Ingezonden persbericht
Persbericht
Extra druk op gemeentelijke informatiehuishouding door Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
Structurering werkprocessen dankzij COSA ConteXt Manager nu al binnen handbereik
Vianen, 22 november 2004 -- Momenteel is de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) in voorbereiding. Deze wet moet ervoor zorgen dat het eenvoudiger wordt om bij de gemeente volledige informatie te verkrijgen over de rechtstoestand van een onroerende zaak. Voor gemeenten is het van belang om vóór invoering van de wet hun informatiehuishouding op orde te brengen. Met COSA ConteXt Manager, een oplossing voor het structureren en digitaliseren van gemeentelijke werkprocessen, kunnen zij ervoor zorgen dat de meest actuele en dus juiste informatie direct aan een burger of bedrijf ter beschikking wordt gesteld.
Bij het kopen van een pand of perceel is het van belang te weten welke publiekrechtelijk beperkingen zijn opgelegd - bijvoorbeeld beperkingen die voortvloeien uit een bestemmingsplan, een monumentenstatus of een bodemsaneringplicht. Momenteel is de registratie van die beperkingen verspreid, zodat het voor een koper of eigenaar moeilijk is een totaaloverzicht te krijgen. De Wkpb moet daar verandering in brengen. De wet bevat de hoofdlijnen van een nieuw registratiestelsel en een registratiemethodiek.
COSA ConteXt Manager ondersteunt gemeentelijke processen en zorgt ervoor dat beslissingen die tijdens die processen genomen worden, automatisch worden vastgelegd. Zo gauw er dus een publiekrechtelijke beperking wordt toegevoegd of veranderd, wordt dit direct bijgewerkt in het archief. Een burger of bedrijf ontvangt daardoor altijd de meest actuele informatie en kan in één oogopslag zien welke beperkingen gelden voor een bepaald stuk grond.
Sybrand Jongejans, Commercieel Directeur van COSA: "De Wkpb wordt waarschijnlijk in 2006 van kracht, maar gemeenten moeten zich er nu al op voorbereiden. COSA is daarvoor de ideale toepassing. Andere oplossingen voor procesautomatisering hebben vaak geen directe link met het archief, zodat medewerkers wijzigingen alsnog handmatig moeten doorvoeren. Het is natuurlijk de vraag of en zo ja, wanneer dat gebeurt. De nieuwe wet stelt gemeenten bovendien aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit foute registraties. Het is kortom van essentieel belang dat zij hun informatiehuishouding zo snel mogelijk op orde brengen."
Over COSA
Als Europees softwareleverancier en marktdeskundige realiseert COSA automatiseringsprojecten, waarbij haar gerenommeerde producten en diensten voor Business Process Management, Document- en Recordsmanagement worden ingezet. In Nederland zijn de COSA producten sinds 1994 geïmplementeerd bij toonaangevende klantorganisaties in het bank- en verzekeringswezen, de overheid en de industrie - waaronder Nationale Nederlanden, Van Lanschot Bankiers, Achmea Zilveren Kruis, KPN Telecom, het Ministerie van Defensie en diverse Nederlandse gemeenten. De COSA producten worden ook als OEM-modules geleverd en ingezet binnen vele organisaties. COSA heeft vestigingen in Duitsland (Pulheim) en Nederland (Vianen). Meer informatie: www.cosa.nl.
Contact:
COSA BV
Havenweg 24 A
4131 NM Vianen
Telefoon: 0347 - 324624
E-mail: info@cosa.nl
Website: www.cosa.nl
---
Voor redactionele informatie: (ref: Pb1204)
Influx PR - Frieda Zieleman, Deventerstraat 81, 7322 JL Apeldoorn
Telefoon: 055 - 366 30 34, e-mail: frieda@influx-pr.com, website: www.influx-pr.com