Universiteit Twente

Impact Postbus 51-campagnes vaak verzwakt door compromissen

Invloed voorlichter beperkt
Postbus 51-campagnes schieten nogal eens hun doel voorbij doordat allerlei nevendoelen en belangen het aanvankelijke oogmerk op de achtergrond dringen. Alle voorlichtingsmodellen en -methoden ten spijt, heeft de voorlichter in de totstandkoming van een campagne slechts weinig invloed. Het zoeken van een compromis kan ertoe leiden dat een campagne minder effect heeft dan beoogd. Dit stelt promovendus Rob Klaassen van de Universiteit Twente in zijn proefschrift 'Voorlichtingskundig ontwerpen, de totstandkoming van Postbus 51-campagnes'. Hij promoveert op 19 november aan de faculteit Gedragswetenschappen.
In de campagnes die Klaassen heeft ontleed in zijn onderzoek, is hem opgevallen hoeveel mensen aan tafel zitten bij het proces. Niet alleen een voorlichter en een uitvoerend reclamebureau, ook beleidsmakers en vertegenwoordigers van diverse intermediaire organisaties mengen zich actief in het overleg. Hoewel daarmee wordt geprobeerd draagvlak bij relevante partijen te creëren, mondt het vaak uit in een politiek spel, constateert de promovendus. Via invloed op de campagne proberen de belanghebbenden alsnog het beleid bij te stellen. In een campagne over het bromfietscertificaat zorgt het al of niet verplicht stellen van een praktijkexamen voor de nodige discussie: niet alleen met organisaties voor verkeersveiligheid, maar ook met belangenorganisaties voor ouderen. Discussies die eigenlijk al in een eerder stadium gevoerd hadden moeten worden, aldus Klaassen. Ook is een campagne niet zelden een manier om bijvoorbeeld een ministerie te profileren. Maar wil de burger écht weten bij welk ministerie het thema `duurzame energie' is ondergebracht, of gaat die boodschap voorbij aan het streven naar meer gebruik van duurzame energiebronnen?
Kennis, houding en gedrag
Met het bereik en de waardering voor de spotjes zit het doorgaans wel goed, constateert Klaassen, maar in hoeverre beklijven ze? Wil een campagne duurzaam het gedrag van de burger veranderen, dan is niet alleen een langdurige campagne nodig, maar ook een manier om het uiteindelijke gedrag terug te rekenen naar de campagne. "Bij de meeste campagnes wordt wel degelijk iets bereikt op het niveau van `kennis', maar verandering van houding of zelfs gedrag is -zeker met kortdurende campagnes- niet te bereiken," aldus Klaassen. Hij trekt het nut van de campagnes niet twijfel, maar bij sommige campagnes is het voor hem wel de vraag wat nu eigenlijk het doel is. De spotjes over een stijgend waterpeil, met Peter Timofeeff, zijn amusant, maar wat willen ze overbrengen? En hoe meet je het effect?
Ook de noodzaak om dit soort campagnes Europees aan te besteden, heeft gevolgen. Het bureau dat de tender binnenhaalt, heeft al een dermate ver uitgewerkt plan ingediend, waarover iedereen het al eens is, dat dit de discussie nadien in de weg staat. Ook de andere bureaus die hebben meegedongen, presenteren al zo'n ver ontwikkeld plan. Voor Klaassen is het de vraag of de selectie niet gemaakt moet worden op basis van een veel `globaler' concept.
Algemene conclusie is dat het niet de professionele inbreng van de voorlichter is die het wint bij de totstandkoming van een campagne, maar een proces van onderhandelingen en afstemming. Noot voor de pers
Rob Klaassen (1970, Hoogerheide) studeerde in 1994 cum laude af in de communicatiekunde aan de Universiteit Utrecht. Sinds 1995 is hij werkzaam bij de afdeling Communicatiewetenschap van de UT, als onderzoeker en docent op het gebied van communicatiekundig ontwerpen, overheidscommunicatie en tekstwetenschap. Hij was onder meer redacteur van het boek `Communicatiekundig ontwerpen: perspectieven, methoden, toepassingen' (Schellens, Klaassen en De Vries 2000). Op 19 november promoveert hij (16h45, gebouw Spiegel) bij prof.dr. P.J. Schellens. Het proefschrift 'Voorlichtingskundig ontwerpen, de totstandkoming van Postbus 51-campagnes'',ISBN-nummer is te bestellen de uitgever, Koninklijke Van Gorcum BV, Postbus 43, 9400 AA Assen, tel 0592 379555, email info@vangorcum.nl
Contactpersoon voor de pers: ir Wiebe van der Veen, tel (053) 4894244, email w.r.vanderveen@utwente.nl

Laatst gewijzigd op 08-11-2004 © Universiteit Twente Printversie