Ingezonden persbericht
Nederlands bedrijfsleven mist vermogen om te veranderen
Amsterdam, 22 november 2004 - Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven
vindt zichzelf onvoldoende in staat om snel te reageren op snel
veranderenden omstandigheden. Dit terwijl een kwart van de bedrijven
aangeeft de afgelopen jaren abrupte veranderingen als veranderende
concurrentieverhoudingen meegemaakt te hebben en driekwart op korte termijn
abrupte wijzigen verwacht. Toch ervaart een meerderheid -77 procent- van de
Nederlandse ondernemingen druk van aandeelhouders en de financiële wereld
belangrijker dan concurrentie of marktonzekerheid. Dit blijkt uit het
Topmanagement en IT onderzoek van IBM en Giarte Research onder 169 managers
van 144 verschillende Nederlandse bedrijven.
Vooral topmanagers in de distributiesector (vervoer, logistiek en handel)
ervaren al duidelijke veranderingen. Bijna de helft van de ondervraagden
merkt al veranderingen zoals bijvoorbeeld de opkomst van prijsvechters in
de luchtvaart. De financiële sector ervaart dergelijke veranderingen nog
niet: Wel verwachten veel managers dat dit in de nabije toekomst gebeurt.
Bijvoorbeeld door zaken als een daling transactiekosten voor het directe
verzekeringskanaal of internetbankieren.
Twee van de drie belangrijkste factoren die worden genoemd als zaken die
een hoge druk uitoefenen op ondernemingen zijn concurrentiedruk en
veranderende marktomstandigheden. Bijna driekwart van de managers van
Nederlandse organisaties (74 procent) ervaart de concurrentiedruk als hoog
of zeer hoog.
Overige factoren die druk op de onderneming kunnen uitoefenen, worden veel
minder genoemd door de ondervraagde managers: marktonzekerheid (49%),
financiële en juridische risico's (43%) of technologische innovatie (42%).
Vooral informatietechnologie wordt door de ondervraagde managers als
belangrijke invloed gezien op concurrentieverhoudingen, om zo sneller en
flexibeler -of on demand- in te spelen op ontwikkelingen. Ruim 30 procent
van de ondervraagden vindt dat informatietechnologie de concurrentie
verandert, slechts 6 procent denkt dat het geen invloed heeft hierop.
De belangrijkste manier waarop IT wordt gezien, is die van efficiency
verhogen. Circa eenderde van de betrokken managers ziet de impact van IT
als veel ingrijpender. Zij zijn van mening dat IT substantiële gevolgen
heeft voor zaken als prijstransparantie, distributie en productinnovatie en
daarmee de concurrentieverhoudingen verandert.
Over het onderzoek
Het onderzoek van het kennisplatform 'Topmanagement en IT' is in opdracht
van IBM onder 169 topmanagers uit middelgrote en grote Nederlandse
ondernemingen gehouden. Gekeken is naar marktveranderingen en de wijze
waarop bedrijven hierop inspelen. Ondervraagde sectoren zijn: industrie,
distributie, communicatie, finance, overheid en dienstverlening.
IBM Business Consulting Services
IBM Business Consulting Services heeft wereldwijd meer dan 60.000
consultants en professionele ondersteuning in meer dan 160 landen en is
daarmee 's werelds grootste consulting organisatie. IBM Business Consulting
Services biedt klanten bedrijfsprocessen en kennis van bedrijfstakken, een
grondige kennis van technologie oplossingen voor specifieke vraagstukken in
een bedrijfstak en de mogelijkheid om deze oplossingen te ontwerpen, op te
zetten en uit te voeren op een zodanige wijze dat per saldo toegevoegde
waarde geleverd wordt. http://www.ibm.com/nl/
Voor meer informatie of het gehele onderzoek:
Tineke Mertens
Manager Communications
IBM Nederland
Off: +31 20 513 3517
Mob: +31 6 200 150 92
tineke.mertens@nl.ibm.com