Gladde snelwegen krijgen versneld nieuw wegdek
De 41 kilometer rijksweg in Zuid-Holland waarvan het asfalt niet meer
aan de stroefheidnorm blijkt te voldoen, wordt versneld aangepakt. Als
de weersomstandigheden het toelaten, krijgen de betreffende delen van
de A12, A4/A16, A15, A27 en A44 die ruim onder de stroefheidnorm
liggen, nog dit jaar een nieuw wegdek. De overige wegvakken, waarvan
de stroefheid net onder de norm ligt, moeten uiterlijk in het voorjaar
van 2005 zijn vernieuwd, zo schrijft minister Karla Peijs vandaag in
een brief aan de Tweede Kamer. Daarbij geldt volgens Peijs dat
verkeersveiligheid niet ondergeschikt mag zijn aan
aanbestedingsregels.
Tot de wegwerkzaamheden zijn gestart, wordt het verkeer gewaarschuwd
voor slipgevaar en geldt er op de wegdelen die ruim onder de
stroefheidnorm liggen tevens een snelheidsbeperking van zeventig
kilometer per uur. Uiterlijk eind deze maand zijn alle
waarschuwingsborden op de betreffende wegvakken geplaatst. Gezien het
drukke verkeer op deze wegen, kan dit alleen 's nachts gebeuren. Tot
die tijd blijven de matrixborden boven de weg een maximumsnelheid
aangeven. Overigens komen de waarschuwingsborden over een lengte van
circa 100 kilometer te staan, hoewel slechts 41 kilometer snelweg niet
meer aan de norm voldoet. Dit is echter nodig om bijvoorbeeld de
snelheid geleidelijk van 120 naar 70 kilometer per uur te kunnen
terugbrengen.
Opvallend is dat de gladheidproblemen zich concentreren in
Zuid-Holland en dat het gaat om wegen die nog maar 5 tot 8 jaar oud
zijn. Ook gaat het om een relatief hoog percentage slecht wegdek: 8,5
procent van het totale rijkswegenaanbod in Zuid-Holland. Op alle
rijkswegen buiten deze provincie blijkt slechts 15,7 kilometer
onvoldoende stroefheid te hebben, een kwart procent van het totaal.
Bovendien was het merendeel van deze wegvakken aan het eind van de
reguliere levensduur. Hiervan is inmiddels 10,8 kilometer vervangen,
op de resterende wegvakken zijn waarschuwingsborden geplaatst. Ook dit
deel wordt op korte termijn gerepareerd.
Juist omdat het probleem dus typerend lijkt voor Zuid-Holland, is een
onderzoek naar de achtergrond gestart. Hierin wordt onder meer het
gebruikte soort asfalt, de gebruikte steenslag en de herkomst van het
asfalt bekeken. Naar verwachting zijn de resultaten van dit onderzoek
eind december bekend.
Meer informatie in de Kamerbrief
Ministerie van Verkeer en Waterstaat