22-11-2004
Mitsubishi: vijf auto's, vijf overwinningen in successie?
Het Mitsubishi Motors Repsol ATS Studios team heeft zich ten doel
gesteld een vijfde overwinning in successie te behalen in de komende
Dakar Rally.
Dat is ambitieus, overmoedig wellicht. Maar als er een merk is dat een
dergelijk ongekend succes kan behalen, dan is het Mitsubishi wel. Met
nog een overwinning zou het totaal aantal Dakar-zeges immers op 10
uitkomen!
Aan de samenstelling van het team dat dit jaar aan het loodzware
zestiendaagse evenement in Afrika gaat deelnemen zal het in elk geval
niet liggen als succes deze keer onverhoopt mocht uitblijven, maar een
feit blijft dat Le Dakar een onvoorspelbare, gevaarlijke race is.
Daarom is het afgelopen jaar onvermoeibaar gewerkt aan de
doorontwikkeling van de Pajero Evo en hebben we een team samengesteld
met de juiste combinatie van snelheid en ervaring, aldus teamchef
Dominique Serieys. En ik ben ervan overtuigd dat de reeks van
overwinningen sinds 2001 niet onderbroken zal worden.
Ook Isao Torii, de nieuwe president van Mitsubisi Motors Motor Sports,
was al tijdens de UEA Desert Challenge in oktober zeer onder de indruk
geraakt van de manier waarop iedereen in het team samenwerkt: Ik heb
er alle vertrouwen dat ze de hoge verwachtingen kunnen waarmaken en ik
wens ze veel succes in deze zware missie.
Versterking voor Masuoka en Peterhansel
Op nieuwjaarsdag zullen naast de succesvolle Mitsubishi- veteranen
Hiroshi Masuoka en Stephane Peterhansel ook Joan Roma en Luc Alphand
van start gaan in de nieuwe Pajero Evo MPR11. Een ondersteunende rol
is weggelegd voor Andrea Mayer, die deelneemt met een L200 Pick-Up.
Net als Mayer en Peterhansel is Roma een ex-motorrijder (hij won
Dakar-2004 op KTM) en ook hij verwacht probleemloos om te kunnen
schakelen op het rijden met een Super Production Car. Voormalig
skikampioen (afdaling) Luc Alphand heeft met BMW X5 al veelbelovende
resultaten behaald in voorgaande edities van Le Dakar (hij won als
eerste een etappe met een diesel) en hij is blij en vereerd nu deel
uit te mogen maken van het team dat hij altijd probeerde te verslaan.
Ik weet zeker dat ik dit jaar bij de koplopers zal horen, voegt
Alphand er blakend van zelfvertrouwen aan toe.
De equipes gaan van start in Barcelona en zullen via Marokko, een
gedeelte van de gevreesde Sahel en Mauritanië in Atar uitkomen, alwaar
de traditionele rustdag is gepland. Daarna gaat de rally-karavaan
ondermeer door de bush van Mali op weg naar de finish bij het Lac Rose
aan de kust bij Dakar in Senegal. Er zullen dit jaar heel weinig
GPS-punten worden gegeven om het navigeren te bemoeilijken en ook
zullen er diverse marathonetappes worden verreden waarbij assistentie
niet is toegestaan.
Pajero Evo MPR11: 4,0 liter motor met meer koppel
Ten opzichte van de Pajero Evo MPR10 - waarmee vorig jaar een dubbele
overwinning werd behaald - kenmerkt de MPR11 zich door talrijke
modificaties. Allereerst is de cilinderinhoud van de 3,5 liter
V6-motor vergroot met de reglementaire 0,5 liter, waardoor het koppel
bij gelijkblijvend vermogen met bijna 20 procent toenam. Bovendien is
de krachtbron 10 centimeter lager en 30 centimeter verder naar
achteren in het chassis geplaatst, wat een gunstig effect heeft op het
zwaartepunt en de gewichtsverdeling in de auto. Conform de FIA-regels
inzake het minimumgewicht nam het gewicht van de auto met 75 kilogram
toe tot 1825 kilogram. Dat maakte het mogelijk extra versterkingen in
de veiligheidskooi rond de voorruit en ter hoogte van het dak aan te
brengen. Verder wordt een hydro-kinetisch antirol systeem in de
wielophanging toegepast en zijn verbeteringen doorgevoerd in het
koelsysteem en in de lay-out van het loodgieterswerk in de
motorruimte.
De autos lijken erg veel op elkaar, aldus Stephane Peterhansel (die de
nieuwe auto in juli al intensief testte in Marokko), Maar je voelt het
verschil met de MPR10 vrijwel meteen. De handelbaarheid van de MPR11
is beter en hij regeert sneller op het gaspedaal.
AutoRai