17-11-2004
Tracékeuze noordelijk deel Parallelweg
In december wordt de raad voorgesteld, in de tracékeuze noordelijk
deel Parallelweg, te kiezen voor de variant waarbij het doortrekken
van de Parallelweg zoveel mogelijk oostelijk van het
Expeditieknooppunt (EKP-gebouw) is gelegen en gebundeld wordt met de
railinfrastructuur. De aanlegkosten van de doortrekking van de
Parallelweg in deze variant worden geraamd op ⬠21.150.000,-. Dit
tracébesluit is een principebesluit. Het is nog geen besluit waar
formeel bezwaar op gemaakt kan worden.
In het in 2000 vastgestelde beleidsplan "'s-Hertogenbosch bereikbaar"
vormt de doortrekking van de Parallelweg in noordelijke richting, via
een brug over de Dieze, een belangrijk onderdeel van de
hoofdinfrastructuur voor het autoverkeer. Met de doortrekking van de
Parallelweg wordt enerzijds bereikt dat de binnenstadsring sterk wordt
ontlast en anderzijds dat het Paleiskwartier, de Station-westzijde en
Boschveld op een adequate manier wordt ontsloten. Voor het noordelijk
deel moet een keuze gemaakt worden voor het definitief te ontwikkelen
tracé. De reconstructie van het zuidelijke deel van de
Magistratenlaan is al bepaald bij het bestemmingsplan Paleiskwartier
en ligt qua tracé geheel vast. Voorliggend raadsvoorstel gaat in op
de tracékeuze voor het noordelijke deel van de Parallelweg en de
daarbij behorende kostenaspecten.
Drie tracé's
In raadsvoorstel zijn drie tracé's nader uitgewerkt en beoordeeld.
Daarin zijn de stedenbouwkundige, verkeerskundige, economische en
financiële aspecten aan de orde gekomen. De varianten zijn onderzocht
waarbij het tracé:
* de bestaande Parallelweg volgt; (variant 1)
* de bestaande Parallelweg volgt maar ter hoogte van het
Veemarktkwartier zo dicht mogelijk bij het voormalige EKP komt te
liggen; (variant 2)
* zoveel mogelijk oostelijk van het EKP is gelegen en gebundeld wordt
met de railinfrastructuur. (variant 4).
Overleg Prorail bv
In september 2002 is de gemeenteraad het voorstel gedaan om te kiezen
voor een variant tracé dat zoveel mogelijk tegen de westzijde van het
Expeditieknooppunt (EKP-gebouw) was gelegen. Het voorstel is
aangehouden in afwachting van nader bestuurlijk overleg tussen Prorail
bv en de gemeente 's-Hertogenbosch. Doel van dat overleg was om te
bezien of het tracé variant 3 niet alsnog tot de mogelijkheden zou
kunnen behoren. Dit bleek het geval te zijn, waarbij Prorail in
opvolgend overleg heeft aangegeven dat de gemeente de mogelijkheid
geboden wordt om een tracé te kiezen dat zoveel mogelijk aan de
oostzijde (spoorlijn 's-Hertogenbosch-Utrecht) is gesitueerd. (variant
4) Vanwege het geringe ruimtelijke verschil met variant 3 is besloten
om variant 3 niet verder in het onderzoek en de beoordeling te
betrekken en alleen variant 4 te beschouwen.
In het rapport is vastgesteld dat variant 4 het meest wenselijke
tracé is. Belanghebbenden zijn in de gelegenheid gesteld om kennis te
nemen van het voorstel en zijn gevraagd om hun opvatting over variant
4 in te brengen. Op basis van de reacties kan gesteld worden dat er
sprake is van een haalbaar tracé. De doortrekking van de Parallelweg
is belangrijk omdat :
* de binnenstadsring en in het bijzonder de traverse tussen
Heetmanplein en Brugplein, sterk wordt ontlast van doorgaand en
bestemmingsverkeer;
* de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de binnenstad wordt
bevorderd;
* het overige hoofdwegennet voor gemotoriseerd verkeer optimaal wordt
gebruikt;
* de nieuwe ontwikkelingen in de westelijke spoorzone (o.a.
Paleiskwartier en Boschveld) op een adequate manier worden ontsloten;
* het station aan de westzijde beter wordt ontsloten waardoor de
verkeersdruk op het voorplein van het station oostzijde blijvend
verlaagd wordt;
* de ruimtelijke relatie tussen Paleiskwartier, Boschveld,
Veemarktkwartier, Brabanthallen verbetert door de opheffing van
barrières.
Gemeente 's-Hertogenbosch