Resultaten Agfa-Gevaert in het derde kwartaal van 2004
Verdere verbetering handelsklimaat
Stevige volumegroei in HealthCare en Graphic Systems
Sterke cashinstroom in derde kwartaal
Resultaten beïnvloed door wisselkoerseffecten, hogere
grondstofprijzen en toegenomen prijserosie
Verkoop van Consumer Imaging begin november afgerond
Persbericht
Mortsel (België), 18 november 2004 - 8.00 uur CET
Agfa-Gevaert's resultaten van het derde kwartaal bevestigden de
aanzienlijke verbetering van het handelsklimaat in Graphic Systems en
HealthCare die werd opgetekend in het tweede kwartaal van 2004. De
rekeningen van de eerste negen maanden werden zwaar beïnvloed door de
beslissing om Consumer Imaging te verkopen, wat resulteerde in een
non-cash boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro. Dat verlies werd
reeds volledig geboekt aan het einde van het tweede kwartaal. De
verkoop werd zoals gepland begin november afgerond. Vanaf die datum
worden de resultaten van Consumer Imaging niet langer geconsolideerd.
Agfa's omzet bereikte in het derde kwartaal 953 miljoen euro, een
daling van 8,7 procent tegenover dezelfde periode in 2003. De
wisselkoerseffecten en de verkoop van Non-Destructive Testing niet
meegerekend, bleef de daling beperkt tot 2,7 procent. Ze was volledig
voor rekening van Consumer Imaging.
De brutowinst kwam uit op 373 miljoen euro, tegenover 439 miljoen euro
in het derde kwartaal van 2003. De brutowinstmarge bereikte 39,1
procent (vorig jaar: 42,0 procent). Ze werd beïnvloed door de
voortdurend ongunstige wisselkoerseffecten, de hogere grondstofprijzen
en de toegenomen prijserosie.
De Groep slaagde erin haar verkoop- en algemene administratieve kosten
te verminderen tot 240 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van
10,8 procent tegenover het derde kwartaal van 2003. De uitgaven voor
research en ontwikkeling daalden met 20 procent door de verkoop van
Non-Destructive Testing en door de afname van de onderzoeksbestedingen
bij Consumer Imaging.
De herstructurerings- en niet-recurrente kosten bedroegen 21 miljoen
euro en waren voor het grootste deel toe te schrijven aan Consumer
Imaging.
De daling van de bedrijfskosten kon de lagere brutowinst gedeeltelijk
compenseren. Het bedrijfsresultaat van het derde kwartaal kwam
bijgevolg uit op 50 miljoen euro, tegenover 71 miljoen euro vorig
jaar.
Het niet-operationeel resultaat, waaronder de financiële lasten
vallen, bleef stabiel op -15 miljoen euro.
De winst voor belastingen bedroeg 35 miljoen euro, tegenover 56
miljoen euro in het derde kwartaal van 2003. De nettowinst van het
kwartaal bereikte 23 miljoen euro, of 19 eurocent per aandeel,
tegenover 35 miljoen euro of 27 eurocent per aandeel in dezelfde
periode van 2003.
Business Groups
In het derde kwartaal van 2004 haalde Consumer Imaging een omzet van
185 miljoen euro. Dat komt overeen met een daling van 22,3 procent (of
21,0 procent bij stabiele wisselkoersen) tegenover dezelfde periode in
2003. Het bedrijfsverlies van Consumer Imaging nam af van 24,2 miljoen
euro tot 20 miljoen euro.
Sinds 1 november 2004 worden alle activiteiten van Consumer Imaging,
inclusief de productie, de verkoop en de service met betrekking tot
fotofilm, producten voor finishing en labapparatuur, voortgezet door
AgfaPhoto, een privé-onderneming die volledig onafhankelijk van Agfa
opereert.
De omzet van Graphic Systems steeg met 5,2 procent tegenover het derde
kwartaal van vorig jaar, en bereikte 406 miljoen euro. De negatieve
effecten van de wisselkoersschommelingen en de prijserosie op de omzet
werden ruim gecompenseerd door de verbeterde marktomstandigheden in de
grafische industrie en door de consolidatie, vanaf 1 september, van de
resultaten van Lastra, de Italiaanse producent van drukplaten die Agfa
onlangs overnam. Zonder de effecten van de sterke euro en van de
overname van Lastra, steeg de verkoop met 3,4 procent.
Het bedrijfsresultaat kwam uit op 22,8 miljoen euro, vergeleken met
23,3 miljoen euro in het derde kwartaal van 2003. Voornamelijk door de
toegenomen prijserosie en de gestegen grondstofprijzen, daalde het
rendement op de omzet licht van 6,0 procent in het derde kwartaal van
2003 tot 5,6 procent.
Het krantensegment deed het bijzonder goed in het derde kwartaal, met
een aantal successen in de Aziatische regio en een zeer groot contract
in Europa. The Daily News of Thailand schakelde als eerste krant in
Thailand om naar een volledige computer-to-plate-workflow. Zowel de
Singapore Press Holdings Limited als de Maleisische krantenuitgever
Utusan Melayu Berhad kozen voor Agfa's :Arkitex-workflowsoftware voor
kranten, waarbij de uitgever de eerste in Maleisië werd om het hele
drukvoorbereidingsproces volledig te automatiseren en te stroomlijnen.
In Europa opteerde de toonaangevende Italiaanse krant Corriere della
Sera voor Agfa's violette oplossingen voor zijn tweede generatie
computer-to-plate-technologie, samengesteld uit hardware, software en
services voor een totale waarde van meer dan vijf miljoen euro.
Bovendien werd er een vijfjarencontract voor digitale drukplaten
getekend. In de Verenigde Staten bevestigde de GraphExpo-beurs het
toegenomen vertrouwen in de grafische industrie, dat al duidelijk werd
tijdens de Drupa-beurs in mei 2004.
De overname van Lastra maakte van de Groep de grootste producent van
drukplaten ter wereld en betekende zo een nieuwe stap in Agfa's
strategie om zijn markt- en technologisch leiderschap te versterken.
Agfa breidde eveneens zijn portfolio van automatiseringssoftware voor
grafische ondernemingen uit door de overname van het Israëlische
ProImage, een leider op het vlak van browsergebaseerde digitale
workflowoplossingen voor de kranten- en drukindustrie. ProImage, dat
een omzet van 6,7 miljoen dollar optekende in 2003, is geconsolideerd
in de Agfa-boeken vanaf midden september 2004.
Begin november kondigde Agfa aan dat het zijn typografische
activiteiten, met een omzet van 48 miljoen dollar in 2003, verkocht
aan TA Associates voor de prijs van 169 miljoen dollar. Deze
beslissing bevestigt Agfa's strategie om zich volledig te concentreren
op het versterken van zijn positie in de drukvoorbereidingsmarkt en op
het bouwen van een nieuw groeiplatform op het vlak van industriële
inkjetdruk.
In het derde kwartaal van 2004 haalde HealthCare een omzet van 331
miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 2,9 procent tegenover
dezelfde periode in 2003. Zonder de weerslag van de sterke euro zou de
omzet van HealthCare met 1 procent gestegen zijn. Door de hernieuwing
van een contract met een grote Amerikaanse aankooporganisatie eind
vorig jaar, is de prijserosie in HealthCare groter dan normaal. De
verkoopvolumes daarentegen kenden tijdens de laatste zes maanden een
stevige groei.
Het bedrijfsresultaat van HealthCare bedroeg 46,8 miljoen euro,
tegenover 64,5 miljoen euro in het derde kwartaal van 2003. HealthCare
wordt bijzonder sterk beïnvloed door de wisselkoerseffecten en door de
stijging van de zilverprijs, wegens het relatief hoge zilvergehalte in
medische film. In combinatie met de toegenomen herstructureringskosten
en de prijserosie verklaart dit de terugval van het rendement op omzet
tot 14,1 procent. Vóór herstructureringskosten bleef HealthCare's
rendement op omzet op hetzelfde niveau als in het tweede kwartaal, in
de buurt van 16 procent.
Agfa vervolledigde recent zijn portfolio voor computerradiografie (CR)
door de introductie van de CR 25- en CR 75-systemen, die erg succesvol
zijn. De aanzienlijke bestellingen voor zowel CR-systemen als voor
hardcopy printers, zullen de omzet van het laatste kwartaal
beïnvloeden.
In de VS en Canada introduceerde Agfa een uitgebreid
radiologie-informatiesysteem (RIS) dat speciaal ontworpen is om te
voldoen aan de noden van de Noord-Amerikaanse centra voor medische
beeldvorming, het snelst groeiende marktsegment in de VS. De laatste
maanden is Agfa er ook in geslaagd een aantal belangrijke contracten
binnen te halen voor zijn PACS-systemen (Picture Archiving and
Communication System) en RIS-oplossingen. Tot de belangrijkste behoort
het DIN-PACS II-contract met de Amerikaanse overheid. Het contract
heeft een initiële looptijd van één jaar, met vier bijkomende jaren in
optie. Het bevestigt Agfa's positie als een van de voornaamste
partners van de Amerikaanse overheid op het vlak van PACS en
gerelateerde systemen en diensten. In Australië werd Agfa geselecteerd
om het grootste Australische RIS-project ooit te implementeren, met
installaties in meer dan 30 ziekenhuizen in de staat Queensland. Het
Duitse Bergmanntrost-ziekenhuis, een toonaangevend Europees
traumacentrum, deed voor de verdere verbetering van de efficiëntie een
beroep op Agfa's RIS/PACS-systeem.
Met de overname van Symphonie On Line zette Agfa recent ook een
belangrijke stap in zijn strategie om een leidende positie te nemen in
de markt voor volledige IT-oplossingen voor de medische onderneming.
Symphonie On Line is de toonaangevende Franse onderneming in de
snelgroeiende markt van de Hospital Information Systems en de
elektronische patiëntendossiers. De onderneming haalde in 2003 een
omzet van 24 miljoen euro. De resultaten ervan worden vanaf oktober
2004 geconsolideerd.
Agfa verwacht nog voor het einde van 2004 een nieuwe stap in de
verwezenlijking van deze strategie te kunnen aankondigen.
Specialty Products bestaat voornamelijk uit cinefilm, microfilm en
film voor niet-destructief materiaalonderzoek, die Agfa levert aan
General Electric Company volgens een exclusieve
langetermijnovereenkomst. De omzet van Specialty Products bereikte in
het derde kwartaal van 2004 31 miljoen euro, terwijl het
bedrijfsresultaat uitkwam op 0,3 miljoen euro.
Resultaten na negen maanden
Na negen maanden in 2004 bedroeg de omzet van Agfa 2.827 miljoen euro,
een daling van 10,8 procent vergeleken met dezelfde periode in 2003.
Na een zwakke start tijdens de eerste twee maanden, tekenden zowel
Graphic Systems als HealthCare een sterk stijgende trend op in
omzetvolume. Het handelsklimaat voor Consumer Imaging, daarentegen,
bleef verslechteren.
De brutowinst bedroeg 1.155 miljoen euro, vergeleken met 1.351 miljoen
euro na drie kwartalen in 2003. De brutowinstmarge van de Groep
bereikte 40,9 procent (vorig jaar: 42,6 procent) en werd getroffen
door de nadelige effecten van de prijserosie, de sterkte van de euro
en de gestegen grondstofprijzen.
Hoewel de resultaten van Consumer Imaging volledig geconsolideerd zijn
tot 1 november 2004, toen de transactie werd gesloten, werd het
verwachte non-cash boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro op de
verkoop reeds in het tweede kwartaal geboekt, om een maximale
transparantie te verzekeren met betrekking tot deze belangrijke
transactie.
Agfa's bedrijfsresultaat kwam bijgevolg uit op min 270 miljoen euro en
de winst voor belastingen bedroeg min 311 miljoen euro. Het
inschrijven van 139 miljoen euro uitgestelde belastingsvorderingen met
betrekking tot de verkoop van CI resulteerde in belastingsinkomsten
van 99 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op min 212 miljoen euro.
Zonder de desinvestering van Consumer Imaging zou de nettowinst 79
miljoen euro geweest zijn.
Balans
Op het einde van september 2004 bedroegen de totale activa 3.702
miljoen euro, vergeleken met 3.839 miljoen euro op het einde van 2003.
De beslissing om Consumer Imaging te desinvesteren, resulteerde eind
juni 2004 in de afboeking van alle vaste activa van CI met 107 miljoen
euro. Daarenboven werden de kortetermijnprovisies verhoogd met 323
miljoen euro om de overige verwachte non-cash boekhoudkundige
verliezen op deze transactie te dekken en werd 139 miljoen euro aan
uitgestelde belastingsvorderingen geboekt. Het nettoverlies van 212
miljoen euro tengevolge van de beslissing om Consumer Imaging te
desinvesteren verklaart de daling van het eigen vermogen tot 1.063
miljoen euro.
De balans werd verder beïnvloed door de consolidatie van Lastra, vanaf
1 september 2004.
De consolidatie van Lastra deed de voorraden, handelsvorderingen en
handelsschulden met respectievelijk 62 miljoen euro, 42 miljoen euro
en 37 miljoen euro stijgen. Niettemin was de Groep in staat om de
voorraden verder te verlagen van 919 miljoen euro tot 872 miljoen euro
eind september 2004. De handelsvorderingen bedroegen 874 miljoen euro,
tegenover 890 miljoen euro eind september 2003 en de handelsschulden
stegen van 277 miljoen euro naar 330 miljoen euro.
De balans van de Groep blijft zeer stevig met de netto financiële
schuld en de gearing ratio op een laag niveau.
Cashflow
De brutobedrijfskasstroom bereikte na negen maanden in 2004 205
miljoen euro, terwijl de nettobedrijfskasstroom, die ook rekening
houdt met de veranderingen in werkkapitaal, 180 miljoen euro bedroeg.
De investeringsuitgaven kwamen uit op 69 miljoen euro. Agfa was
bijgevolg opnieuw in staat om een substantiële vrije kasstroom van 111
miljoen euro te genereren sinds het begin van 2004.
Vooruitzichten
Agfa verwacht dat het handelsklimaat in Graphic Systems gunstig zal
blijven in de laatste maanden van 2004. Door seizoensgebonden effecten
en een goedgevuld orderboek verwacht Agfa voor HealthCare een
bijzonder goede verkoop in het laatste kwartaal.
Zoals eerder aangekondigd zal de Groep tijdens het laatste kwartaal
aanzienlijke herstructureringskosten boeken, momenteel geraamd op
70-75 miljoen euro. Behalve de lopende maatregelen om de efficiëntie
in de productie verder te verbeteren, houden deze verband met een
uitgebreid project om de resterende kosten van de verkoop van Consumer
Imaging te elimineren, en om de verkoop- en algemene administratieve
kosten terug te dringen tot 22 procent van de omzet tegen het einde
van 2005. De informatie- en overlegprocedures met de sociale partners
met betrekking tot de overeenkomstige reductie van het
personeelsbestand met ongeveer 1.050 voltijdse equivalenten
wereldwijd, worden momenteel gestart.
Na de implementatie van deze projecten zal de Groep goed gewapend zijn
om de uitdagingen van de toekomst met succes tegemoet te treden. De
twee kernactiviteiten, Graphic Systems en HealthCare, hebben beide
zeer sterke marktposities, zijn nu reeds voornamelijk digitaal en zijn
helemaal klaar om verder te groeien.
Geconsolideerde kerncijfers na 9 maanden 2004 (*)
In miljoen euro
na 9 maanden
2004
na 9 maanden
2003
% t.o.v.
vorig jaar
% t.o.v. vorig jaar excl.
wisselkoers-
effecten
Omzet
2.827
3.168
-10,8%
-7,7%
· Graphic Systems
1.205
1.208
-0,2%
+2,8%
· HealthCare
979
1.044
-6,2%
-2,1%
· Consumer Imaging
548
680
-19,4%
-17,5%
· Specialty Products
95
236
n.v.t.
n.v.t..
Brutowinst
1.155
1.351
-14,5%
Bedrijfskosten
(1.425)
(1.091)
+30,6%
· waarvan kosten i.v.m. desinvestering CI
(430)
---
---
· waarvan herstructurerings- en niet-recurrente kosten
(53)
(46)
+15,2%
Bedrijfsresultaat
(270)
260
-203,8%
Excl. desinvestering CI
160
260
-38,5%
· Graphic Systems
63,5
84,3
-24,7%
· HealthCare
136,9
202,7
-32,5%
· Consumer Imaging
(479,7)
(49,1)
---
Excl. desinvestering
(49,7)
(49,1)
-1,2%
· Specialty Products
9,3
21,9
n.v.t.
Niet-operationeel resultaat (**)
(41)
(55)
-25,5%
Winst voor belastingen
(311)
205
-251,7%
Belastingen
---
(71)
+239,4%
Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)
(212)
134
-258,2%
Aandeel van derden & ondernemingen met vermogensmutatie
---
---
---
Nettoresultaat (aandeel Groep)
(212)
134
-258,2%
Brutobedrijfskasstroom
205
289
-29,1%
Nettobedrijfskasstroom (***)
180
310
-41,9%
(*) niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfer overeenkomstig
IFRS/IAS-waarderingsregels, m.u.v. IAS 10 en IAS 37 daar de Groep
besliste de verwachte verliezen op de desinvestering van Consumer
Imaging reeds volledig te boeken om onmiddellijk een maximale
transparantie te verschaffen over de effecten van deze belangrijke
transactie.
(**) financieel resultaat
(***) o.a. de veranderingen in het werkkapitaal zorgen voor een
verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom.
Geconsolideerde kerncijfers derde kwartaal 2004(*)
in miljoen euro
KW3 2004
KW3 2003
% t.o.v.
vorig jaar
% t.o.v. vorig jaar excl.
wisselkoers-
effecten
Omzet
953
1.044
-8,7%
-6,1%
· Graphic Systems
406
386
+5,2%
+7,8%
· HealthCare
331
341
-2,9%
+0,9%
· Consumer Imaging
185
238
-22,3%
-21,0%
· Specialty Products
31
79
n.v.t.
n.v.t.
Brutowinst
373
439
-15,0%
Bedrijfskosten
(323)
(368)
-12,2%
· waarvan herstructurerings- en niet-recurrente kosten
(21)
(24)
-12,5%
Bedrijfsresultaat
50
71
-29,6%
· Graphic Systems
22,8
23,2
-1,7%
· HealthCare
46,8
64,5
-27,4%
· Consumer Imaging
(20,0)
(24,2)
+17,4%
Specialty Products
0,3
7,3
n.v.t.
Niet-operationeel resultaat (**)
(15)
(15)
0,0%
Winst voor belastingen
35
56
-37,5%
Belastingen
(12)
(21)
-42,9%
Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)
23
35
-34,3%
Aandeel van derden & ondernemingen met vermogensmutatie
---
---
---
Nettoresultaat (aandeel Groep)
23
35
-34,3%
Brutobedrijfskasstroom
---
70
-21,4%
Nettobedrijfskasstroom (***)
119
168
-29,2%
(*) niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfer overeenkomstig
IFRS/IAS-waarderingsregels.
(**) financieel resultaat
(***) o.a. de veranderingen in het werkkapitaal zorgen voor een
verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom.
Geconsolideerde balans
Balans (in miljoen euro)
30/09/'04
31/12/'03
30/09/'03
Totale activa
3.702
3.839
3.937
Voorraden
872
813
919
Handelsvorderingen
874
826
890
Netto financiële schulden
372
233
647
Eigen vermogen
1.063
1.371
1.253
In eurocent
Winst per aandeel
Bedrijfsresultaat per aandeel
Aantal aandelen gebruikt voor berekening
Na 9 maanden 2004
-168
-214
126.000.210
Excl. desinvestering CI
63
127
126.000.210
Na 9 maanden 2003
100
194
133.655.705
Contact
Anne Vleminckx
Directeur Corporate Communication
tel. ++32 (0)3/444.59.27
©1995-2004 Agfa-Gevaert Group. All rights reserved.Legal information.
Agfa-Gevaert Group