Persbericht
Innovatie in het MKB
11/22/2004
nummer: 2293
EIM doet jaarlijks onderzoek in het midden- en kleinbedrijf (MKB) naar
de innovatieve inspanningen, resultaten en toekomstplannen van
bedrijven. In deze minirapportage aandacht voor het MKB in de
voedings- en genotmiddelenindustrie. Anno 2004 liggen de innovatieve
inspanningen en resultaten van MKB-bedrijven in deze sector hoger dan
elders in de economie. Wel gaat het hier voornamelijk om aanpassingen
van bestaande producten, zoals nieuwe smaken en nieuwe verpakkingen.
Voor het ontwikkelen van radicale vernieuwingen zijn ontwikkelings- en
marketingbudgetten nodig die voor MKB-ondernemers niet of nauwelijks
op te brengen zijn. Baanbrekende vernieuwingen lijken meer te zijn
voorbehouden aan multinationals.
Geplande innovatie-investeringen zijn voor deze sector in 2005 hoger
dan elders in het MKB. Daarom valt te verwachten dat het MKB in deze
sector zijn voorsprong qua innovativiteit de komende jaren nog wel zal
behouden. Niettemin bevinden veel bedrijven in deze sector zich in een
kwetsbare positie. De macht van de grote supermarktketens dwingt veel
bedrijven tot schaalvergroting. Het aantal kleine bedrijven in de
voedings- en genotmiddelenindustrie is afgelopen 10 jaar dan ook al
sterk afgenomen.
De MKB-ondernemers in deze sector gaan op een weinig gestructureerde
manier om met innovatie. Alhoewel voortdurend vernieuwen vaak
onderdeel is van de bedrijfsstrategie, worden deze vernieuwingsplannen
maar zelden op schrift vastgelegd. Bedrijven in de voedings- en
genotmiddelenindustrie maken zelfs minder dan gemiddeld gebruik van
externe netwerken om kennis uit te wisselen. Hierdoor is het
moeilijker om op de hoogte te blijven van trends en technische of
commerciële ontwikkelingen die van belang zijn voor het ontwikkelen
van innovaties.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04
EIM