Agfa-Gevaert Group

Resultaten Agfa-Gevaert in het derde kwartaal van 2004

Verdere verbetering handelsklimaat

Stevige volumegroei in HealthCare en Graphic Systems

Sterke cashinstroom in derde kwartaal

Resultaten beïnvloed door wisselkoerseffecten, hogere grondstofprijzen en toegenomen prijserosie

Verkoop van Consumer Imaging begin november afgerond

Persbericht

Mortsel (België), 18 november 2004 - 8.00 uur CET

Agfa-Gevaert's resultaten van het derde kwartaal bevestigden de aanzienlijke verbetering van het handelsklimaat in Graphic Systems en HealthCare die werd opgetekend in het tweede kwartaal van 2004. De rekeningen van de eerste negen maanden werden zwaar beïnvloed door de beslissing om Consumer Imaging te verkopen, wat resulteerde in een non-cash boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro. Dat verlies werd reeds volledig geboekt aan het einde van het tweede kwartaal. De verkoop werd zoals gepland begin november afgerond. Vanaf die datum worden de resultaten van Consumer Imaging niet langer geconsolideerd.

Agfa's omzet bereikte in het derde kwartaal 953 miljoen euro, een daling van 8,7 procent tegenover dezelfde periode in 2003. De wisselkoerseffecten en de verkoop van Non-Destructive Testing niet meegerekend, bleef de daling beperkt tot 2,7 procent. Ze was volledig voor rekening van Consumer Imaging.

De brutowinst kwam uit op 373 miljoen euro, tegenover 439 miljoen euro in het derde kwartaal van 2003. De brutowinstmarge bereikte 39,1 procent (vorig jaar: 42,0 procent). Ze werd beïnvloed door de voortdurend ongunstige wisselkoerseffecten, de hogere grondstofprijzen en de toegenomen prijserosie.

De Groep slaagde erin haar verkoop- en algemene administratieve kosten te verminderen tot 240 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 10,8 procent tegenover het derde kwartaal van 2003. De uitgaven voor research en ontwikkeling daalden met 20 procent door de verkoop van Non-Destructive Testing en door de afname van de onderzoeksbestedingen bij Consumer Imaging.

De herstructurerings- en niet-recurrente kosten bedroegen 21 miljoen euro en waren voor het grootste deel toe te schrijven aan Consumer Imaging.

De daling van de bedrijfskosten kon de lagere brutowinst gedeeltelijk compenseren. Het bedrijfsresultaat van het derde kwartaal kwam bijgevolg uit op 50 miljoen euro, tegenover 71 miljoen euro vorig jaar.

Het niet-operationeel resultaat, waaronder de financiële lasten vallen, bleef stabiel op -15 miljoen euro.

De winst voor belastingen bedroeg 35 miljoen euro, tegenover 56 miljoen euro in het derde kwartaal van 2003. De nettowinst van het kwartaal bereikte 23 miljoen euro, of 19 eurocent per aandeel, tegenover 35 miljoen euro of 27 eurocent per aandeel in dezelfde periode van 2003.

Business Groups
In het derde kwartaal van 2004 haalde Consumer Imaging een omzet van 185 miljoen euro. Dat komt overeen met een daling van 22,3 procent (of 21,0 procent bij stabiele wisselkoersen) tegenover dezelfde periode in 2003. Het bedrijfsverlies van Consumer Imaging nam af van 24,2 miljoen euro tot 20 miljoen euro.
Sinds 1 november 2004 worden alle activiteiten van Consumer Imaging, inclusief de productie, de verkoop en de service met betrekking tot fotofilm, producten voor finishing en labapparatuur, voortgezet door AgfaPhoto, een privé-onderneming die volledig onafhankelijk van Agfa opereert.

De omzet van Graphic Systems steeg met 5,2 procent tegenover het derde kwartaal van vorig jaar, en bereikte 406 miljoen euro. De negatieve effecten van de wisselkoersschommelingen en de prijserosie op de omzet werden ruim gecompenseerd door de verbeterde marktomstandigheden in de grafische industrie en door de consolidatie, vanaf 1 september, van de resultaten van Lastra, de Italiaanse producent van drukplaten die Agfa onlangs overnam. Zonder de effecten van de sterke euro en van de overname van Lastra, steeg de verkoop met 3,4 procent.

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 22,8 miljoen euro, vergeleken met 23,3 miljoen euro in het derde kwartaal van 2003. Voornamelijk door de toegenomen prijserosie en de gestegen grondstofprijzen, daalde het rendement op de omzet licht van 6,0 procent in het derde kwartaal van 2003 tot 5,6 procent.

Het krantensegment deed het bijzonder goed in het derde kwartaal, met een aantal successen in de Aziatische regio en een zeer groot contract in Europa. The Daily News of Thailand schakelde als eerste krant in Thailand om naar een volledige computer-to-plate-workflow. Zowel de Singapore Press Holdings Limited als de Maleisische krantenuitgever Utusan Melayu Berhad kozen voor Agfa's :Arkitex-workflowsoftware voor kranten, waarbij de uitgever de eerste in Maleisië werd om het hele drukvoorbereidingsproces volledig te automatiseren en te stroomlijnen. In Europa opteerde de toonaangevende Italiaanse krant Corriere della Sera voor Agfa's violette oplossingen voor zijn tweede generatie computer-to-plate-technologie, samengesteld uit hardware, software en services voor een totale waarde van meer dan vijf miljoen euro. Bovendien werd er een vijfjarencontract voor digitale drukplaten getekend. In de Verenigde Staten bevestigde de GraphExpo-beurs het toegenomen vertrouwen in de grafische industrie, dat al duidelijk werd tijdens de Drupa-beurs in mei 2004.

De overname van Lastra maakte van de Groep de grootste producent van drukplaten ter wereld en betekende zo een nieuwe stap in Agfa's strategie om zijn markt- en technologisch leiderschap te versterken. Agfa breidde eveneens zijn portfolio van automatiseringssoftware voor grafische ondernemingen uit door de overname van het Israëlische ProImage, een leider op het vlak van browsergebaseerde digitale workflowoplossingen voor de kranten- en drukindustrie. ProImage, dat een omzet van 6,7 miljoen dollar optekende in 2003, is geconsolideerd in de Agfa-boeken vanaf midden september 2004.
Begin november kondigde Agfa aan dat het zijn typografische activiteiten, met een omzet van 48 miljoen dollar in 2003, verkocht aan TA Associates voor de prijs van 169 miljoen dollar. Deze beslissing bevestigt Agfa's strategie om zich volledig te concentreren op het versterken van zijn positie in de drukvoorbereidingsmarkt en op het bouwen van een nieuw groeiplatform op het vlak van industriële inkjetdruk.

In het derde kwartaal van 2004 haalde HealthCare een omzet van 331 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 2,9 procent tegenover dezelfde periode in 2003. Zonder de weerslag van de sterke euro zou de omzet van HealthCare met 1 procent gestegen zijn. Door de hernieuwing van een contract met een grote Amerikaanse aankooporganisatie eind vorig jaar, is de prijserosie in HealthCare groter dan normaal. De verkoopvolumes daarentegen kenden tijdens de laatste zes maanden een stevige groei.
Het bedrijfsresultaat van HealthCare bedroeg 46,8 miljoen euro, tegenover 64,5 miljoen euro in het derde kwartaal van 2003. HealthCare wordt bijzonder sterk beïnvloed door de wisselkoerseffecten en door de stijging van de zilverprijs, wegens het relatief hoge zilvergehalte in medische film. In combinatie met de toegenomen herstructureringskosten en de prijserosie verklaart dit de terugval van het rendement op omzet tot 14,1 procent. Vóór herstructureringskosten bleef HealthCare's rendement op omzet op hetzelfde niveau als in het tweede kwartaal, in de buurt van 16 procent.

Agfa vervolledigde recent zijn portfolio voor computerradiografie (CR) door de introductie van de CR 25- en CR 75-systemen, die erg succesvol zijn. De aanzienlijke bestellingen voor zowel CR-systemen als voor hardcopy printers, zullen de omzet van het laatste kwartaal beïnvloeden.
In de VS en Canada introduceerde Agfa een uitgebreid radiologie-informatiesysteem (RIS) dat speciaal ontworpen is om te voldoen aan de noden van de Noord-Amerikaanse centra voor medische beeldvorming, het snelst groeiende marktsegment in de VS. De laatste maanden is Agfa er ook in geslaagd een aantal belangrijke contracten binnen te halen voor zijn PACS-systemen (Picture Archiving and Communication System) en RIS-oplossingen. Tot de belangrijkste behoort het DIN-PACS II-contract met de Amerikaanse overheid. Het contract heeft een initiële looptijd van één jaar, met vier bijkomende jaren in optie. Het bevestigt Agfa's positie als een van de voornaamste partners van de Amerikaanse overheid op het vlak van PACS en gerelateerde systemen en diensten. In Australië werd Agfa geselecteerd om het grootste Australische RIS-project ooit te implementeren, met installaties in meer dan 30 ziekenhuizen in de staat Queensland. Het Duitse Bergmanntrost-ziekenhuis, een toonaangevend Europees traumacentrum, deed voor de verdere verbetering van de efficiëntie een beroep op Agfa's RIS/PACS-systeem.

Met de overname van Symphonie On Line zette Agfa recent ook een belangrijke stap in zijn strategie om een leidende positie te nemen in de markt voor volledige IT-oplossingen voor de medische onderneming. Symphonie On Line is de toonaangevende Franse onderneming in de snelgroeiende markt van de Hospital Information Systems en de elektronische patiëntendossiers. De onderneming haalde in 2003 een omzet van 24 miljoen euro. De resultaten ervan worden vanaf oktober 2004 geconsolideerd.
Agfa verwacht nog voor het einde van 2004 een nieuwe stap in de verwezenlijking van deze strategie te kunnen aankondigen.

Specialty Products bestaat voornamelijk uit cinefilm, microfilm en film voor niet-destructief materiaalonderzoek, die Agfa levert aan General Electric Company volgens een exclusieve langetermijnovereenkomst. De omzet van Specialty Products bereikte in het derde kwartaal van 2004 31 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat uitkwam op 0,3 miljoen euro.

Resultaten na negen maanden
Na negen maanden in 2004 bedroeg de omzet van Agfa 2.827 miljoen euro, een daling van 10,8 procent vergeleken met dezelfde periode in 2003. Na een zwakke start tijdens de eerste twee maanden, tekenden zowel Graphic Systems als HealthCare een sterk stijgende trend op in omzetvolume. Het handelsklimaat voor Consumer Imaging, daarentegen, bleef verslechteren.
De brutowinst bedroeg 1.155 miljoen euro, vergeleken met 1.351 miljoen euro na drie kwartalen in 2003. De brutowinstmarge van de Groep bereikte 40,9 procent (vorig jaar: 42,6 procent) en werd getroffen door de nadelige effecten van de prijserosie, de sterkte van de euro en de gestegen grondstofprijzen.
Hoewel de resultaten van Consumer Imaging volledig geconsolideerd zijn tot 1 november 2004, toen de transactie werd gesloten, werd het verwachte non-cash boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro op de verkoop reeds in het tweede kwartaal geboekt, om een maximale transparantie te verzekeren met betrekking tot deze belangrijke transactie.
Agfa's bedrijfsresultaat kwam bijgevolg uit op min 270 miljoen euro en de winst voor belastingen bedroeg min 311 miljoen euro. Het inschrijven van 139 miljoen euro uitgestelde belastingsvorderingen met betrekking tot de verkoop van CI resulteerde in belastingsinkomsten van 99 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op min 212 miljoen euro. Zonder de desinvestering van Consumer Imaging zou de nettowinst 79 miljoen euro geweest zijn.

Balans
Op het einde van september 2004 bedroegen de totale activa 3.702 miljoen euro, vergeleken met 3.839 miljoen euro op het einde van 2003.

De beslissing om Consumer Imaging te desinvesteren, resulteerde eind juni 2004 in de afboeking van alle vaste activa van CI met 107 miljoen euro. Daarenboven werden de kortetermijnprovisies verhoogd met 323 miljoen euro om de overige verwachte non-cash boekhoudkundige verliezen op deze transactie te dekken en werd 139 miljoen euro aan uitgestelde belastingsvorderingen geboekt. Het nettoverlies van 212 miljoen euro tengevolge van de beslissing om Consumer Imaging te desinvesteren verklaart de daling van het eigen vermogen tot 1.063 miljoen euro.

De balans werd verder beïnvloed door de consolidatie van Lastra, vanaf
1 september 2004.

De consolidatie van Lastra deed de voorraden, handelsvorderingen en handelsschulden met respectievelijk 62 miljoen euro, 42 miljoen euro en 37 miljoen euro stijgen. Niettemin was de Groep in staat om de voorraden verder te verlagen van 919 miljoen euro tot 872 miljoen euro eind september 2004. De handelsvorderingen bedroegen 874 miljoen euro, tegenover 890 miljoen euro eind september 2003 en de handelsschulden stegen van 277 miljoen euro naar 330 miljoen euro.

De balans van de Groep blijft zeer stevig met de netto financiële schuld en de gearing ratio op een laag niveau.

Cashflow
De brutobedrijfskasstroom bereikte na negen maanden in 2004 205 miljoen euro, terwijl de nettobedrijfskasstroom, die ook rekening houdt met de veranderingen in werkkapitaal, 180 miljoen euro bedroeg. De investeringsuitgaven kwamen uit op 69 miljoen euro. Agfa was bijgevolg opnieuw in staat om een substantiële vrije kasstroom van 111 miljoen euro te genereren sinds het begin van 2004.

Vooruitzichten
Agfa verwacht dat het handelsklimaat in Graphic Systems gunstig zal blijven in de laatste maanden van 2004. Door seizoensgebonden effecten en een goedgevuld orderboek verwacht Agfa voor HealthCare een bijzonder goede verkoop in het laatste kwartaal. Zoals eerder aangekondigd zal de Groep tijdens het laatste kwartaal aanzienlijke herstructureringskosten boeken, momenteel geraamd op 70-75 miljoen euro. Behalve de lopende maatregelen om de efficiëntie in de productie verder te verbeteren, houden deze verband met een uitgebreid project om de resterende kosten van de verkoop van Consumer Imaging te elimineren, en om de verkoop- en algemene administratieve kosten terug te dringen tot 22 procent van de omzet tegen het einde van 2005. De informatie- en overlegprocedures met de sociale partners met betrekking tot de overeenkomstige reductie van het personeelsbestand met ongeveer 1.050 voltijdse equivalenten wereldwijd, worden momenteel gestart.
Na de implementatie van deze projecten zal de Groep goed gewapend zijn om de uitdagingen van de toekomst met succes tegemoet te treden. De twee kernactiviteiten, Graphic Systems en HealthCare, hebben beide zeer sterke marktposities, zijn nu reeds voornamelijk digitaal en zijn helemaal klaar om verder te groeien.

Geconsolideerde kerncijfers na 9 maanden 2004 (*)

In miljoen euro

na 9 maanden 2004

na 9 maanden 2003

% t.o.v. vorig jaar

% t.o.v. vorig jaar excl. wisselkoers- effecten

Omzet


2.827


3.168


-10,8%


-7,7%


· Graphic Systems


1.205


1.208


-0,2%


+2,8%


· HealthCare

979


1.044


-6,2%


-2,1%


· Consumer Imaging

548

680


-19,4%


-17,5%


· Specialty Products

95

236

n.v.t.

n.v.t..

Brutowinst


1.155


1.351


-14,5%

Bedrijfskosten

(1.425)

(1.091)


+30,6%


· waarvan kosten i.v.m. desinvestering CI

(430)


---


---


· waarvan herstructurerings- en niet-recurrente kosten

(53)

(46)


+15,2%

Bedrijfsresultaat

(270)


260


-203,8%

Excl. desinvestering CI


160


260


-38,5%


· Graphic Systems


63,5


84,3


-24,7%


· HealthCare


136,9


202,7


-32,5%


· Consumer Imaging

(479,7)

(49,1)


---

Excl. desinvestering

(49,7)

(49,1)


-1,2%


· Specialty Products


9,3


21,9

n.v.t.

Niet-operationeel resultaat (**)

(41)

(55)


-25,5%

Winst voor belastingen

(311)


205


-251,7%

Belastingen


---

(71)


+239,4%

Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)

(212)


134


-258,2%

Aandeel van derden & ondernemingen met vermogensmutatie


---


---


---

Nettoresultaat (aandeel Groep)

(212)


134


-258,2%

Brutobedrijfskasstroom


205


289


-29,1%

Nettobedrijfskasstroom (***)


180


310


-41,9%

(*) niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfer overeenkomstig IFRS/IAS-waarderingsregels, m.u.v. IAS 10 en IAS 37 daar de Groep besliste de verwachte verliezen op de desinvestering van Consumer Imaging reeds volledig te boeken om onmiddellijk een maximale transparantie te verschaffen over de effecten van deze belangrijke transactie.
(**) financieel resultaat
(***) o.a. de veranderingen in het werkkapitaal zorgen voor een verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom.

Geconsolideerde kerncijfers derde kwartaal 2004(*)

in miljoen euro

KW3 2004

KW3 2003

% t.o.v. vorig jaar

% t.o.v. vorig jaar excl. wisselkoers- effecten

Omzet


953


1.044


-8,7%


-6,1%


· Graphic Systems


406


386


+5,2%


+7,8%


· HealthCare


331


341


-2,9%


+0,9%


· Consumer Imaging

185

238


-22,3%


-21,0%


· Specialty Products

31

79

n.v.t.

n.v.t.

Brutowinst

373

439


-15,0%

Bedrijfskosten

(323)

(368)


-12,2%


· waarvan herstructurerings- en niet-recurrente kosten

(21)

(24)


-12,5%

Bedrijfsresultaat

50

71


-29,6%


· Graphic Systems

22,8

23,2


-1,7%


· HealthCare


46,8


64,5


-27,4%


· Consumer Imaging

(20,0)

(24,2)


+17,4%

Specialty Products

0,3


7,3

n.v.t.

Niet-operationeel resultaat (**)

(15)

(15)

0,0%

Winst voor belastingen


35


56


-37,5%

Belastingen

(12)

(21)


-42,9%

Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)


23


35


-34,3%

Aandeel van derden & ondernemingen met vermogensmutatie


---


---


---

Nettoresultaat (aandeel Groep)


23


35


-34,3%

Brutobedrijfskasstroom


---


70


-21,4%

Nettobedrijfskasstroom (***)


119


168


-29,2%

(*) niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfer overeenkomstig IFRS/IAS-waarderingsregels.
(**) financieel resultaat
(***) o.a. de veranderingen in het werkkapitaal zorgen voor een verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom.

Geconsolideerde balans

Balans (in miljoen euro)


30/09/'04


31/12/'03


30/09/'03

Totale activa


3.702


3.839

3.937

Voorraden

872

813

919

Handelsvorderingen

874

826

890

Netto financiële schulden

372

233

647

Eigen vermogen


1.063


1.371


1.253

In eurocent

Winst per aandeel

Bedrijfsresultaat per aandeel

Aantal aandelen gebruikt voor berekening

Na 9 maanden 2004


-168


-214


126.000.210

Excl. desinvestering CI


63


127


126.000.210

Na 9 maanden 2003


100


194


133.655.705

Contact
Anne Vleminckx
Directeur Corporate Communication
tel. ++32 (0)3/444.59.27

©1995-2004 Agfa-Gevaert Group. All rights reserved.Legal information.