23-11-2004
Actieve hoofdsteunen van Saab behoren tot de beste
De actieve hoofdsteunen van Saab bieden de best mogelijke bescherming
bij een achterwaartse aanrijding.
Dat stelt het Britse onderzoekscentrum Thatcham aan de hand van
crashtests met stoelen en hoofdsteunen van 114 verschillende type
auto's die op dit moment in Europa op de markt zijn. Het instituut
verricht in opdracht van verzekeraars onderzoek naar het letselrisico
bij autos en de effectiviteit van veiligheidsvoorzieningen.
Thatcham heeft de Saab 9-3 Sport Sedan onder de loep genomen. De
zetels, die standaard zijn voorzien van de actieve SAHR-hoofdsteunen
(Saab Active Head Restraints), hebben de hoogst haalbare beoordeling
goed gekregen. Dat is een mooi resultaat voor Saab, dat als één van de
eerste fabrikanten bijna tien jaar geleden al begon met montage van
dergelijke hoofdsteunen. Bij een achterwaartse aanrijding bewegen de
steunen onder invloed van de druk die de rug van een inzittende
uitoefent op een plaat in de rugleuning van de voorstoelen naar voren
en iets omhoog. De hoofdsteunen vangen daarbij het hoofd goed op,
waardoor de kans op nekletsel (whiplash) aanzienlijk wordt verkleind.
De hoge score van de Saab 9-3 Sport Sedan komt ongeveer een maand na
de nominatie 'Best Pick' die IIHS (International Institute for Highway
Safety, de Amerikaanse equivalent van Thatcham) heeft toegekend aan de
hand van onderzoek naar de bescherming bij zijdelingse aanrijdingen.
Daarnaast heeft EuroNCAP eerder dit jaar aan de 9-3 Cabriolet het
maximum van vijf sterren toegekend voor de veiligheid bij zowel
frontale aanrijdingen als botsingen van opzij.
Opgetogen
Bij Saab in Zweden heerst een opgetogen stemming over de reeks goede
resultaten die het merk wereldwijd boekt. De tests voor actieve
hoofdsteunen, zoals die nu zijn uitgevoerd door Thatcham en door
vergelijkbare organisaties in de Verenigde Staten en in Duitsland,
tonen aan dat ons pionierswerk vruchten afwerpt, aldus Per Lenhoff,
die bij Saab Automobile verantwoordelijk is voor de
veiligheidsvoorzieningen. Ook al leveren botsingen van achteren zelden
levensbedreigende verwondingen op, er is toch sprake van permanent
letsel en onnodig lijden. De jongste onderzoeksresultaten bevestigen
onze bevindingen en die van anderen, zoals de Zweedse
verzekeringsmaatschappij Folksam die tests in Zweden heeft uitgevoerd.
De test van Thatcham bestaat uit twee onderdelen: een geometrisch en
een dynamisch deel. In het eerste wordt de stand van de hoofdsteun ten
opzichte van het hoofd beoordeeld aan de hand van een dummypop van het
formaat van een volwassen man van gemiddelde lengte. Daarna volgt een
crashtest, waarbij de stoel op een slede is gemonteerd. Hierbij wordt
gebruikgemaakt van een BioRID-dummy die voorzien is van sensoren die
nauwkeurig krachten en bewegingen van het hoofd meten. Deze dummy is
speciaal voor dit doel ontwikkeld door de technische universiteit
Chalmer in Zweden in samenwerking met Saab, Volvo en Autoliv.
AutoRai