Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Maandag 22 november 2004
Staking De Lijn Oost-Vlaanderen
BTTB: PERSONEELSGRIEVEN TERECHT, LIEVER BETAALSTAKING"
De Bond vanTrein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) reageert op de door
de vakbonden aangekondigde staking bij De Lijn Oost-Vlaanderen
(22.11). De BTTB treedt vele grieven van tram- en buspersoneel bij,
maar verkiest een betaalstaking boven een werkonderbreking. De
wegheheerders (Vlaams Gewest, steden en gemeenten) kunnen tot een
oplossing bijdragen door, met verf en politieke moed, tram en bus
daadwerkelijk voorrang toe te kennen.
De BTTB begrijpt vele terechte personeelsgrieven:
1) tram en bus schieten alsmaar slechter op daar zij nauwelijks
voorrang krijgen. Voorbeeld: op brugdag 12 november was er voor 16u00
geen - nochtans schriftelijk afgesproken - politiebegeleiding voor
tram 1 te Gent, zodat de vertragingen tot één uur opliepen en men bv.
van De Kerchovelaan (stadsring) naar de Korenmarkt te voet sneller
ging dan per tram. Pas na aandringen van o.a. BTTB bij burgemeester
Beke werd ingegrepen.
2) De naleving van de veralgemeende snelheidsbeperking in woonzones
(Zone 30) heeft tot gevolg dat de dienstregeling op sommige buslijnen
niet meer kan gehaald worden, bv. lijn 38 Gent Blaarmeersen -
Oostakker.
3) De wegwerkzaamheden en omleidingen, zonder enige voorrang voor de
bus, vertragen de dienstuitvoering. Voorbeeld: gewestwg N60 Gent
Hofbouwlaan: reeds maanden is de gemarkeerde busstrook richting
Heuvelpoort onbruikbaar (wegens werkzaamheden Museum Schone Kunsten)
terwijl het parkeren aldaar toegelaten blijft. Duizenden busreizigers
lopen er vertraging op, terwijl slechts enkele automobilisten genieten
van het parkeren.
Voorrang voor tram en bus: geen woorden, maar daden
De Vlaamse regering bezuinigt en De Lijn krijgt minder financiële
armslag, maar dit mag niet leiden tot een slechtere dienstregeling,
integendeel er mag geen overheidsgeld meer worden verspild.
De BTTB pleit voor doeltreffende maatregelen vanwege de wegbeheerders
(Vlaams Gewest, stads- en gemeentebesturen) :
1) voor verf en politieke moed: in snel tempo werk maken van
gemarkeerde busstroken op gewestwegen en op stadswegen, ook al moet er
hier of daar parkeerplaats of rijruimte voor auto's verdwijnen Het
aantal klanten van De Lijn is zo fors toegenomen dat Vlaams
verkeersminister Van Brempt zich geen geldverspilling - in de vorm van
in de file staande tram en bus - kan veroorloven.
2) in principe van alle straten, bereden door bus of tram,
voorrangsstraten maken,, of voorrang bij het verlaten ervan door bus
of tram
3) overal groen licht voor naderende bus of tram . De «groene golf»
bestaat voor automobilisten op de Gentse stadsring R40, maar niet op
lijn 1, zelfs niet voor trams die van de eigen bedding op de
gloednieuwe Voskenslaan naar de tramkoker Sint-Pietersstation rijden.
4) kordaat handhavingsbeleid ivm foutparkeren op bushalten;
5) versnelde plaatsing (en goede reizigersbegeleiding) van betrouwbare
en eenvoudige biljettenautomaten langs de tramlijnen en op drukke
busstations.
De BTTB betreurt dat de vakbonden een acrievorm kiezen die alleen de
reizigers benadeelt. De bekendmaking van de staking gebeurde zo laat
dat de reizigers (o.a. scholieren) er niet eens kunnen op anticiperen,
zodat maandag velen onaangenaam verrast zullen zijn. Waarom treffen de
vakbonden bij De Lijn hun feitelijke opdrachtgever, die een partner,
zelfs een bondgenoot kan zijn? Daarentegen zou een betaalstaking
(reizen tegen nultarief) wel op begrip en steun van de reizigers
kunnen rekenen, aldus de BTTB.
Informatie:
Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vzw, info@bttb.be, tel.
09 223 86 12
terug
Reizigers opnieuw de klos van werkonderbreking