HOGESCHOOL DE HORST
Lucy Kortram: maak allochtoon geen buitenstaander
Lector Lucy Kortram:
maak allochtoon geen buitenstaander
'Positieve benadering lost problemen op'
DRIEBERGEN, vrijdag 19 november -
Onzichtbare blokkades verhinderen een succesvolle omgang tussen
autochtonen en allochtonen. Dagelijks loopt het contact tussen de
verschillende bevolkingsgroepen stuk op deze barrières. In haar
inaugurele rede maakt dr. Lucy Kortram vandaag duidelijk dat deze
blokkades voorkomen in het samenleven van alledag. Zij introduceert
het verschijnsel roltoewijzing waarbij autochtonen de rol van
'gevestigden' en allochtonen de rol van 'buitenstaander' krijgen
toebedeeld. Kortram is verbonden als lector 'Diversiteit en de
multiculturele competentie' aan Hogeschool De Horst.
'Door roltoewijzing worden allochtone burgers niet herkend als 'echte'
Nederlanders, maar als probleemgevallen', zegt Lucy Kortram. 'Dit
leidt niet alleen tot onvrede bij allochtone Nederlanders, maar tast
het thuisgevoel aan en kan zelfs tot brandhaarden leiden. Dit gaat ten
koste van de kwaliteit van samenleven van alle burgers en leidt tot
een uitvergroting van feiten en gebeurtenissen. Vooroordelen en
werkelijkheid komen steeds verder uit elkaar te liggen.'
'Noch autochtone noch allochtone burgers zijn schuldig aan de
aanwezigheid van deze blokkades', zegt Kortram. 'Maar om te voorkomen
dat de voortgang in interetnische relaties stagneert en een
volwaardig, gedeeld en multicultureel competent burgerschap een
onbereikbare illusie wordt, kunnen beleidsmakers, professionals en
burgers niet anders dan elk een eigen verantwoordelijkheid opeisen.
Multiculturele competentie kan hen hierbij ondersteunen, omdat deze
vorm van kennis, houding en vaardigheden de juiste toon en aanpak van
interculturele vraagstukken aanmoedigt, waardoor interetnische
relaties 'gesmeerd' worden.'
Dr. Lucy Kortram is sinds september 2003 verbonden aan Hogeschool De
Horst als lector. Na haar studie werkte zij als wetenschappelijk
medewerkster aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en promoveerde
daar in 1990. Met haar proefschrift 'De Cultuur van het oordelen,
oordeelsvorming in interetnische relaties' legde zij de basis voor een
nieuwe methodologie: het actorperspectief. Van 1998 tot en met 2002
was Kortram Tweede kamerlid voor de PvdA-fractie. Zij zette zich daar
in voor het multicultureel bouwen en de problematiek van het geweld,
pesten en voortijdige schoolverlaters.
Hogeschool De Horst heeft voor het lectoraat 'Diversiteit en de
multiculturele competentie' gekozen, omdat er in de Nederlandse
samenleving sprake is van toenemende diversiteit aan culturen,
religies, etnisch-culturele groepen, leefvormen en leefstijlen.
Diversiteit is een wezenlijk kenmerk van de multiculturele samenleving
geworden. Zowel burgers als instellingen worden geconfronteerd met de
vraag hoe te handelen in deze multiculturele ontwikkelingen. Effectief
handelen vereist dat men beschikt over multiculturele competentie, en
dat geldt zeker voor beroepsbeoefenaars in de sectoren waarvoor
Hogeschool De Horst opleidt.
Hogeschool De Horst is gespecialiseerd in sociaal-agogisch onderwijs.
De Horst telt circa 1250 studenten en 100 medewerkers. Het rijke
verleden van De Horst vindt men terug in de vier opleidingen
Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Culturele en Maatschappelijke
Vorming, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Personeel en Arbeid,
waarin diversiteit, maatschappelijke betrokkenheid en het toekomstige
beroep een belangrijke rol spelen.