Gemeente Doorn
Herindeling heuvelruggemeenten / week 47
Extra bijeenkomst raadscommissie herindeling heuvelruggemeenten
De raadscommissie Herindeling van de Heuvelruggemeenten organiseert
een extra bijeenkomst op maandag 22 november aanstaande vanaf 20.00
uur in het gemeentehuis van Leersum, Rijksstraatweg 46. De stukken
liggen op ieder gemeentehuis ter inzage.
Op de voorlopige agenda staan onder meer:
* Open vragenronde*) voor de burgers (max. 30 minuten);
* Visie op de nieuwe gemeente Heuvelrug (het visiedocument staat op
de websites van de 5 Heuvelrug-gemeenten);
* Benoeming voorzitter van de commissie;
* Instellen bestemmingsreserve Lokaal sociale Impuls 2005
Driebergen-Rijsenburg
*) Voor gebruikmaking van de open vragenronde dient u zich ten minste
48 uur voor de aanvang van de vergadering te melden bij de
commissiegriffier de heer F. de Kok, via e-mail: f.dekok@driebergen.nl
of telefoon: 0343 - 529 847. U wordt verzocht daarbij te vermelden uw
naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover u het woord
wilt voeren.
Besluitvorming herindeling
Bericht van de provincie Utrecht: Besluitvorming over herindeling
Heuvelruggemeenten naderbij
Maandag 6 december besluiten provinciale staten over de gemeentelijke
herindeling zoals is opgeschreven in het ontwerp- herindelingsadvies
Heuvelrug, een ontwerpadvies van gedeputeerde staten (GS). Deze
besluitvorming is de afronding van een jarenlange zoektocht naar de
beste oplossing voor de verbetering van een aantal bestuurlijke en
organisatorische knelpunten in de gemeenten Maarn, Amerongen, Leersum
en Doorn.
Nu de procedure in een afrondend stadium gekomen is, zetten wij het
hoe en waarom van de herindeling nog eens voor u op een rij.
Noodzaak voor herindeling
Al jarenlang worden er door de betreffende gemeenten zelf knelpunten
op bestuurlijk en organisatorisch gebied geconstateerd. Allerlei
oplossingen zijn tegen het licht gehouden, waaronder meerdere
vergaande vormen van samenwerking, maar uiteindelijk bleek een
gemeentelijke herindeling het beste antwoord op de gesignaleerde
knelpunten. Het gaat hierbij overigens niet om personen (ambtenaren of
bestuurders) die hun werk al of niet goed doen, maar om de
organisatie.
Een knelpunt op bestuurlijk vlak is bijvoorbeeld het feit dat de
kleine gemeenten afzonderlijk geen vuist kunnen maken tegen de andere
partijen. Na herindeling is de nieuwe gemeente een sterkere
gesprekspartner voor regio, provincie en rijk. Zij kan dan meer voor
haar burgers binnenslepen.
Sommige knelpunten raken u als de burger direct: nu is er vaak, door
gebrek aan personeel en geld, een beperkte openstelling van de
gemeentelijke loketten. Dit kan aanzienlijk verbeterd worden door de
vorming van een grotere gemeente. Ook de kwaliteit van de
dienstverlening is niet altijd optimaal doordat bijvoorbeeld nu één
ambtenaar op vier verschillende terreinen werkzaam is. Als deze
ambtenaar door bijvoorbeeld ziekte of vakantie wegvalt, vallen er
gelijk vier taken weg. Na herindeling zijn er op elk terrein
gespecialiseerde ambtenaren; hierdoor is er minder risico dat taken
niet goed uitgevoerd worden.
Wat merkt u in het dagelijks leven van de herindeling?
Waarschijnlijk merkt u in het dagelijks leven weinig van de
herindeling; het is vooral een bestuurlijke en organisatorische
verandering. De huidige leefgemeenschappen blijven intact. Zo houden
de verschillende kernen gewoon hun eigen naam, maar er komt een
overkoepelende naam bij, bijvoorbeeld gemeente Heuvelrug. Ook het
verenigingsleven zal niet veranderen door de herindeling.
Als u bij de gemeente moet zijn voor de een of andere dienst, gaat u
het wel merken: de openingstijden zullen ruimer zijn en de kwaliteit
van de dienstverlening zal ook verbeteren.
Wordt de afstand tussen burgers en bestuur nu groter?
Ja en nee. Er komt een college van B&W, een gemeenteraad en een
gemeentehuis. Dat is voor sommige kernen dus letterlijk en figuurlijk
verder weg. Maar, het is aan de nieuwe gemeente om hiervoor
oplossingen te zoeken. Inmiddels zijn de vijf gemeenten al druk met
elkaar in overleg om het samengaan voor te bereiden. Dit onderwerp
krijgt daarbij eveneens veel aandacht. Er zijn verschillende
mogelijkheden om die afstand weer te verkleinen, bijvoorbeeld door het
instellen van dorpsraden. Hoe het er definitief uit gaat zien, bepaalt
de nieuwe gemeenteraad.
Heeft u als burger ook mee kunnen praten over de herindeling?
Jawel, direct en indirect. Direct doordat in elke gemeente er in de
afgelopen jaren op verschillende manieren aandacht besteed is aan dit
onderwerp. Er zijn informatiebijeenkomsten gehouden op 6 oktober 2003
en op 24 juni 2004. Ook de provincie heeft in de regio een aantal
informatie- en discussiebijeenkomsten georganiseerd voor u, inwoners
van de betrokken gemeenten.
Ten slotte heeft u tussen 10 mei en 5 juli 2004 uw mening kunnen geven
aan het provinciebestuur over het herindelingsvoorstel. De benodigde
stukken hebben in deze periode ter inzage gelegen bij de betrokken
gemeenten en op het Provinciehuis.
Indirect heeft u kunnen meebeslissen via de door u gekozen
gemeentebesturen. Zij hebben uitvoerig van gedachten gewisseld met
elkaar en met de provincie over de beste oplossing voor de
gesignaleerde knelpunten.
Wie bepaalt eigenlijk hoe zo'n herindelingsproces moet verlopen?
Voor zo'n ingrijpend proces gelden allerlei wettelijke regels. In
eerste instantie echter kwam het initiatief bij de betreffende
gemeenten zelf vandaan. In de periode 1997-2002 hebben de
heuvelruggemeenten gezamenlijk een toekomstvisie opgesteld: het
strategisch gebiedsperspectief Heuvelrug. In dit document zijn
ambities geformuleerd. Over de manier waarop die moeten worden
gerealiseerd konden de gemeenten het niet eens worden. Daarnaast heeft
de provincie de bestuurskracht van de Heuvelruggemeenten gemeten. De
meeste gemeenten konden zich herkennen in de gesignaleerde knelpunten
maar over de beste oplossing van die knelpunten waren de meningen
verdeeld. Daarom hebben zij de provincie gevraagd om met een voorstel
te komen. De provincie heeft dit gedaan in juli 2003 in een notitie
`Naar een bestuurskrachtige Heuvelrug'. Deze notitie, waarin
herindeling als oplossing werd voorgesteld, is in het najaar 2003
besproken met de betreffende gemeentebesturen en door die gemeenten
met hun bevolking.
Naar aanleiding van de, over het algemeen positieve, reacties die toen
binnen kwamen van de gemeentebesturen heeft de provincie in februari
2004 besloten de wettelijke procedure voor herindeling te starten.
Deze arhi-procedure bepaalt precies de rolverdeling tussen provincie
en gemeenten in het proces. Daarnaast hanteert het rijk een aantal
duidelijke criteria waaraan een herindelingsvoorstel moet voldoen om
er een wet van de maken.
In 2004 zijn twee varianten van herindeling op deze criteria getoetst.
De ene variant is de vorming van twee nieuwe gemeenten: Driebergen,
Maarn en Doorn aan de ene kant en Wijk bij Duurstede, Amerongen en
Leersum aan de andere kant. De tweede variant, die uiteindelijk ook de
voorkeur van bijna alle partijen heeft gekregen is dus het samengaan
van Maarn, Amerongen, Leersum, Doorn en Driebergen-Rijsenburg.
Op basis van de ontvangen reacties van de gemeentebesturen en de
andere belanghebbenden heeft dit alles na een zorgvuldige afweging van
belangen geleid tot een advies van gedeputeerde staten aan provinciale
staten. GS adviseren om Amerongen, Leersum, Doorn, Maarn en
Driebergen-Rijsenburg samen te voegen met als beoogde fusiedatum
1-1-2006. Provinciale staten nemen op 6 december 2004 een besluit over
het (ontwerp-) advies.
Het door PS vastgestelde herindelingsadvies wordt vervolgens aan de
minister van BZK gezonden. De minister stelt het wetsvoorstel
herindeling Heuvelrug op. Hij zendt het voorstel voor behandeling naar
de Tweede Kamer en dan volgt de behandeling in het parlement (eerste
helft van 2005).