Groen!
Brussel, 22 november 2004
Vlaamse regering moet investeringsbeloftes bij De Lijn nu waarmaken
Het is de Vlaamse regering zelf die voor de problemen bij De Lijn
zorgt. De Vlaamse regering heeft bij de begrotingsbesprekingen beslist
het Pegasusplan de eerste jaren niet uit te voeren. Dat Pegasusplan
voorzag net in investeringen in De Lijn in Oost-Vlaanderen,
Vlaams-Brabant en Antwerpen. "De buschauffeurs kreunen onder de
werkdruk, de passagiers lijden onder onvoldoende aanbod en dat alleen
maar omdat de Vlaamse regering het hakbijl zet in de investeringen.
Blijkbaar is voor deze regering het openbaar vervoer niet langer
prioritair. De gevolgen daarvan hebben de mensen in Gent ten volle
ondervonden," reageert Groen!-voorzitter Vera Dua op de staking bij De
Lijn in Oost-Vlaanderen. Zij vraagt aan de Vlaamse ministers Kris
Peeters (CD&V) en Katleen Van Brempt (SP.A) het Pegasusplan onverwijld
uit te voeren.
Groen! heeft begrip voor de acties van de bus- en trambestuurders in
Oost-Vlaanderen. Alleen is het spijtig dat de reizigers hier weer de
dupe van worden. Groen! stelt vast dat de Lijn! in Gent, maar ook in
andere steden, het slachtoffer dreigt te worden van haar eigen succes.
De gunstige tarieven en het beleid ten aanzien van doelgroepen als de
ouderen, zorgen er voor dat veel meer mensen geregeld tram of bus
nemen. "Dit moet vooral zo blijven," zegt Groen!-voorzitter Vera Dua.
"Maar wie A zegt moet ook B zeggen. Als de Vlaamse regering er voor
zorgt dat er meer reizigers worden aangetrokken, heeft ze ook de
plicht er zorg voor te dragen dat deze comfortabel en snel kunnen
vervoerd worden. Daar is inderdaad extra personeel voor nodig, zodat
de werkdruk voor de chauffeurs niet hoger oploopt. Maar in de Vlaamse
begroting is hiervoor geen geld voorzien. Men lokt de mensen naar bus
en tram, maar daarna laat men de reizigers en de bestuurders in de
kou."
Groen! betreurt dat de maatregelen om de doorstroming van het openbaar
vervoer te bevorderen, nog altijd uitblijven. Men heeft een heel "jaar
van de doorstroming" georganiseerd in 2002. De Lijn kondigde toen
zelfs "een eeuw van de doorstroming" aan. Een cynische uitspraak,
want, zo stelt Dua, "door de besparingswoede van deze Vlaamse regering
lijkt het er inderdaad op dat het een eeuw zal duren alvorens bussen
en trams vlot op eigen vrije banen passagiers kunnen vervoeren. Nu
staan de bussen en trams mee in de file aan te schuiven. Ook de
problematiek van de foutparkeerders krijgt men na al die jaren nog
altijd niet onder controle."
De kern van het probleem is dat er veel meer zou moeten geïnvesteerd
worden in openbaar vervoer in de stedelijke gebieden van de Vlaamse
Ruit; het gebied tussen Antwerpen, Gent en Brussel/Leuven. Daarom was
Groen! zo enthousiast over het Pegasusplan van de vorige regering. Tot
en met 2025 voorzag dat plan in een investering van liefst 1,1 miljard
euro om het openbaar vervoer in die Vlaamse Ruit te optimaliseren. "De
Vlaamse regering heeft dat plan nu op de lange baan geschoven," weet
Vera Dua. "Met het gevolg dat problemen van oververzadiging, gebrek
aan comfort voor de reizigers, stress voor de chauffeurs en
tijdsverlies voor het openbaar vervoer quasi structureel dreigen te
worden in onze Vlaamse steden."
Groen! vraagt de ministers Peeters (CD&V) en Van Brempt (SP.A) dan ook
dat het Pegasusplan voor beter openbaar vervoer in het gebied
Antwerpen-Gent-Brussel/Leuven terug opgenomen wordt. "Hiermee wachten
tot 2006 of zelfs 2007 zorgt enkel maar voor meer overlast voor
chauffeurs én passagiers."