Port of Rotterdam

HAVENMONITOR 2003
Havenmonitor 2003
22-11-2004 14:10:00

Rabobank Rotterdam presenteert resultaten Havenmonitor 2003 Havenbedrijfsleven doet het goed

Cijfers over het aantal tonnen en containers zijn er genoeg. Echter, over het functioneren van ondernemingen
in de haven en hun bedrijfseconomische resultaten is weinig bekend. Vorig jaar is door de Rabobank de
eerste stap gezet om hierin te voorzien met de Havenmonitor. Over 2001, 2002 en 2003 zijn de financiële
gegevens van 133 ondernemingen geregistreerd en geanalyseerd om uitspraken te doen over de
bedrijfseconomische prestaties van het havenbedrijfsleven.

Belangrijkste resultaten
De resultaten van de Rabobank Havenmonitor 2003 laten zien dat ondernemingen uit mainport Rotterdam in
2003 ruim 12% meer opbrengsten hadden dan in 2002. De bedrijven hebben met een gemiddelde nettowinst
van 2,6% van de totale omzet een redelijk bedrijfsrendement behaald. Met hun prestaties volgen
ondernemingen de groei van de goederenoverslag in het algemeen en de containeroverslag in het bijzonder.
In vergelijking met de ERBO-enquête van de Kamer van Koophandel blijkt dat de havenbedrijven sinds
2001 beter presteren dan het landelijke bedrijfsleven: omzetstijging in plaats van omzetstagnatie en
verbetering van het nettorendement in plaats van minder rendement. In de haven heeft 77% van de bedrijven geïnvesteerd in 2003 tegenover 59% van alle ondernemingen in
Nederland en 55% van alle ondernemingen in Rijnmond. Binnen het MKB investeert landelijk 59%, terwijl
dit aandeel bij het MKB in de haven 82% is. Het gemiddelde investeringsbedrag ligt op 600.000 euro per
werknemer. Het merendeel van de havenbedrijven verwacht dat in 2004/2005 het investeringsniveau gelijk
blijft.

Uit de Havenmonitor 2003 blijkt dat de haveneconomie uit de pas loopt met de algemene economische
conjunctuur van Nederland. De haven lijkt meer afhankelijk van buitenlandse ontwikkelingen, waaronder de
groei van de wereldhandel en de snelle ontwikkeling van China als handelsnatie, dan van binnenlandse
factoren. Bovendien lijkt de haven vroegcyclisch te zijn en vooruit te lopen op herstel in andere economische
sectoren in 2005.

Op het punt van efficiency is sprake van een licht negatieve ontwikkeling. De kosten van personeel als
percentage van de omzet zijn sinds 2001 toegenomen. Met name in het transport is sprake van een stijging
(van 23% van de omzet naar 27% van de omzet). Algemene loonkostenstijging en inhuur van tijdelijk
personeel, om aan de groei van activiteiten het hoofd te bieden, lijken de belangrijkste redenen voor deze
ontwikkeling.

Initiatief en werkwijze
De Havenmonitor is een initiatief van de Rabobank met medewerking van de Rabobanken in het
Rijnmondgebied. De banken hebben financiële gegevens van hun klanten in de haveneconomie aangeleverd.
Bovendien is een schriftelijke enquête onder klanten gehouden. De gegevensverzameling vond plaats tussen
begin juli en eindseptember2004.Totdehaveneconomieworden ondernemingen in transport, overslag,
logistiek, handel en havenindustrie gerekenend. De Havenmonitor werd dit jaar opgesteld door Sjors Berns,
student economie aan de Universiteit van Utrecht. Hij werd begeleid door Arjen van Klink van Rabobank
Rotterdam.