Groen!

Brussel, 22 november 2004

Vlaamse regering moet investeringsbeloftes bij De Lijn nu waarmaken

Het is de Vlaamse regering zelf die voor de problemen bij De Lijn zorgt. De Vlaamse regering heeft bij de begrotingsbesprekingen beslist het Pegasusplan de eerste jaren niet uit te voeren. Dat Pegasusplan voorzag net in investeringen in De Lijn in Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen. "De buschauffeurs kreunen onder de werkdruk, de passagiers lijden onder onvoldoende aanbod en dat alleen maar omdat de Vlaamse regering het hakbijl zet in de investeringen. Blijkbaar is voor deze regering het openbaar vervoer niet langer prioritair. De gevolgen daarvan hebben de mensen in Gent ten volle ondervonden," reageert Groen!-voorzitter Vera Dua op de staking bij De Lijn in Oost-Vlaanderen. Zij vraagt aan de Vlaamse ministers Kris Peeters (CD&V) en Katleen Van Brempt (SP.A) het Pegasusplan onverwijld uit te voeren.

Groen! heeft begrip voor de acties van de bus- en trambestuurders in Oost-Vlaanderen. Alleen is het spijtig dat de reizigers hier weer de dupe van worden. Groen! stelt vast dat de Lijn! in Gent, maar ook in andere steden, het slachtoffer dreigt te worden van haar eigen succes. De gunstige tarieven en het beleid ten aanzien van doelgroepen als de ouderen, zorgen er voor dat veel meer mensen geregeld tram of bus nemen. "Dit moet vooral zo blijven," zegt Groen!-voorzitter Vera Dua. "Maar wie A zegt moet ook B zeggen. Als de Vlaamse regering er voor zorgt dat er meer reizigers worden aangetrokken, heeft ze ook de plicht er zorg voor te dragen dat deze comfortabel en snel kunnen vervoerd worden. Daar is inderdaad extra personeel voor nodig, zodat de werkdruk voor de chauffeurs niet hoger oploopt. Maar in de Vlaamse begroting is hiervoor geen geld voorzien. Men lokt de mensen naar bus en tram, maar daarna laat men de reizigers en de bestuurders in de kou." Groen! betreurt dat de maatregelen om de doorstroming van het openbaar vervoer te bevorderen, nog altijd uitblijven. Men heeft een heel "jaar van de doorstroming" georganiseerd in 2002. De Lijn kondigde toen zelfs "een eeuw van de doorstroming" aan. Een cynische uitspraak, want, zo stelt Dua, "door de besparingswoede van deze Vlaamse regering lijkt het er inderdaad op dat het een eeuw zal duren alvorens bussen en trams vlot op eigen vrije banen passagiers kunnen vervoeren. Nu staan de bussen en trams mee in de file aan te schuiven. Ook de problematiek van de foutparkeerders krijgt men na al die jaren nog altijd niet onder controle." De kern van het probleem is dat er veel meer zou moeten geïnvesteerd worden in openbaar vervoer in de stedelijke gebieden van de Vlaamse Ruit; het gebied tussen Antwerpen, Gent en Brussel/Leuven. Daarom was Groen! zo enthousiast over het Pegasusplan van de vorige regering. Tot en met 2025 voorzag dat plan in een investering van liefst 1,1 miljard euro om het openbaar vervoer in die Vlaamse Ruit te optimaliseren. "De Vlaamse regering heeft dat plan nu op de lange baan geschoven," weet Vera Dua. "Met het gevolg dat problemen van oververzadiging, gebrek aan comfort voor de reizigers, stress voor de chauffeurs en tijdsverlies voor het openbaar vervoer quasi structureel dreigen te worden in onze Vlaamse steden." Groen! vraagt de ministers Peeters (CD&V) en Van Brempt (SP.A) dan ook dat het Pegasusplan voor beter openbaar vervoer in het gebied Antwerpen-Gent-Brussel/Leuven terug opgenomen wordt. "Hiermee wachten tot 2006 of zelfs 2007 zorgt enkel maar voor meer overlast voor chauffeurs én passagiers."