Persbericht, november 2004
LEZINGENSERIE BLIKOPENER IN MAASLANDSE BIBLIOTHEKEN:
A 50 en A 59,
WERKEN AAN WEGEN
Op maandag 22 november zijn drie sprekers te gast in de Openbare
Bibliotheek Oss die nauw betrokken zijn bij de wegwerkzaamheden voor
de A50 en A59. Zij zijn werkzaam bij Rijkswaterstaat en Provincie
Noord-Brabant en vertellen over de invloed van de toenemende
bereikbaarheid binnen Noordoost Brabant. Met name de verbindingen
tussen Eindhoven en Oss en tussen s-Hertogenbosch, Maasdonk, Bernheze
en Oss. Ook is er aandacht voor de gevolgen met betrekking tot natuur
en landschap.
De lezing begint om 20.00 uur en wordt georganiseerd door de
Bibliotheek Oss en Boekhandel Derijks. Toegangsprijs is 3,50. De avond
maakt deel uit van de serie BLIKOPENER waarin bibliotheken uit het
Maasland gezamenlijk hun lezingen presenteren.
Rijkswaterstaat en Provincie Noord-Brabant
Gert Eijkelenboom is projectmanager afd. Aanleg van
Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant. Hij vertelt over de aanleg van
A 50 en onder meer hoe de schade aan de natuur door Rijkswaterstaat
wordt gecompenseerd.
Bart Stuyven, senior beleidsmedewerker afd. Ruimte,
bestuur en verkeer van Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant belicht
onder meer de economische effecten van de infrastructuur, toegespitst
op de A 50.
De derde spreker is Piet Wouters, projectdirecteur van de
projectorganisatie PPS-A59 van Provincie Noord-Brabant, gaat nader in
op de achtergrond en betekenis van deze autosnelweg voor Brabant en
haar Brabanders.
Werken aan wegen in Brabant
De bereikbaarheid van Noordoost Brabant wordt momenteel sterk
verbeterd. De aanleg van de A 50 vanuit Eindhoven naar Oss en de
ombouw van de Rijksweg N 59 (voorheen N 50) tot autosnelweg A 59
tussen Den Bosch en Oss is van groot belang voor de hele regio. En in
de toekomst zal de A 2 bij Den Bosch worden verbreed naar 4 x 2
rijstroken. Een meerwaarde dus voor Brabant, haar economie en de
leefbaarheid.
Tot eind 2005 werkt Rijkswaterstaat aan de aanleg van de nieuwe A 50.
Het tracé in Bernheze/Oss/Landerd heeft een lengte van 7,5 km. Op dit
weggedeelte bevinden zich zeven kunstwerken, waaronder tunnels en
viaducten. De aanleg van de A 50 heeft een verstorend effect op
aangrenzend bos, moeras, landschap, flora en fauna. Om de natuur te
compenseren is afgesproken dat Rijkswaterstaat natuur gaat bouwen. Dit
houdt in dat Rijkswaterstaat 281 hectare grond koopt, inricht als
natuur en overdraagt aan terreinbeheerders, waarbij Rijkswaterstaat de
duurzame instandhouding van de natuur moet garanderen.
De bouwcombinatie Poort van Den Bosch -bestaande uit BAM, Boskalis en
projectmanagementbureau Fluor- realiseert de ombouw van de Rijksweg
tussen Rosmalen en Geffen naar autosnelweg A 59; een tracé van 9 km.
Dit is de eerste autosnelweg in Nederland die via publiek-private
samenwerking (PPS) tussen overheid en bedrijfsleven gerealiseerd
wordt. Provincie Noord-Brabant is opdrachtgever.
De Bouwcombinatie zorgt niet alleen voor ontwerp, bouw en
voorfinanciering, maar ook gedurende 15 jaar voor het onderhoud van
deze snelweg. Rijkswaterstaat blijft wegbeheerder. De totale kosten
van 218 miljoen euro worden betaald door het Rijk, de Provincie en de
gemeenten Den Bosch, Oss, Bernheze en Maasdonk. Op 1 januari 2006 moet
de A 59 gereed zijn; goedkoper en 4 jaar eerder dan oorspronkelijk
gepland dankzij PPS.
Einde persbericht.
Ook te raadplegen:
www.aanlegA50.nl
www.poortvandenbosch.nl (m.b.t. A 59)
http://ppsA59.brabant.nl
Openbare Bibliotheek Oss