VVD



Nieuws

22 nov 2004 - Inbreng Fadime Örgü bij
mediabegroting 2005

Op maandag 22 november had in de Tweede Kamer de behandeling van de mediabegroting plaats. Voor de VVD-Tweede-Kamerfractie voerde Fadime Örgü het woord. Hieronder treft u de inbreng van Örgü.

Inleiding

De behandeling van het mediaonderdeel van de OCW-begroting komt op een moment dat de toekomstvisie op de publieke omroep van het kabinet nog niet duidelijk is. Die toekomstvisie over taak, functie en organisatie en structuur van de publieke omroep wordt in het voorjaar van 2005 verwacht en zal dan worden behandeld.

De VVD wil dat de publieke omroep efficiënt met publieke middelen omgaat. De huidige ondoorzichtige vermenging van geldstromen voor de publieke omroep en haar programmering maakt controle op de efficiëntie van de bestedingen onmogelijk. De brief van de staatssecretaris brengt enige verheldering in de geldstromen: naast de overheidssubsidie worden op dit moment geldstromen gevonden als de Sterinkomsten, inkomsten zendgemachtigden en (Omroep)fondsen. De VVD heeft allereerst een vraag over de omroepfondsen: wat is de functie van een omroepfonds als we prestatieafspraken gaan maken? Al die fondsen komen de helderheid niet te goede.

Wij zien graag een reactie van de staatssecretaris op de kritiek van de raad voor Cultuur die zegt dat de meerjarenbegroting van een verantwoordingssystematiek spreekt, zonder dat duidelijk wordt hoe die eruit gaat zien en wanneer zij in werking treedt; dat de begroting in het algemeen niet transparant is en dat geen relatie valt te leggen tussen voorgenomen activiteiten inzake profilering, programma's en het bereik van doelgroepen en de daarvoor beschikbare middelen; en dat de begroting onvoldoende inspeelt op de kritiekpunten van de Visitatiecommissie.

Naast de diverse vormen van omroepfinanciering, is er sprake van programmasubsidiëring en sponsoring. Programmamakers/producenten worden geacht om voor hun programma(serie)s een (flinke) som geld elders te verwerven, alvorens de zendgemachtigden bereid zijn tot realisatie en uitzending over te gaan. In dat kader dank voor het onderzoek van het Commissariaat. Het draagt bij aan de helderheid van de financiering van de omroep. Externe partijen hebben voor een bedrag van ¤ 20 miljoen bijgedragen aan de programma's van de publieke omroep. Zitten volledig door externen betaalde programma's daar ook in? Het Commissariaat beveelt aan dat sponsors en niet-commerciële derden niet meer dan de helft van de brutoprogrammakosten betalen. Deelt de staatssecretaris die aanbeveling van het Commissariaat? Zo ja, waarom is voor dat percentage gekozen?

Internet(neven)activiteiten van de publieke omroep

De VVD juicht veel multimediale ontwikkelingen toe. Die ontwikkelingen bieden kansen voor de publieke omroep om het bereik te vergroten. Dat de meeste programma's op internet terug te kijken zijn is bijvoorbeeld een uitkomst: het maakt herhalen praktisch overbodig. De VVD was ook verheugd eindelijk getuige te mogen zijn van de geboorte van de websites www.nederland1.nl, www.nederland2.nl en www.nederland3.nl. Maar situaties zoals afgelopen zomer rondom de online live-verslaggeving van de Olympische Spelen zijn voor de VVD echt onacceptabel: 55 procent van de breedbandabonnees kon niet bij de publieke beelden omdat de NOS een exclusieve deal had gesloten met KPN. De staatssecretaris antwoordde dat ook zij vindt dat alle breedbandgebruikers bij de beelden zouden moeten kunnen, maar dat andere providers niet op het aanbod en de voorwaarden van de NOS zijn ingegaan. Als dat zo is (en daar hebben wij zo onze vraagtekens bij), had de NOS maar moeten afzien van de live-onlineverslaggeving. De rechten zijn met gemeenschapsgeld verworven; die beelden zijn dan beschikbaar voor alle breedbandgebruikers in Nederland, of ze zijn niet beschikbaar. Bovendien waren de journaals tijdens de spelen ook niet op internet te volgen, omdat er beelden van de spelen inzaten. Wij kregen daar als VVD veel terechte klachten over. Publiek (mede)gefinancierde content moet algemeen beschikbaar en toegankelijk zijn. Dat is voor de VVD een onwrikbaar uitgangspunt. Ziet de staatssecretaris dat ook zo?

De VVD mist verder een inhoudelijke visie op het internetbeleid van de omroep. Waar raakt het internetbeleid de internetactiviteiten op de markt? Kan de staatssecretaris dat in kaart brengen?

Wat betreft de consequenties van de opkomst en gebruik van internet voor de functie van de Wereldomroep wacht de VVD de lange termijnvisie over de publieke omroep af, waar de staatssecretaris een en ander nader wil uiteenzetten. De VVD herhaalt de vraag of de Wereldomroep nog wel noodzakelijk is voor het informeren van Nederlanders in het buitenland omdat iedereen tegenwoordig via de computer het nieuws kan volgen, bijvoorbeeld via www.uitzendinggemist.nl . Uit de begroting en het meerjarenplan van de Wereldomroep blijkt niet in welke mate de drie te onderscheiden traditionele kerntaken (het informeren van Nederlandstaligen in het buitenland; het verstrekken van onafhankelijke informatie in landen met een informatieachterstand en het verspreiden van een realistisch beeld over Nederland in het buitenland) elk op hun beurt beslag leggen op de begroting van de Wereldomroep. Kan in zo'n doorrekening worden voorzien?

Digitale themakanalen

De publieke omroep heeft aangegeven voorbereidingen te treffen en uitgaven te doen voor een aantal digitale themakanalen dat zij in gebruik wil nemen. Een conceptportfolio van digitale kanalen is in ontwikkeling zegt de omroep. De VVD juicht digitalisering in algemene zin toe: digitalisering geeft consumenten veel meer keuzevrijheid dan nu het geval is. Met digitale themakanalen van de publieke omroep kan je bovendien publiek gefinancierde content beschikbaar maken die nu op de plank is blijven liggen.

Maar de VVD heeft grote bezwaren tegen de huidige onheldere gang van zaken. Wat heeft de staatssecretaris met de omroep hierover afgesproken? Is er een prestatieafspraak? Zo ja, wat staat daar in? Waaruit wordt een en ander gefinancierd? Hoe duur is een digitaal net ten opzichte van een traditioneel net? Komt er reclame op die netten? Hoever is men al? In hoeverre kan de beschikbare content niet gewoon op de huidige drie zenders worden uitgezonden?

De staatssecretaris vraagt aan de publiek omroep om in het beleidsconcessieplan de voornemens met betrekking tot nieuwe diensten te concretiseren. Ondertussen geeft men wel geld uit en maakt men wellicht heel wilde plannen! De VVD vindt dat de digitale kanalen onder geen beding risico's voor de toekomst van digitalisering en commerciële (betaal)televisie in Nederland mogen gaan betekenen. We moeten voorkomen dat de publieke omroep extra digitale kanalen gaat inrichten die qua inhoud concurreren met commerciële televisie. Veel potentiële digitale kanalen lijken ons een taak voor de John de Mols en de Canal-plussen van dit land. De VVD wil bijvoorbeeld geen publiek sportkanaal. Publieke omroep is aanvullend op commerciële omroep, zowel analoog als digitaal.

De vraag is dus of we niet even pas op de plaats moeten maken? Het lijkt ons een goed idee de brede en onheldere activiteiten tijdelijk stop te zetten, totdat de Kamer heeft gesproken over de toekomstvisie van de staatssecretaris. In de tussentijd kan de publieke omroep zich wat ons betreft storten op één digitaal publiek kanaal, waarvan niemand zal zeggen dat het concurreert met de commercie, dat niet in te passen is op de huidige publieke zenders en dat de kern van de omroep raakt: een digitaal parlementskanaal op de leest van het Amerikaanse C-Span (www.cspan.org). De omroep kan vooralsnog beter alle tijd en energie voor digitale televisie in een project steken dat de democratie in de huiskamer brengt; Eerste Kamer, Tweede Kamer, Europees Parlement, meerdere vergaderingen op één digitaal kanaal. Op zo'n digitaal parlementskanaal kan men zonder journalistieke analyse, opinie en commentaar, zonder redactionele keuzes en zonder mogelijke verdraaiingen van de waarheid kennis nemen van de activiteiten van volksvertegenwoordigers en politici. Dat lijkt ons een nuttige invulling van de publieke taak van de omroep, een element dat we nu hard missen. Op die manier kan de omroep bovendien op een verantwoorde wijze haar bijdrage leveren aan de toekomst van digitale televisie in Nederland. Graag een reactie van de staatssecretaris.

Analoge switch off

Verder heeft de VVD een vraag over het afschakelen (switch off) van de analoge verspreiding van Nederland 1,2 en 3 via de ether. De staatssecretaris zegt dat een en ander ¤ 12 miljoen bespaart en de meeste mensen toch via kabel en satelliet kijken. Dat klopt volgens de VVD wel ongeveer. Maar de staatssecretaris merkt tevens op dat de 68000 huishoudens die nu nog via de analoge ether televisie kijken moeten overschakelen op een abonnement op kabel, satelliet of het digitale etherpakket. Dat is raar, want een abonnement op de satelliet is nu voor die zenders niet nodig en de VVD gaat ervan uit dat het voor burgers mogelijk moet blijven Nederland 1, 2 en 3 zonder kabel- of andersoortig abonnement te kunnen blijven ontvangen: er is immers al belasting voor betaald. De publieke kanalen moeten van de VVD op één of andere manier ongecodeerd en gratis beschikbaar kunnen blijven, óf digitaal (free to air), óf via de satelliet (free to view). Gezien de afgesloten contracten etc. met digitenne, lijkt de 'free to view' satellietoplossing de VVD-fractie de beste. Deelt de staatssecretaris die visie? Welke kostenreductie brengt die oplossing met zich mee? Graag een reactie. Wat gebeurt er met de vrijgekomen etherruimte?

Sportrechten

De publieke omroep heeft extra budget gevraagd in verband met de stijging van de sportrechten. De staatssecretaris kent dat extra budget onder voorwaarden dat het daadwerkelijk voor de sportrechten wordt gebruikt toe. De VVD vindt dat echt weggooien van geld dat aan zinvolle publieke programmering had kunnen worden besteed. Als de publieke omroep met ons belastinggeld maar kan blijven meebieden, worden die rechten vanzelf wel duur. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. De VVD blijft van mening dat de publieke omroep pas moet bieden als niemand anders interesse toont. Wij hebben ons verder laten vertellen dat de NOS met geld uit de omroepreserve biedt op voetbalrechten. Is dat waar? Wat vindt de staatssecretaris daarvan?

Urban/Colorful/FunX/747AM

De staatssecretaris zegt dat 747AM opnieuw wordt geprofileerd en de programmering wordt versterkt. De staatssecretaris mag daar van ons best iets actiever in zijn. Een zender herprofileer je alleen maar als het huidige profiel niet voldoet. Wat voor zender moet het gaan worden? Wat voor zender hebben we op de middengolf nodig? De Kamer heeft zich eerder uitgesproken voor Radio 1 uitzendingen op de middengolf (motie Atsma, 24095, nr. 145). De VVD heeft vragen gesteld over de urbanuitzendingen op 747AM. Juist de nieuwsuitzendingen op de middengolf moeten nu wijken voor de urbanuitzendingen. Bovendien is het ronduit idioot om te denken dat je grote groepen allochtonen gaat trekken met een paar uurtjes urbanradio op de middengolf. De Raad voor cultuur noemt de uitgangspunten en ambities van de zender zelfs vaag en onsamenhangend. Maar de staatssecretaris verbergt zich achter de programmatische autonomie van de netcoördinator. Die coördinator zou dus in theorie ook kunnen proberen om allochtonen te bereiken met het Nederlandstalige levenslied. Wij snappen dit allemaal niet: de staatssecretaris kan toch randvoorwaarden stellen en prestatieafspraken maken met de zender, zoals: er moet minstens zoveel uur Radio 1 journaal worden uitgezonden? De staatssecretaris zegt in haar antwoorden over die uitzendingen verder dat Colorful radio als aparte urbanzender een nevenactiviteit is, maar op 747AM is het ineens een hoofdtaak van de NPS. En we lezen in de meerjarenbegroting dat de Publieke Omroep allochtone bevolkingsgroepen wil bereiken via 3FM. Ook dat kan natuurlijk niet. De staatssecretaris moet volgens mij gewoon de knoop doorhakken: met urban radio bereik je allochtone jongeren. Dat doet FunX op dit moment prima, hoewel zonder landelijk bereik. De staatssecretaris ziet de landelijke toekomst van FunX blijkens haar antwoorden vooral op de kabel. 538 heeft interesse in de frequentie van Colorful, voor Juize FM. Staat de staatssecretaris daar net als de VVD positief tegenover? Op 747AM kan dan Radio 1 op de middengolf worden doorgegeven. En op 3FM de betere popmuziek.

Kijkcijfers

Kijkcijfers vormen voor de staatssecretaris niet langer een goede indicator voor het succes van de publieke omroep. De VVD is te spreken over die beleidswijziging van de staatssecretaris, hoewel wij in de brief van de staatssecretaris helaas nergens iets lezen over de relatie tussen reclame en kijkcijfers. De staatssecretaris streeft naar groot bereik van de publieke televisieprogramma's. De VVD steunt dat beleid. Ten aanzien van publieke radio merkt de staatssecretaris op dat gestreefd moet worden naar een luistertijdaandeel van minimaal 31 procent. Waarom streeft de staatssecretaris niet net als bij televisie naar maximaal bereik?

Lokale omroep

Olon heeft aangegeven dat de compensatiegelden (ongeveer ¤ 7,5 miljoen) in het gemeentefonds door veel gemeenten (volgens Olon tweederde) nog steeds niet worden aangewend ten behoeve van de lokale omroepen. Het stoort de VVD dat het Olon en VNG bijna vijf jaar na dato nog steeds niet is gelukt samen te regelen dat de gelden daadwerkelijk beschikbaar komen voor de lokale omroepen. Olon wil het geld nu in een nieuw op te richten 'lokaal omroepfonds' storten. Wij staan daar welwillend tegenover. Hoe denkt de staatssecretaris over zo'n fonds?

Tenslotte een opmerking over de Nederlandse Moslimomroep:

De VVD constateert dat de NMO niet representatief is voor de Nederlandse moslimgemeenschap. Een artikel 39f-zendgemachtigde als de NMO moet aantonen representatief te zijn voor de geestelijke stroming die wordt vertegenwoordigd, en per hoofdstroming kan slechts aan één organisatie zendtijd worden toegewezen. Is de staatssecretaris bereid bij de komende concessieverlening de zendmachtiging over te dragen naar het Contact orgaan Moslims en Overheid?