Ingezonden persbericht
Persbericht, 18 november 2004
Nieuwe wijn
Vandaag is het weer zover: 'Le Beaujolais Primeur est arrivé!'.
De 'beau monde' van Amsterdam tot Appelscha zal nippend
aan het glas constateren dat het toch weer een lekker fris en
fruitig wijntje is. Maar vooral zullen supermarkten en slijterijen
een topweek doormaken. Want wijn is er niet alleen om lief
te hebben; ook is er veel geld mee te verdienen.
"Het beeld van blote voeten in een druiventon en rijpende wijn
in eeuwenoude eikenhouten fusten mag dan het genot van de
proeverij verhogen, met realiteit heeft het steeds minder te
maken," zo meldt de populair-wetenschappelijke website
www.kennislink.nl in haar vandaag verschenen wijndossier:
"Achter de middeleeuwse facades van vele 'châteaus' heerst
technologie van de twintigste eeuw. Wijnproductie is pure
agro-business, waar volgens moderne biotechnologische
principes precies dat wordt gemaakt waar de klant om vraagt:
'kwaliteits'wijn voor een paar euro per fles."
Dat laatste lukt slechts als niets aan het toeval wordt overgelaten.
Want neem nou zo'n Beaujolais Primeur: om ieder jaar op de
derde donderdag van november grote hoeveelheden in de rekken
te hebben, kun je je maar beter niet op de natuur verlaten. Eén
matige oogst of onwillige gistcultuur en wat er overblijft is
peperduur en/of niet te drinken. Wijntechnologen trekken hun
trucendoos dan ook steeds verder open.
-----
Noot (