Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Helft Nederlanders houdt hand op de knip
Het economisch tij zit tegen. Dat is te merken aan de decemberuitgaven
van de Nederlandse huishoudens. Eén op de vier Nederlanders is van
plan dit jaar minder geld uit te geven aan sinterklaas en kerst dan
vorig jaar. En bijna de helft (44%) probeert de extra kosten in de
hand te houden. 43% vindt de decembermaand sowieso te veel geld
kosten. Dit jaar verwachten de Nederlandse huishoudens gemiddeld 321
euro kwijt te zijn. Dit blijkt uit consumentenonderzoek naar
financiële bestedingen onder 541 Nederlanders in opdracht van
financieringsonderneming InterBank. Ik zou het liefst december een
jaartje overslaan, zegt 25% van de Nederlanders.
De decemberuitgaven beslaan een groot deel van het maandsalaris. Bijna
de helft van de Nederlanders (44%) besteedt tot bijna een kwart van
dit bedrag aan alles wat bij kerst en sinterklaas komt kijken. Om
december financieel aan te kunnen, overweegt ruim één op de vijf
Nederlanders (18%) een half jaar eerder te sparen. Met name vrouwen
(67%) doen van tevoren inkopen. En ruim één op de tien (11%) van alle
Nederlanders benut tijdelijk meer kredietruimte door gebruik te maken
van een betaalrekening of creditcard. Een lening wordt zelden
afgesloten (
De grootste uitgaven gaan op aan cadeaus (78%), uit eten gaan of
lekker eten in huis halen (68%) en kerstversiering (32%). Ook wil
iedereen er tip top uitzien: 17% besteedt een gedeelte van het salaris
aan uiterlijke verzorging. Slechts 5% geeft aan géén extra geld te
besteden aan sinterklaas en kerst. Om de kosten in de hand te houden,
viert de helft sinterklaas en kerst binnenshuis, 52% probeert gewoon
kritisch te zijn op de uitgaven.
Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van
Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in
het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en
lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare
manier te verstrekken via professionele intermediars, over-kreditering
te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet
met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het
onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren
en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van
consumenten.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 541 Nederlanders
in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw
Research BV
Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst
groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in
Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research
ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen
die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten
en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en
heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat
voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar
opdrachtgevers vooruit te helpen.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003