Ingezonden persbericht


Persbericht, 18 november 2004

Nieuwe wijn

Vandaag is het weer zover: 'Le Beaujolais Primeur est arrivé!'. De 'beau monde' van Amsterdam tot Appelscha zal nippend aan het glas constateren dat het toch weer een lekker fris en fruitig wijntje is. Maar vooral zullen supermarkten en slijterijen een topweek doormaken. Want wijn is er niet alleen om lief te hebben; ook is er veel geld mee te verdienen.

"Het beeld van blote voeten in een druiventon en rijpende wijn in eeuwenoude eikenhouten fusten mag dan het genot van de proeverij verhogen, met realiteit heeft het steeds minder te maken," zo meldt de populair-wetenschappelijke website www.kennislink.nl in haar vandaag verschenen wijndossier: "Achter de middeleeuwse facades van vele 'châteaus' heerst technologie van de twintigste eeuw. Wijnproductie is pure agro-business, waar volgens moderne biotechnologische principes precies dat wordt gemaakt waar de klant om vraagt: 'kwaliteits'wijn voor een paar euro per fles."

Dat laatste lukt slechts als niets aan het toeval wordt overgelaten. Want neem nou zo'n Beaujolais Primeur: om ieder jaar op de derde donderdag van november grote hoeveelheden in de rekken te hebben, kun je je maar beter niet op de natuur verlaten. Eén matige oogst of onwillige gistcultuur en wat er overblijft is peperduur en/of niet te drinken. Wijntechnologen trekken hun trucendoos dan ook steeds verder open.

-----

Noot (