Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Helft Nederlanders houdt hand op de knip

Het economisch tij zit tegen. Dat is te merken aan de decemberuitgaven van de Nederlandse huishoudens. Eén op de vier Nederlanders is van plan dit jaar minder geld uit te geven aan sinterklaas en kerst dan vorig jaar. En bijna de helft (44%) probeert de extra kosten in de hand te houden. 43% vindt de decembermaand sowieso te veel geld kosten. Dit jaar verwachten de Nederlandse huishoudens gemiddeld 321 euro kwijt te zijn. Dit blijkt uit consumentenonderzoek naar financiële bestedingen onder 541 Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank. Ik zou het liefst december een jaartje overslaan, zegt 25% van de Nederlanders.

De decemberuitgaven beslaan een groot deel van het maandsalaris. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) besteedt tot bijna een kwart van dit bedrag aan alles wat bij kerst en sinterklaas komt kijken. Om december financieel aan te kunnen, overweegt ruim één op de vijf Nederlanders (18%) een half jaar eerder te sparen. Met name vrouwen (67%) doen van tevoren inkopen. En ruim één op de tien (11%) van alle Nederlanders benut tijdelijk meer kredietruimte door gebruik te maken van een betaalrekening of creditcard. Een lening wordt zelden afgesloten (
De grootste uitgaven gaan op aan cadeaus (78%), uit eten gaan of lekker eten in huis halen (68%) en kerstversiering (32%). Ook wil iedereen er tip top uitzien: 17% besteedt een gedeelte van het salaris aan uiterlijke verzorging. Slechts 5% geeft aan géén extra geld te besteden aan sinterklaas en kerst. Om de kosten in de hand te houden, viert de helft sinterklaas en kerst binnenshuis, 52% probeert gewoon kritisch te zijn op de uitgaven.

Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediars, over-kreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 541 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003