dagen overschreden. De gemeente is gelegen in een stedelijk gebied. De
achtergrondconcentraties worden mede bepaald door de aanwezigheid van
een aantal grote industriegebieden en rijkswegen. De problematiek van
de overschrijdingen van de grenswaarde en plandrempel van fijn stof is
daardoor nauwelijks op gemeentelijk niveau oplosbaar. Op regionaal,
landelijk- en Europees niveau wordt getracht deze overschrijdingen te
reduceren. Daarnaast moet worden opgemerkt dat de
achtergrondconcentratie mede door natuurlijke bronnen ontstaat.
Bent u bereid om richting Stadsregio, VNG en andere instanties per
omgaande aan te dringen op snelle maatregelen om deze verbetering in
gang te zetten
Vanuit de Gemeente Maassluis wordt in meerdere gremia aangedrongen op
verbetering van de luchtkwaliteit. Ook het Masterplan Luchtkwaliteit
nadert op dit moment zijn voltooiing (in het kader van een
ROM-Rijnmond project). In ROM-Rijnmond verband is gewerkt aan dit
Masterplan ter voorbereiding van een 20-tal maatregelen ter
verbetering van de luchtkwaliteit in de regio. De implementatie van
deze maatregelen is binnenkort te verwachten (zie bijlage).
Dat versnelde uitbreiding van de 80 km gebieden daarbij een eerste
stap kan zijn
Niet alleen een uitbreiding van de 80 km gebieden maar ook 100 km (op
de A20 nabij Maassluis) kan, naar onze mening, een bijdrage leveren
aan de beperking van zowel geluidshinder als de NO2 / fijn stof
uitstoot.
Bij het verzoek van de Stadsregio Rotterdam aan minister Peijs voor
medewerking aan uitbreiding van 80 km op de ruit is, mede op
aandringen van de Gemeente Maassluis, aandacht gevraagd voor deze
problematiek. Daarnaast hebben wij bij onze zienswijze op de Nota
Mobiliteit het volgende gesteld:
"De Nota stelt ten aanzien van geluidsoverlast dat voorkomen beter is
dan weren. Daarom wordt de voorkeur gegeven aan het treffen van
bronmaatregelen. Bij deze bronmaatregelen worden voor het wegverkeer
voertuigen (banden, motoren) en wegdek (dubbellaags ZOAB) genoemd. Wij
missen hierbij de snelheden. Ook door het verlagen van de maximum
snelheden kunnen bijzondere resultaten worden geboekt, zowel in het
beperken van geluidsoverlast als in het verbeteren van de
luchtkwaliteit. De snelheidsbeperking van 80 km op de A13 toont dit
aan. De voorstellen van het kabinet om deze snelheidsbeperking op
meerdere wegvakken toe te passen bevestigen dit ook nog eens.
De bewoners van de woningen in Maassluis die direct langs de A20 zijn
gelegen ondervinden sedert jaren forse geluidsoverlast van het verkeer
op de A20. Onder verwijzing naar het verzoek van het dagelijks bestuur
van de Stadsregio Rotterdam d.d. 22 juni 2004 willen wij in dit kader
aandringen op het instellen van een snelheidsbeperking tot 100 km op
de A20 ter hoogte van Maassluis."
Is het college met de PvdA van mening dat op grond van dit recente
onderzoek het autoverkeer in (de directe omgeving van) Maassluis
beperkt moet worden en dus het fietsen extra bevorderd moet worden
middels goede fietspaden en fietsparkeervoorzieningen?
Zo ja, kunt u dan aangeven welke concrete maatregelen u in petto
heeft?
Wij zijn van mening dat beperking van het aantal autokilometers niet
alleen voor beperking van de NO2 / fijn stof uitstoot maar ook voor
vele andere milieu-, veiligheids- en ruimtelijke ordeningsaspecten een
goede zaak is.
Onze inbreng bij de totstandkoming van ruimtelijke plannen en verkeer-
en vervoersplannen van de centrale en decentrale overheden is dan ook
mede op die gedachte gebaseerd.
Bevordering van het fietsgebruik behoort eveneens tot ons beleid.
Daarbij zijn wij ons ervan bewust dat deze bevordering niet direct een
substantiële bijdrage zal of kan leveren aan het terugdringen van het
autogebruik. Ons fietsbeleid is gericht op het op een zo goed
mogelijke wijze accommoderen van het gebruik van de fiets. Als
concrete maatregelen die daarop zijn gericht noemen wij hier:
· Uitbreiding van de stallingsmogelijkheden voor fietsen bij openbaar
vervoer haltes;
· In het groot onderhoud van fietspaden zoveel mogelijk
asfaltverhardingen toepassen;
· Alle gebiedsontsluitingswegen voorzien van vrijliggende fietspaden;
· Gelijkwaardige behandeling van fietsers bij
verkeersregelinstallaties;
· Terugdringen fietsendiefstal;
· Waar mogelijk het medegebruik van zogenaamde kortsluitroutes door
fietsers bevorderen;
· Het bevorderen van een goede fietsbewegwijzering;
· In regionaal verband de aanleg van regionale fietsroutes
ondersteunen.
.
Gemeente Maassluis