Provincie verstrekt subsidie voor circa 50 nieuwe servicewinkels
Rabobank Nederland, 19/11/2004 16:18
---
Sittard - Met de beslissing op 16 november van de Provincie Limburg om
subsidie beschikbaar te stellen voor het openen van meer
Servicewinkels in geheel Limburg is een belangrijke stap gezet in het
verbeteren van vitaliteit van kleine kernen en buurten van steden.
In Limburg zijn op dit moment 5 Servicewinkels open. Een breed
assortiment aan basisvoorzieningen wordt hierin aangeboden. Naast
initiatiefnemers Rabobank en gemeenten bieden diverse partners
diensten aan op gebied van werk, energie en gezondheid. In elke kern
wordt de Servicewinkel op basis van de behoeften van de inwoners op
maat ingevuld.
Op basis van de resultaten tot op heden heeft provincie Limburg
besloten een subsidie van EUR 595.000 beschikbaar te stellen. De
subsidie bevat een oormerking van EUR 15.000,- per servicewinkel in de
realisatie fase. Tevens is EUR 64.000,- bestemd voor de realisatie van
een goede methodiek voor het samen met burgers vaststellen van de
gewenste functies bij de realisatie en exploitatie van de winkels.
Het initiatief Servicewinkel sluit hiermee de pilotfase formeel af. Op
korte termijn zullen provincie, gemeenten, de Rabobank en de Limburgse
Land- en Tuinbouwbond (LLTB) de kansenkaart voor Limburg opstellen.
Hierbij wordt in eerste instantie uitgegaan van circa 50
Servicewinkels in geheel Limburg.
Gedeputeerde H. Vrehen (CDA, Leefbaarheid) benadrukt het belang om het
concept blijvend te verbeteren. "Je kunt bijvoorbeeld de catalogus van
een bibliotheek op internet zetten met de mogelijkheid om de boeken
on-line te reserveren. Vervolgens kun je het bij het servicepunt
afhalen. Zo kun je het concept verder uitbreiden."
"Dit concept is nieuw in Nederland. Andere provincies volgen met
belangstelling deze ontwikkeling", aldus Vrehen. Op dit moment worden
in circa 40 gemeenten verspreid over heel Nederland
haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd.
"Als Rabobank hebben we het fijnmazigste en meest gevarieerde
distributienet van alle banken in Nederland. We blijven echter
constant alert op aanvullende vormen van dienstverlening die we naast
onze standaardoplossingen de klanten aanbieden. Hiermee kunnen we
direct inspelen op de lokale- en maatschappelijke behoeften die er in
de verschillende regio's bestaan." Aldus Klaas van der Laan, manager
distributie Rabobank Nederland.
Rabobank Nederland