Gemeente 's-Hertogenbosch

17-11-2004

Tracékeuze noordelijk deel Parallelweg

In december wordt de raad voorgesteld, in de tracékeuze noordelijk deel Parallelweg, te kiezen voor de variant waarbij het doortrekken van de Parallelweg zoveel mogelijk oostelijk van het Expeditieknooppunt (EKP-gebouw) is gelegen en gebundeld wordt met de railinfrastructuur. De aanlegkosten van de doortrekking van de Parallelweg in deze variant worden geraamd op ⬠21.150.000,-. Dit tracébesluit is een principebesluit. Het is nog geen besluit waar formeel bezwaar op gemaakt kan worden.

In het in 2000 vastgestelde beleidsplan "'s-Hertogenbosch bereikbaar" vormt de doortrekking van de Parallelweg in noordelijke richting, via een brug over de Dieze, een belangrijk onderdeel van de hoofdinfrastructuur voor het autoverkeer. Met de doortrekking van de Parallelweg wordt enerzijds bereikt dat de binnenstadsring sterk wordt ontlast en anderzijds dat het Paleiskwartier, de Station-westzijde en Boschveld op een adequate manier wordt ontsloten. Voor het noordelijk deel moet een keuze gemaakt worden voor het definitief te ontwikkelen tracé. De reconstructie van het zuidelijke deel van de Magistratenlaan is al bepaald bij het bestemmingsplan Paleiskwartier en ligt qua tracé geheel vast. Voorliggend raadsvoorstel gaat in op de tracékeuze voor het noordelijke deel van de Parallelweg en de daarbij behorende kostenaspecten.

Drie tracé's
In raadsvoorstel zijn drie tracé's nader uitgewerkt en beoordeeld. Daarin zijn de stedenbouwkundige, verkeerskundige, economische en financiële aspecten aan de orde gekomen. De varianten zijn onderzocht waarbij het tracé:

* de bestaande Parallelweg volgt; (variant 1)
* de bestaande Parallelweg volgt maar ter hoogte van het Veemarktkwartier zo dicht mogelijk bij het voormalige EKP komt te liggen; (variant 2)

* zoveel mogelijk oostelijk van het EKP is gelegen en gebundeld wordt met de railinfrastructuur. (variant 4).

Overleg Prorail bv
In september 2002 is de gemeenteraad het voorstel gedaan om te kiezen voor een variant tracé dat zoveel mogelijk tegen de westzijde van het Expeditieknooppunt (EKP-gebouw) was gelegen. Het voorstel is aangehouden in afwachting van nader bestuurlijk overleg tussen Prorail bv en de gemeente 's-Hertogenbosch. Doel van dat overleg was om te bezien of het tracé variant 3 niet alsnog tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Dit bleek het geval te zijn, waarbij Prorail in opvolgend overleg heeft aangegeven dat de gemeente de mogelijkheid geboden wordt om een tracé te kiezen dat zoveel mogelijk aan de oostzijde (spoorlijn 's-Hertogenbosch-Utrecht) is gesitueerd. (variant 4) Vanwege het geringe ruimtelijke verschil met variant 3 is besloten om variant 3 niet verder in het onderzoek en de beoordeling te betrekken en alleen variant 4 te beschouwen.

In het rapport is vastgesteld dat variant 4 het meest wenselijke tracé is. Belanghebbenden zijn in de gelegenheid gesteld om kennis te nemen van het voorstel en zijn gevraagd om hun opvatting over variant 4 in te brengen. Op basis van de reacties kan gesteld worden dat er sprake is van een haalbaar tracé. De doortrekking van de Parallelweg is belangrijk omdat :

* de binnenstadsring en in het bijzonder de traverse tussen Heetmanplein en Brugplein, sterk wordt ontlast van doorgaand en bestemmingsverkeer;

* de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de binnenstad wordt bevorderd;

* het overige hoofdwegennet voor gemotoriseerd verkeer optimaal wordt gebruikt;

* de nieuwe ontwikkelingen in de westelijke spoorzone (o.a. Paleiskwartier en Boschveld) op een adequate manier worden ontsloten;
* het station aan de westzijde beter wordt ontsloten waardoor de verkeersdruk op het voorplein van het station oostzijde blijvend verlaagd wordt;

* de ruimtelijke relatie tussen Paleiskwartier, Boschveld, Veemarktkwartier, Brabanthallen verbetert door de opheffing van barrières.