HOGESCHOOL DE HORST

Lucy Kortram: maak allochtoon geen buitenstaander

Lector Lucy Kortram:
maak allochtoon geen buitenstaander
'Positieve benadering lost problemen op'
DRIEBERGEN, vrijdag 19 november -
Onzichtbare blokkades verhinderen een succesvolle omgang tussen autochtonen en allochtonen. Dagelijks loopt het contact tussen de verschillende bevolkingsgroepen stuk op deze barrières. In haar inaugurele rede maakt dr. Lucy Kortram vandaag duidelijk dat deze blokkades voorkomen in het samenleven van alledag. Zij introduceert het verschijnsel roltoewijzing waarbij autochtonen de rol van 'gevestigden' en allochtonen de rol van 'buitenstaander' krijgen toebedeeld. Kortram is verbonden als lector 'Diversiteit en de multiculturele competentie' aan Hogeschool De Horst.

'Door roltoewijzing worden allochtone burgers niet herkend als 'echte' Nederlanders, maar als probleemgevallen', zegt Lucy Kortram. 'Dit leidt niet alleen tot onvrede bij allochtone Nederlanders, maar tast het thuisgevoel aan en kan zelfs tot brandhaarden leiden. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van samenleven van alle burgers en leidt tot een uitvergroting van feiten en gebeurtenissen. Vooroordelen en werkelijkheid komen steeds verder uit elkaar te liggen.'

'Noch autochtone noch allochtone burgers zijn schuldig aan de aanwezigheid van deze blokkades', zegt Kortram. 'Maar om te voorkomen dat de voortgang in interetnische relaties stagneert en een volwaardig, gedeeld en multicultureel competent burgerschap een onbereikbare illusie wordt, kunnen beleidsmakers, professionals en burgers niet anders dan elk een eigen verantwoordelijkheid opeisen. Multiculturele competentie kan hen hierbij ondersteunen, omdat deze vorm van kennis, houding en vaardigheden de juiste toon en aanpak van interculturele vraagstukken aanmoedigt, waardoor interetnische relaties 'gesmeerd' worden.'

Dr. Lucy Kortram is sinds september 2003 verbonden aan Hogeschool De Horst als lector. Na haar studie werkte zij als wetenschappelijk medewerkster aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en promoveerde daar in 1990. Met haar proefschrift 'De Cultuur van het oordelen, oordeelsvorming in interetnische relaties' legde zij de basis voor een nieuwe methodologie: het actorperspectief. Van 1998 tot en met 2002 was Kortram Tweede kamerlid voor de PvdA-fractie. Zij zette zich daar in voor het multicultureel bouwen en de problematiek van het geweld, pesten en voortijdige schoolverlaters.

Hogeschool De Horst heeft voor het lectoraat 'Diversiteit en de multiculturele competentie' gekozen, omdat er in de Nederlandse samenleving sprake is van toenemende diversiteit aan culturen, religies, etnisch-culturele groepen, leefvormen en leefstijlen. Diversiteit is een wezenlijk kenmerk van de multiculturele samenleving geworden. Zowel burgers als instellingen worden geconfronteerd met de vraag hoe te handelen in deze multiculturele ontwikkelingen. Effectief handelen vereist dat men beschikt over multiculturele competentie, en dat geldt zeker voor beroepsbeoefenaars in de sectoren waarvoor Hogeschool De Horst opleidt.

Hogeschool De Horst is gespecialiseerd in sociaal-agogisch onderwijs. De Horst telt circa 1250 studenten en 100 medewerkers. Het rijke verleden van De Horst vindt men terug in de vier opleidingen Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Culturele en Maatschappelijke Vorming, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Personeel en Arbeid, waarin diversiteit, maatschappelijke betrokkenheid en het toekomstige beroep een belangrijke rol spelen.