Kijkcijfer-explosie bij FTV

Breedband-commercials net zo effectief als een TV-campagne

AMSTERDAM, 20041118 -- FTV Nederland, de grootste producent en uitzender van videocontent op internet en mobiele platforms, boekt in de eerste helft van november 2004 een kijkcijferrecord. 2,4 Miljoen kijkers wisten in deze periode de weg naar de video's van FTV en haar partners te vinden. In de maanden september en oktober 2004 werden respectievelijk 2,3 en 2,4 miljoen kijkers bereikt.


Directeur Bram Bloemberg: "Het nieuwsvideo-aanbod via internet bewijst bij elke nieuwshausse zijn kracht. Kijkers vinden het on-demand karakter zeer prettig. Dit biedt de kijker de mogelijkheid om een eigen selectie te maken. Men hoeft niet, zoals bij een televisiejournaal, alles te bekijken; alleen onderwerpen aansluitend bij de eigen interesse kunnen direct worden opgevraagd."

Oorzaak van deze explosieve groei is het nieuws rondom de moord op Theo van Gogh (2/11). Ole Chavannes, hoofdredacteur: "De kijker kon kiezen uit meer dan 30 video-items over de moord, en maar liefst 870.000 kijkers hebben gebruik gemaakt van de berichtgeving via FTV. Daarnaast zijn ook video's rondom te anti-terreuractie in Den Haag (10/11) zeer goed bekeken."

Recentelijk is door een studie naar streaming-advertenties van Pfizer Healthcare op MSN aangetoond dat adverteren met breedband-commercials minstens net zo effectief is als een advertentiecampagne op TV, vooral met betrekking tot belangstelling voor het merk en het achterlaten van een onderscheidende indruk. Het grote bereik van FTV versterkt die effectiviteit waardoor adverteerders hun beoogde doelgroep efficiënt kunnen bereiken.