Openbare Bibliotheek Oss

Persbericht, november 2004

LEZINGENSERIE BLIKOPENER IN MAASLANDSE BIBLIOTHEKEN:

A 50 en A 59,

WERKEN AAN WEGEN

Op maandag 22 november zijn drie sprekers te gast in de Openbare Bibliotheek Oss die nauw betrokken zijn bij de wegwerkzaamheden voor de A50 en A59. Zij zijn werkzaam bij Rijkswaterstaat en Provincie Noord-Brabant en vertellen over de invloed van de toenemende bereikbaarheid binnen Noordoost Brabant. Met name de verbindingen tussen Eindhoven en Oss en tussen s-Hertogenbosch, Maasdonk, Bernheze en Oss. Ook is er aandacht voor de gevolgen met betrekking tot natuur en landschap.

De lezing begint om 20.00 uur en wordt georganiseerd door de Bibliotheek Oss en Boekhandel Derijks. Toegangsprijs is 3,50. De avond maakt deel uit van de serie BLIKOPENER waarin bibliotheken uit het Maasland gezamenlijk hun lezingen presenteren.

Rijkswaterstaat en Provincie Noord-Brabant

Gert Eijkelenboom is projectmanager afd. Aanleg van Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant. Hij vertelt over de aanleg van A 50 en onder meer hoe de schade aan de natuur door Rijkswaterstaat wordt gecompenseerd.

Bart Stuyven, senior beleidsmedewerker afd. Ruimte, bestuur en verkeer van Rijkswaterstaat Directie Noord-Brabant belicht onder meer de economische effecten van de infrastructuur, toegespitst op de A 50.

De derde spreker is Piet Wouters, projectdirecteur van de projectorganisatie PPS-A59 van Provincie Noord-Brabant, gaat nader in op de achtergrond en betekenis van deze autosnelweg voor Brabant en haar Brabanders.

Werken aan wegen in Brabant

De bereikbaarheid van Noordoost Brabant wordt momenteel sterk verbeterd. De aanleg van de A 50 vanuit Eindhoven naar Oss en de ombouw van de Rijksweg N 59 (voorheen N 50) tot autosnelweg A 59 tussen Den Bosch en Oss is van groot belang voor de hele regio. En in de toekomst zal de A 2 bij Den Bosch worden verbreed naar 4 x 2 rijstroken. Een meerwaarde dus voor Brabant, haar economie en de leefbaarheid.

Tot eind 2005 werkt Rijkswaterstaat aan de aanleg van de nieuwe A 50. Het tracé in Bernheze/Oss/Landerd heeft een lengte van 7,5 km. Op dit weggedeelte bevinden zich zeven kunstwerken, waaronder tunnels en viaducten. De aanleg van de A 50 heeft een verstorend effect op aangrenzend bos, moeras, landschap, flora en fauna. Om de natuur te compenseren is afgesproken dat Rijkswaterstaat natuur gaat bouwen. Dit houdt in dat Rijkswaterstaat 281 hectare grond koopt, inricht als natuur en overdraagt aan terreinbeheerders, waarbij Rijkswaterstaat de duurzame instandhouding van de natuur moet garanderen.

De bouwcombinatie Poort van Den Bosch -bestaande uit BAM, Boskalis en projectmanagementbureau Fluor- realiseert de ombouw van de Rijksweg tussen Rosmalen en Geffen naar autosnelweg A 59; een tracé van 9 km. Dit is de eerste autosnelweg in Nederland die via publiek-private samenwerking (PPS) tussen overheid en bedrijfsleven gerealiseerd wordt. Provincie Noord-Brabant is opdrachtgever.

De Bouwcombinatie zorgt niet alleen voor ontwerp, bouw en voorfinanciering, maar ook gedurende 15 jaar voor het onderhoud van deze snelweg. Rijkswaterstaat blijft wegbeheerder. De totale kosten van 218 miljoen euro worden betaald door het Rijk, de Provincie en de gemeenten Den Bosch, Oss, Bernheze en Maasdonk. Op 1 januari 2006 moet de A 59 gereed zijn; goedkoper en 4 jaar eerder dan oorspronkelijk gepland dankzij PPS.

Einde persbericht.

Ook te raadplegen:

www.aanlegA50.nl

www.poortvandenbosch.nl (m.b.t. A 59)

http://ppsA59.brabant.nl