Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Antwoorden op ...

Antwoorden op kamervragen over de veiligheid van passagiers op Schiphol en de aansprakelijkheid van reizigers voor aan luchtvaartmaatschappijen overgedragen bagage

22 november 2004

Vragen van het lid Externe link Van der Ham (D66) aan de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de veiligheid van passagiers op Schiphol en de aansprakelijkheid van reizigers voor aan luchtvaartmaatschappijen overgedragen bagage.
---

Vraag 1
Deelt u de mening dat een reiziger in principe niet verantwoordelijk noch aansprakelijk kan worden gehouden voor datgene wat er met zijn bagage gebeurt, vanaf het moment dat de bagage bij de incheckbalie van luchthavens wordt overgedragen aan de luchtvaartmaatschappij waarmee de reiziger vliegt, tot aan het moment waarop bij aankomst de bagage op de band wordt aangeboden? 1)

Vraag 2
Deelt u de mening dat de reiziger er vanuit moet kunnen gaan dat de internationaal gebezigde methode, waarbij een claimtag in het ticket wordt geplakt en het bijbehorende label aan de ingecheckte bagage van de reiziger wordt bevestigd, waterdicht en tegen corruptie bestand is?

Vraag 3
Heeft u kennisgenomen van de verklaring van de «security manager» van de KLM, afgelegd als getuige-deskundige ten overstaan van de rechter-commissaris van de rechtbank te Haarlem op 13 september 2004?
2)

Vraag 4
Erkent u dat het mogelijk is - nu de «security manager» van de KLM onder meer heeft verklaard dat het kan dat «bagagelabels - van bagage die al is ingecheckt wordt afgehaald en aan andere bagage bevestigd.»
- dat nietsvermoedende reizigers worden beschuldigd van cocaïnesmokkel omdat een label met hun naam of identificatienummer aan een hun niet toebehorende koffer wordt aangetroffen?

Vraag 5
Bent u van mening dat in een strafzaak, waarin moet worden geoordeeld over een ernstig delict als cocaïne-invoer, het vernietigen van de koffer met cocaïne voordat de strafzaak werd behandeld getuigt van een goede omgang met mogelijk belangrijk bewijsmateriaal?

Vraag 6
Is u bekend hoeveel reizigers, bij wie geen verdovende middelen als cocaïne op het lichaam (bolletjesslikkers) zijn aangetroffen, inmiddels schuldig zijn bevonden waarbij het bagagelabel het voornaamste of enige bewijsmiddel vormde?

Vraag 7
Moet uit de beantwoording van eerdere vragen van het lid Van der Ham
3) worden geconcludeerd dat in deze zaak het onderscheid tussen «verdacht» en «schuldig» is komen te vervallen? Wordt hiermee de invoering van de omgekeerde bewijslast gesuggereerd?

Vraag 8
Kunnen, nu criminelen kennelijk weten dat het bagage-afhandelingsysteem op Schiphol niet waterdicht is, naast koffers met cocaïne ook koffers met een andere inhoud bijvoorbeeld semtex vliegtuigen en de luchthaven Schiphol binnenkomen? Wat betekent

dit voor de veiligheid van het luchtverkeer en voor Schiphol?

Vraag 9
Op welke termijn denkt u maatregelen te treffen om het bagage-afhandelingsysteem zodanig te verbeteren dat de reiziger kan vliegen zonder angst voor wat er met zijn bagage zou kunnen gebeuren gedurende de tijd dat hij zijn bagage niet in persoonlijk beheer heeft?

Vraag 10
Erkent u dat het hier een probleem betreft dat ook internationaal dient te worden aangepakt? Zo ja, welke aanpak wordt voorgesteld?

Antwoorden 1 t/m 10 De door het lid Van der Ham gestelde vragen zijn gesteld naar aanleiding van de uitspraak van de rechtbank Haarlem in een zaak betreffende de invoer van cocaïne op Schiphol, d.d. 13 september jongstleden. Het Openbaar Ministerie heeft in deze zaak hoger beroep aangetekend waarbij het aannemelijk moet worden geacht dat de verschillende onderwerpen die in de onderscheiden vragen worden benoemd, aan de orde komen. Om deze reden verzoek ik u te billijken dat ik voorshands af zie van beantwoording van deze vragen, hangende het hoger beroep.


1) Onder meer in de uitzending van Netwerk, 25 oktober jl., is aan deze problematiek aandacht besteed.
2) RC 04/112, parket nummer 15/000054-04.
3) Aanhangsel Handelingen nr.1497,vergaderjaar 2003-2004.