23-11-2004
Donkervoort bijna 15 seconden sneller dan Carrera GT
Enkele weken geleden zette Porsche een niet geringe prestatie neer
door het ronderecord op de fameuze Nordschleife Nürburgring na drie
jaar te verbreken met de Carrera GT.
De Nordschleife geldt als een van de zwaarste circuits ter wereld dat
door diverse autofabrikanten wordt gebruikt voor het testen van nieuwe
prototypes. Donkervoort maakte echter afgelopen weekend op een wrede
manier een einde aan het Porschefeestje. Het merk uit Lelystad verbrak
het record van de Duitse superauto met maar liefst bijna 15 seconden.
Daarmee heeft Donkervoort de titel snelste productieauto op de
Nürburgring Nordschleife met recht verdiend. Coureur Michael Düchting
mocht uit handen van de organisatie de wisseltrofee in ontvangst
nemen.
Dat we een goede kans maakten wisten we. Maar zomaar even een
superauto als de Carrera GT aftroeven, dat is wel heel erg bijzonder,
aldus Joop Donkervoort. Voor de recordrit werd een Donkervoort 270 RS
ingezet, die direct is afgeleid van de nieuwe D8 270 die vanaf komend
voorjaar leverbaar is. De 270 RS stond op normale straatbanden en
voldeed aan alle eisen waaraan een straatauto moet voldoen. Dat is
niet alleen een eis van het Duitse blad Sport Auto sinds 1995
initiator van de recordritten - maar het is ook een goede testcase
voor ons. Het circuit, en met name de Nordschleife, is nu eenmaal de
beste plaats om een auto te testen. Het enige verschil tussen de 270
RS en de nieuwe D8 270 zijn de spoilers; die worden bij de nieuwe auto
keurig geïntegreerd en zijn dus niet zichtbaar.
Lange voorbereiding
Maanden had Porsche geoefend om met de Carrera GT, een van de meest
geroemde superautos van dit moment, het record te verbreken. Het oude
record stond op naam van de Porsche GT2 die in 2001 de snelste bleek.
De 612 pk sterke Carrera GT deed tweetiende van een seconde korter
over het 22,3 km lange traject en klokte 7,32.44 minuten. Michael
Düchting, de Duitse Donkervoortdealer, reed na 7,18.01 minuten over de
finish en was daarmee een bijna ongeloofwaardige 15 seconden sneller.
Joop Donkervoort verklaart het geheim. Onze auto is erg licht en heeft
een krachtige, speciaal door Donkervoort ontwikkelde 1.8-liter
turbomotor van Audi. Dit, in combinatie met de speciale configuratie
van de wielophanging en het superstijve chassis maken hem zo uniek.
Dat is onze kracht. Onze klanten kunnen zo vanaf de openbare weg het
circuit oprijden, dus het is een pure auto in alles. Veel van de
techniek van de 270 RS is vanaf volgend jaar terug te vinden in de D8
270 en de eveneens nieuwe J25. We hebben vertrouwen in de toekomst en
dit is een mooie bevestiging van ons kunnen.
AutoRai