Rabobank Nederland

Provincie verstrekt subsidie voor circa 50 nieuwe servicewinkels Rabobank Nederland, 19/11/2004 16:18
---

Sittard - Met de beslissing op 16 november van de Provincie Limburg om subsidie beschikbaar te stellen voor het openen van meer Servicewinkels in geheel Limburg is een belangrijke stap gezet in het verbeteren van vitaliteit van kleine kernen en buurten van steden.

In Limburg zijn op dit moment 5 Servicewinkels open. Een breed assortiment aan basisvoorzieningen wordt hierin aangeboden. Naast initiatiefnemers Rabobank en gemeenten bieden diverse partners diensten aan op gebied van werk, energie en gezondheid. In elke kern wordt de Servicewinkel op basis van de behoeften van de inwoners op maat ingevuld.

Op basis van de resultaten tot op heden heeft provincie Limburg besloten een subsidie van EUR 595.000 beschikbaar te stellen. De subsidie bevat een oormerking van EUR 15.000,- per servicewinkel in de realisatie fase. Tevens is EUR 64.000,- bestemd voor de realisatie van een goede methodiek voor het samen met burgers vaststellen van de gewenste functies bij de realisatie en exploitatie van de winkels.

Het initiatief Servicewinkel sluit hiermee de pilotfase formeel af. Op korte termijn zullen provincie, gemeenten, de Rabobank en de Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB) de kansenkaart voor Limburg opstellen. Hierbij wordt in eerste instantie uitgegaan van circa 50 Servicewinkels in geheel Limburg.

Gedeputeerde H. Vrehen (CDA, Leefbaarheid) benadrukt het belang om het concept blijvend te verbeteren. "Je kunt bijvoorbeeld de catalogus van een bibliotheek op internet zetten met de mogelijkheid om de boeken on-line te reserveren. Vervolgens kun je het bij het servicepunt afhalen. Zo kun je het concept verder uitbreiden."

"Dit concept is nieuw in Nederland. Andere provincies volgen met belangstelling deze ontwikkeling", aldus Vrehen. Op dit moment worden in circa 40 gemeenten verspreid over heel Nederland haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd.

"Als Rabobank hebben we het fijnmazigste en meest gevarieerde distributienet van alle banken in Nederland. We blijven echter constant alert op aanvullende vormen van dienstverlening die we naast onze standaardoplossingen de klanten aanbieden. Hiermee kunnen we direct inspelen op de lokale- en maatschappelijke behoeften die er in de verschillende regio's bestaan." Aldus Klaas van der Laan, manager distributie Rabobank Nederland.