Ingezonden persbericht
*Uitnodiging voor de Pers *
*Zaandam 22 november 2004.
Vijf samenwerkende milieuorganisaties uit de Noordvleugel bieden het rapport "Onderzoek regionale bereikbaarheid Almere" aan. Wethouder A.W. Bijl uit Almere en wethouder D. Stadig uit Amsterdam nemen het rapport in ontvangst. U bent hierbij van harte welkom, en kunt tevens vragen stellen.*
Locatie: Provinciehuis Hoord-Holland, zaal 3060
Datum: dinsdag 23 november 2004
Tijd: 15.30 uur-15.50 uur
* *
*Toelichting*
Sinds jaar en dag voelen de samenwerkende milieuorganisaties in de Noordvleugel zich betrokken bij de groei en ontsluiting van Almere. Ze denken met de overheden mee, binnen randvoorwaarden van natuur en milieu. Eerst in het platform De Uitweg, en nu bij de Planstudie Haarlemmermeer-Almere en de ontwikkelingen rond het IJmeer. De risico's voor natuur en landschap bij een infrastructuurverbinding door het IJmeer baren de organisaties zorgen. Om een IJmeerverbinding beter op nut en noodzaak te kunnen beoordelen, hebben ze bureau Goudappel Coffeng onderzoek laten doen naar de volgende vragen. Wat zijn de vervoerkundige en ruimtelijk-economische consequenties voor Almere (en voor de Noordvleugel) als de IJmeerverbinding vervangen wordt door een verbeterde verbinding over de Hollandse Brug? Op welke wijze kan Almere Pampus als hoogwaardig waterfront worden ontwikkeld in combinatie met een versterking van de infrastructuur via de Hollandse Brug?
Op 23 november aanstaande krijgen wethouder Stadig van Amsterdam en wethouder Bijl van Almere het eindrapport "Onderzoek regionale bereikbaarheid Almere" aangeboden door de directeuren van de 3 milieufederaties.
In het kort komen de resultaten van het onderzoek hierop neer
* De Hollandse Brug-verbinding zorgt voor aanzienlijk minder
planrisico voor Almere, en met name voor de wijk Almere Pampus,
dan een verbinding door het IJmeer. Almere Pampus kan grootschalig
en hoogstedelijke ontwikkeld worden.
* Een 4-sporige Hollandse Brug biedt uitstekende kansen voor de
verknoping van Almere op het regionale, nationale en
internationale spoornet. Ook het goederenvervoer in de randstad
kan beter doorstromen met een viersporig systeem over de Hollandse
Brug.
* Een 4-sporige Hollandse Brug is financieel relatief goed te
exploiteren, omdat bij een viersporige lijn kan worden uitgegaan
van 'dedicated' sporen, dat wil zeggen eigen sporen voor
stoptreinen en eigen sporen voor snelle treinen. Eén viersporige
spoorlijn heeft daardoor meer capaciteit dan twee dubbelsporige
spoorlijnen.
* De Hollandse Brug kan als icoon van de verbinding met het oude
land uitgevoerd worden. Omdat deze direct en voor alle
modaliteiten aansluit op Almere Poort, wordt deze wijk
hyperbereikbaar en krijgt daardoor een extra impuls om zich
ruimtelijk-economisch te ontwikkelen.
* Voor het grootste deel van Almere zijn de reistijden naar
Amsterdam via de Hollandse brug vergelijkbaar of beter dan via een
IJmeerverbinding (dit geldt overigens niet voor Almere Pampus).
Een samenvatting van de (overige) resultaten van het onderzoek vindt u in de bijlage. Het volledige rapport kunt u vinden op _*www.milieufederatieflevoland.nl.*_
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Saskia Kluit, coördinator samenwerkende milieuorganisaties, 030-2544457 of 06-24628998
*Contactpersonen ter plekke: *
Nico Papineau Salm, directeur Milieufederatie Utrecht, 030-2544457
Jan Kastje, plv directeur milieufederatie Flevoland, 0320-253505
Hugh Gallacher, directeur Milieufederatie Noord-Holland
/ Milieufederatie Flevoland, Milieufederatie Noord-Holland, Milieucentrum Amsterdam, Natuur en Milieufederatie Utrecht, Stichting Natuur en Milieu/