INTELLIGENCE GROUP
Sterke opkomst NationaleVacaturebank.nl in 2004
Werk.nl is de meest gebruikte vacaturesite
Capelle aan den IJssel, 23 november 2004 werk.nl is de meest gebruikte
vacaturesite onder de Nederlandse beroepsbevolking gevolgd door
NationaleVacaturebank.nl en monsterboard.nl. Tussen 2003 en 2004 zijn
deze drie vacaturesites sterk gegroeid in populariteit terwijl de
andere vacaturesites gelijk zijn gebleven. Dit blijkt uit continu
Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group onder ruim 28.000
personen sinds 2003. Het onderzoek is gevalideerd door de Stichting
voor Economisch Onderzoek (SEO) van de Universiteit van Amsterdam en
representatief bevonden voor de Nederlandse beroepsbevolking.
Een nieuwe top 3
In 2004 is de vacaturesite van het CWI (www.werk.nl) de populairste
vacaturesite van Nederland geworden. In 2003 was monsterboard.nl nog
de meest populaire site van Nederland en werk.nl tweede. De toegenomen
werkloosheid, het publiciteitsoffensief en de verschillende
samenwerkingen van het CWI hebben hier mede toe geleid.
Monsterboard en de NationaleVacaturebank zijn in gevecht voor de plek
achter werk.nl. Tot aan het tweede kwartaal van 2004 was
monsterboard.nl populairder dan NationaleVacaturebank.nl. Sinds het
tweede kwartaal is daar verandering in gekomen en scoort
NationaleVacaturebank.nl beter. De populariteit van deze top 3 is
opvallend. Werk.nl en NationaleVacaturebank.nl zijn ten opzichte van
2004 ruim verdubbeld in populariteit. Monsterboard.nl heeft een groei
van 40 procent laten zien. De andere vacaturesites in de top-10 zijn,
op google.nl na, niet tot nauwelijks populairder geworden in 2004.
Ontwikkelingen van vacaturesites
De grootste vacaturesites zijn in 2004 belangrijker geworden terwijl
jobtrack.nl, jobnews.nl, intermediair.nl en stepstone.nl niet tot
nauwelijks hun positie hebben verbeterd. Wanneer deze ontwikkeling
zich in het komende jaar zal doorzetten, zal dat betekenen dat er in
Nederland maximaal 3 grote commerciële vacaturesites over zullen
blijven. Het gevecht om deze derde plek is reeds in alle hevigheid
losgebarsten nu vacaturekrant.nl, jobtrack.nl en totaljobs.nl alle
drie met een marketingoffensief zijn gestart. Totaljobs.nl zal hierin
nog de langste weg moeten afleggen. De in de tweede helft van oktober
van gestarte vacaturesite is in de oktobermeting van Intelligence
Group niet een keer genoemd door de Nederlandse beroepsbevolking.
Opvallend is verder de ontwikkeling van google.nl. Google als
startpunt om vacatures te zoeken, is in 2004 tweeëneenhalf keer meer
genoemd dan in 2003. Ook wordt google steeds vaker gebruikt door
werkgevers om hun vacaturegedeelte van de website in onder de aandacht
te brengen. Verwacht wordt dat google.nl in 2005 qua populariteit zal
doorgroeien.
Top vacaturesites Totaal 2003 Totaal
2004 Groei Kwartaal 1-2004 Kwartaal 2-2004 Kwartaal 3-2004
werk.nl 5,0% 10,3% 208 9,5% 11,2% 10,7%
monsterboard.nl 6,2% 8,8% 142 8,7% 9,6% 8,7%
nationalevacbank4,0% 8,6% 217 7,0% 10,9% 9,4%
stepstone.nl 4,1% 4,3% 105 4,3% 4,6% 4,4%
jobtrack.nl 3,9% 3,8% 98 3,3% 4,4% 4,0%
intermediair.nl 3,1% 3,1% 99 3,5% 3,5% 2,5%
jobnews.nl 1,9% 2,5% 132 2,2% 3,0% 2,5%
randstad.nl 1,0% 1,0% 102 0,8% 1,1% 1,1%
google.nl 0,4% 1,0% 274 1,1% 1,0% 0,8%
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Intelligence Group
Geert-Jan Waasdorp
T: 010-2842026
M: 06-48337283
F: 010-2842027
E: info@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl
23 nov 04 12:01