Amsterdam, 19 november 2004
Privé-partner bepalend in succes eigen bedrijf
Onderzoek ABN AMRO onder groeiende ondernemers geeft eenduidig beeld
De aanwezigheid van een privé-partner is een doorslaggevende factor in een succesvolle start én
doorgroei van het eigen bedrijf. Dat blijk uit een onderzoek van TNS NIPO onder groeiende ondernemers
in opdracht van ABN AMRO. De privé-partner oefent in veel opzichten invloed uit op de bedrijfsvoering:
zo werkt 65% van de partners op verschillende manieren mee in het bedrijf. Daarnaast is de partner vaak
de belangrijkste sparringpartner of zelfs criticaster van de ondernemer. Een privé-partner blijkt ook
bevorderlijk te werken op het starten van een eigen bedrijf. Bijna 60% van de ondervraagde ondernemers
geeft aan het gemakkelijker te vinden om een bedrijf te starten als je een privé-partner hebt.
Partner als criticaster
In de groeifase staat de ondernemer voor ingewikkelde keuzes; in veel gevallen wordt dan de strategie
van de onderneming bepaald. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat dit een proces is waarin de privé-
partner een beslissende rol speelt: 55% van de geïnterviewde ondernemers denkt dat de ontwikkeling
van hun bedrijf anders was gelopen als ze geen partner hadden gehad. De levensgezel heeft in veel
gevallen de rol van sparringpartner, maar blijkt in 37% van de gevallen ook een belangrijke criticaster van
de ondernemer te zijn. Het gaat dan met name om onderwerpen als strategievorming,
personeelsproblemen, omzetresultaten maar ook bankzaken.
Partner helpt bij de start
59% van de respondenten vindt dat de aanwezigheid van een privé-partner bevorderend heeft gewerkt
op de start van hun bedrijf. Meestal hebben de partners zeggenschap gehad bij de oprichting van het
bedrijf. Een kwart van de geïnterviewde ondernemers was zelfs nooit een bedrijf begonnen als ze geen
partner hadden gehad. Dit resultaat toont eens te meer aan dat steun uit de privé-omgeving een niet te
onderschatten factor is in de stap naar ondernemerschap. Overigens helpen privé-partners ook letterlijk
mee met de opbouw van het bedrijf: vier op de tien werkt mee in het eigen bedrijf. Bovendien springt
ongeveer 25% van de partners regelmatig bij.
Partner klaagt amper
Groeiende ondernemers maken veel uren: gemiddeld wordt 53 uur per week gestoken in de eigen
onderneming. Eén op de tien ondernemers werkt naar eigen zeggen zelfs meer dan 70 uur per week.
Toch blijkt de privé-partner amper te klagen over de lange werkdagen. Slechts 2% toont regelmatig zijn
onvrede met het werkpatroon van de ondernemende partner.
De bank investeert in kennis over groeiende ondernemers om de betrokkenheid bij de klant te vergroten
en de advieskracht te versterken. De bank heeft de ervaring dat de ondernemer de financiële
verantwoordelijkheid wil hebben en houden, maar wel advies zoekt om de financiële implicaties van de
groei te doorgronden. ABN AMRO hecht ook veel waarde aan de persoonlijkheid en competenties van de
ondernemer. "Het gaat om de ambitie van de ondernemer", aldus Han de Ruiter, Directeur MKB relaties
ABN AMRO. "De privé situatie van die ondernemer is van groot belang ter ondersteuning van die ambitie.
De resultaten van dit onderzoek bevestigen ons dan ook dat de rol van de privé-partner van invloed is op
het slagen van de onderneming als geheel".
Persvragen: 020 6288900
ABN AMRO
ABN AMRO