Gemeente Tilburg

19-11-2004
Tilburgse lucht in 2010 veel schoner
Maatregelenpakket van 8,5 mln. zorgt voor betere lucht en minder geluidshinder

Met dit maatregelenpakket is in 2010 alle hinder van lucht en geluid door verkeer in Tilburg weggenomen en binnen de wettelijke normen. Dit stelt wethouder Visschers bij de presentatie van het pakket Maatregelen lucht en geluid voor het verkeer in Tilburg, dat eerder deze week door het college werd vastgesteld.

Bussen gaan op aardgas rijden, we gaan samen met het bedrijfsleven uitwerken hoe we het vrachtverkeer in het centrum kunnen verminderen en we leiden verkeer langs nieuwe routes waardoor de overlast langs de huidige drukke routes minder wordt. Met dit pakket Maatregelen lucht en geluid heeft het college het Luchtkwaliteitsplan 2005-2010 vastgesteld. Het plan is opgesteld om de luchtkwaliteit in Tilburg te verbeteren. Tevens is een maatregelenpakket vastgesteld om de geluidsoverlast door verkeer in Tilburg terug te dringen. Deze maatregelen sluiten aan op de ontwikkelingen in het Tilburgs Verkeer- en VervoersPlan (TVVP). Dit is gericht op een goede doorstroming van verkeer en zoekt oplossingen voor de verwachte groei van het autoverkeer in Tilburg.
De raad heeft bij de vaststelling van het TVVP opdracht gegeven om te onderzoeken welke maatregelen noodzakelijk zijn om de milieueffecten van dit TVVP te compenseren, aangezien door de verwachte groei van het autoverkeer de hinder ondanks de maatregelen groter zou worden.

Verkeer ergste vervuiler
Uit onderzoek is gebleken dat van alle luchtvervuilers het verkeer in Tilburg de ergste vervuiler is, veel meer dan industrie of huishoudens. Van dat verkeer komt de meeste vervuiling van vrachtwagens, daarna van bussen. De luchtvervuiling door personenauto's is, relatief gezien, klein. Daarom richt het Luchtkwaliteitsplan zich vooral op vrachtwagens en bussen.

Luchtmaatregelen
Het college heeft nu besloten om de ruimtelijke plannen te toetsen aan de wetgeving rondom luchtkwaliteit en daarbij vooral rekening te houden met kwetsbare groepen.
Lucht- en geluidswetgeving zou de goedkeuring van bestemmingsplannen in de weg kunnen staan als er geen maatregelen worden genomen. Recente uitspraken van de Raad van State geven dat aan.

Tilburg
Verder zet Tilburg in op het realiseren van een goede doorstroming van het verkeer op de hoofdwegen. Concreet betekent dit dat een aantal projecten uit het TVVP eind 2009 afgerond moeten zijn: herwaardering van de ringbanen, de aanleg van de Cityring en de aanleg van de zogenoemde 'inprikkers'. Voor de uitvoering van deze doorstromingsmaatregelen worden in 2005 plannen van aanpak opgesteld. Verder wordt in de concessieverlening voor het Openbaar Vervoer vanaf 2006 als randvoorwaarde opgenomen dat de bussen op aardgas moeten gaan rijden. De gemeente schakelt voor het eigen wagenpark ook over op aardgas. Uiterlijk in 2006 zal hiervoor een aardgastankstation worden gerealiseerd. Wethouder Visschers: Het grote voordeel van aardgas zit 'm in het feit dat het goed beschikbaar is en zonder veel moeite van het aardgasnet kan worden afgetapt. Door de toepassing van aardgas als eis mee te nemen in de concessieverlening openbaar vervoer kan een netwerk aan aardgasvulstations ontstaan in Brabant, wat de mogelijkheid biedt aan particulieren en wagenparkbeheerders om hier gebruik van te maken. Verder wordt er samen met de sector en de B5-gemeenten een maatregelenpakket opgesteld dat gericht is op het terugdringen van vrachtverkeer. De maatregelen zullen betrekking hebben op de routering van het vrachtverkeer, stadsdistributie en mogelijkheden voor verschuiving van de modal-split voor goederenvervoer. Ook milieuzonering komt aan bod. Loet Visschers: Door het instellen van een milieuzone kunnen vrachtwagens die niet aan een bepaalde norm voldoen niet de binnenstad in. Vrachtwagens die wel de binnenstad in willen hebben een ontheffing nodig. Voorkomen moet worden dat vrachtwagens de ene stad wel in mogen en de andere niet. Daarom is het zinvol om gezamenlijk op te trekken. De kosten voor de luchtmaatregelen zijn geraamd op 2,1 miljoen en worden gefinancierd met rijksmiddelen, beschikbaar gesteld vanuit het Grote Stedenbeleid.

Geluidsmaatregelen
In samenhang met het TVVP heeft de gemeente ook een Plan van Aanpak om de geluidsoverlast in Tilburg aan te pakken. De gemeente zet hierbij in op de aanleg aanleg van zogenoemd 'stil asfalt' voor de hoofdwegenstructuur in Tilburg. Ook wordt ingezet op versneld uitvoeren van geluidssaneringen van de zogenoemde A-lijst, waarop ongeveer 200 woningen staan die een te hoge geluidbelasting hebben.

Door het TVVP wordt de geluidsoverlast door doorstromingsmaatregelen en het anders leiden van niet-bestemmingsverkeer al terug gedrongen. Bovendien is het wettelijk voorgeschreven dat bij reconstructiewerkzaamheden (Heuvel open, zuidelijke inprikker) direct geluidsmaatregelen worden getroffen.
Voor stil asfalt is geld vrijgemaakt in de begrotingen voor de komende jaren, jaarlijks
250.000.
Voor het versneld uitvoeren van de A-lijst voor gevelsanering en voor de reconstructiemaatregelen is vooralsnog geen geld beschikbaar. De geraamde kosten bedragen 1miljoen voor de A-lijst en 2,85 miljoen voor de reconstructiemaatregelen. Beide maatregelen zullen bij de voorbereiding van de Perspectiefnota 2006-2009 worden betrokken.

Lijst van maatregelen:

Maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit:


- Nieuwe concessie ingaande 2006 stadsvervoer op aardgas.
- Met ingang van 2006 een tankstation voor aardgas in Tilburg.
- Gaandeweg zullen alle voertuigen van de gemeente Tilburg omschakelen op aardgas.

- Met de komst van een aardgastankstation worden de mogelijkheden voor aardgasauto's voor particulieren ook reëel.

- In 2005 wordt in samenspraak met vervoerders, verladers en winkeliers in Tilburg een plan ontwikkeld voor zogenoemde milieuzonering, m.a.w. het weren van bepaalde typen vrachtwagens op bepaalde plekken op bepaalde tijden in het centrum van Tilburg.

Maatregelen ter beperking van de geluidshinder


- Binnen 10 jaar zijn alle hoofdwegen in Tilburg voorzien van stil asfalt.

- Er komt een omleidingsroute via het industrieterrein voor vrachtverkeer dat over de Bosscheweg gaat.

- Het zwaar vrachtverkeer dat nu nog door Tilburg rijdt wordt actief om Tilburg heen geleid, bijvoorbeeld met een elektronisch verwijzingssysteem.

- Komend jaar worden de kosten van de sanering van de gevels van 200 huizen niet afkorten ten bedrage van 1 miljoen euro voorgelegd aan de raad.

- De kosten van de geluidsmaatregelen voor stil asfalt voor de Heuvel en de zuidelijke 'inprikker' worden voorgelegd aan de raad.