Amsterdam Airport Schiphol

Amsterdam Airport Schiphol in één woord fab!ulicious

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
18 november 2004                                              
Amsterdam Airport Schiphol heeft haar positionering vernieuwd. De gekozen merkbelofte laat zich in één woord samenvatten: fab!ulicious. De campagne wil bij alle klanten het gevoel overbrengen dat Amsterdam Airport Schiphol behalve veilig en efficiënt, ook inspirerend en verrassend is. Vanaf vandaag verschijnen in dagbladen en tijdschriften de eerste advertenties over fab!ulicious. In en buiten het terminalgebouw zullen ook veel uitingen van fa!bulicious zichtbaar worden. Amsterdam Airport Schiphol wil één van de meest toonaangevende luchthavens van de wereld blijven in een snel veranderende, zeer competitieve markt.

De nieuwe merkpositionering gaat uit van het bijzondere, grensverleggende karakter van Schiphol. Schiphol neemt de ontwikkelingen in de wereld als bron van inspiratie en wil zo vernieuwen. Met deze instelling en uitstraling wil Schiphol reizigers meer bieden dan de sterke operationele basis. Onder de noemer fab!ulicious (een Amerikaanse samenvoeging van de woorden fabulous en delicious) valt alles wat op een grensverleggende, speelse of onverwachte manier geweldig is.

Fab!ulicious moet de kwaliteitsnorm voor de locatie Amsterdam Airport Schiphol worden. Op deze manier wil Schiphol de loyaliteit van reizigers, luchtvaartmaatschappijen, concessionarissen, werknemers en bezoekers verstevigen De strategie van de onderneming om de mainportfunctie van Amsterdam Airport Schiphol te versterken, meer inkomsten uit niet-luchtvaart activiteiten te genereren en financiële risico's te spreiden wordt met deze positionering ondersteund.

102-2004/mh

Achtergrondinformatie

Noodzaak positionering
Schiphol concurreert allang niet meer alleen met Londen, Parijs en Frankfurt, maar ook met de sterk opkomende luchthavens van Barcelona en Madrid. Luchtvaartmaatschappijen fuseren en consolideren, terwijl prijsbrekers zijn uitgegroeid tot marktbepalende spelers. En voor reizigers kan de luchthaven niet langer volstaan met een efficiënt, veilig en soepel proces. Zij willen ook aangenaam verrast worden. Schiphol Group wil met Amsterdam Airport Schiphol actief deelnemen aan de concurrentiestrijd. Bij het verder vergroten van de aantrekkingskracht gaat het, net als bij andere sterke merken, zowel om de kernkwaliteiten als om het gevoel dat het merk oproept. Fab!ulicious onderstreept het unieke, grensverleggende karakter van Schiphol. Dat is nodig om Schiphol duidelijk te onderscheiden van andere luchthavens.

Merkontwikkeling
De marketingdeskundigen van Schiphol hebben samen met reclamebureau FHV/BBDO de merkstrategie voor Amsterdam Airport Schiphol ontwikkeld. Het Britse designbureau Fitch is ingeschakeld voor de vormgeving en Van Luyken Communicatie Adviseurs voor de marketingcommunicatie.

Het concept fab!ulicious vloeit voort uit de merkpositionering 'crossing borders'. De grensverleggende mentaliteit op Amsterdam Airport Schiphol maakt haar uniek. Met dit statement wordt bedoeld dat Schiphol de wijde wereld als inspiratiebron neemt. Voor nieuwe mogelijkheden en ideeën wordt verder gekeken dan het geijkte. De grens is nooit bereikt, Schiphol staat nooit stil. Schiphol houdt dan ook niet op bij vliegen, winkelen en eten. Een luchthaven die de grenzen verlegt kan veel meer zijn. Een modern ontmoetingscentrum met uitstraling en aantrekkingskracht. De hele wereld wordt er verrast en de hele wereld is er thuis.


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
---- --