Haal maximaal resultaat uit je begroting
Van programmabegroting naar programmarealisatie
18 november Restaurant Engels te Rotterdam
25 november Hotel Haarhuis te Arnhem
De FAMO organiseert twee themabijeenkomsten over de doorontwikkeling
van de programmabegroting. Met de dualisering is de programmabegroting
ingevoerd. Voor de begrotingsjaren 2004 en 2005 hebben gemeenten en
provincies eigenstandig invulling gegeven aan de programmabegroting.
Voor het jaar 2004 staat het opmaken van de rekening voor de deur. Het
moment van de waarheid: heeft de eerste opzet van de
programmabegroting het gewenste resultaat behaald? Of is verbetering
mogelijk? Veel gemeenten en provincies zullen de opzet van de
programmabegroting en de inbedding in de planning & controlcyclus
willen verbeteren. Aangezien er in het land voor verschillende
aanpakken is gekozen, is het handig om hiervoor in de keuken van een
andere gemeente of provincie te kijken. Hoe hebben zij de
programmabegroting ingericht. Hoe hebben zij de begroting en
rapportages ingebed in de planning & controlcyclus. Waar zijn zij
tegen aangelopen. Wat waren de plussen en wat waren de minnen bij de
door hun gekozen opzet. Bij de themabijeenkomst presenteren de
gemeente Nederweert en de provincie Overijssel de opzet van hun
programmabegroting. De positieve en negatieve ervaringen met de
programmabegroting worden belicht. Gewenste aanpassingen besproken.
De gemeente Nederweert heeft haar programmabegroting ontwikkeld met
ondersteuning van Deloitte. De provincie Overijssel heeft haar opzet
ontwikkeld met onder andere ondersteuning van Pricewaterhouse Coopers.
Deloitte en Pricewaterhouse Coopers zullen bij de presentaties
aanwezig zijn om hun ervaringen en inzichten te delen.
De themabijeenkomsten bestaan uit twee deelsessies. Een deelsessie
programmabegroting gemeente Nederweert en een deelsessie
programmabegroting provincie Overijssel. Beide deelsessies worden
afgesloten met een discussie. De bezoekers nemen deel aan beide
deelsessies. De deelsessies worden onderbroken door buffet en
afgesloten met een borrel, zodat er ruimschoots gelegenheid is om met
die of gene bij te praten. Na de onderbreking voor het buffet wordt
gewisseld van deelsessie.
Deelsessie 1, De programmamonitor: Van woorden naar daden
Inleiding door R.H. (Rob) Dubbeldeman, manager bij Deloitte
Presentatie door R.Bijlmakers, controller gemeente Nederweert
Alle energie die gemeenten steken in de programmabegroting is rendabel
als de voornemens daadwerkelijk worden gerealiseerd. Gemeenten
besteden veel aandacht aan het meetbaar maken van beleid,
doelstellingen en prestatie-indicatoren. De terugkoppeling en
monitoring van de resultaten blijft in de praktijk een lastige
kwestie. Beleidsmonitoring is kostbaar en vaak lastig te organiseren.
Hoe kan u hier als gemeente mee omgaan?
De gemeente Nederweert werkt sinds dit jaar met de programmamonitor
als instrument om de raad (en op termijn de burger) op een
programmatische manier van beleidsinformatie te voorzien.
De implementatie van de monitor heeft een aantal vraagpunten over de
bedrijfsvoering helder op tafel gelegd. Vragen als: Hoe wordt de raad
betrokken bij het formuleren van de informatiebehoefte?, Wie is
ambtelijk verantwoordelijk voor de financiële en niet-financiële
programmatische verantwoording richting management en bestuur? en Op
welke moet een en ander in de reguliere bedrijfsprocessen worden
verweven? kwamen bovendrijven.
De eerste ervaringen met de programmamonitor zijn positief en geven
richting voor de toekomst. De gemeente Nederweert overweegt op termijn
de programmamonitor via internet toegankelijk te maken voor haar
inwoners.
De presentatie wordt afgesloten met een discussie met de zaal onder
leiding van Rob Dubbbeldeman
Deelsessie 2, De programmabegroting Provincie Overijssel, een groeipad
Inleiding door Ron Dubbeldam, seniormanager Pricewaterhouse Coopers
Presentatie door Henk Dalvoorde, beleidsmedewerker Provincie
Overijssel en Marc Stekelenburg, adviseur Provincie Overijssel
De Provincie Overijssel heeft voor de ontwikkeling van de
programmabegroting gekozen voor een groeipad. Bij de Begroting 2004 is
eerst de systematiek goed neergezet (opzet, format,
programma-indeling, doelstellingen). De Provinciale Staten hebben
vervolgens inhoudelijk commentaar op de door Gedeputeerde Staten
aangeleverde Begroting 2004 geleverd. De kritiek luidde, dat de
doelstellingen niet SMART genoeg waren geformuleerd en het document
onvoldoende aanleiding gaf tot kaderstellende discussie. Bijeenkomsten
met Statenleden hebben vervolgens input geleverd voor de opzet en de
inhoud voor de Begroting 2005 van de Provincie Overijssel.
Tijdens de presentatie wordt ingegaan op de totstandkoming en de
inhoud van de programmabegroting van de Provincie Overijssel. Er wordt
aandacht besteed aan proces, uitgangspunten, systematiek, opzet, en
leerpunten. Voorbeelden worden getoond.
De presentatie wordt afgesloten met een discussie met de zaal onder
leiding van Ron Dubbeldam
Programma
16.00 - 16.15 uur Opening door Dick den Ouden, bestuurslid FAMO
16.15 -16.20 uur Inleiding deelsessie (1 of 2)
16.20 - 16.45 uur Presentatie deelsessie (1 of 2)
16.45 - 17.15 uur Discussie deelsessie (1 of 2)
17.15 - 18.30 uur Pauze + buffet
18.30 - 18.35 uur Inleiding deelsessie ( 1of 2)
18.35 - 19.00 uur Presentatie deelsessie (1 of 2)
19.00 - 19.30 uur Discussie deelsessie (1 of 2)
19.30 - 20.00 uur Borrel
Data en locatie
De themabijeenkomsten vinden plaats op:
Donderdag 18 november Hotel Engels, Stationsplein 45 te Rotterdam
Donderdag 25 november Hotel Haarhuis, Stationsplein 1 te Arnhem
Doelgroep
De themabijeenkomsten zijn bestemd voor in de eerste plaats voor
FAMO-leden, en verder raadsleden, statenleden, portefeuillehouders
financiën, griffiers, directeuren middelen, controllers, hoofden
financiën en financieel beleidsmedewerkers bij gemeenten en
provincies.
Kosten
De deelname aan de themabijeenkomsten inclusief eten bedraagt voor
FAMO-leden 150,-. Voor niet-FAMO-leden bedraagt de prijs 200,-.
Sponsors
FAMO wordt gesponsord door Deloitte, Bank Nederlandse Gemeenten, AON
Nederland, TMOP, BMC, Ernst & Young Accountants, Resources Connection,
HumanCapitalGroup, Pink Roccade Civility, Haute Finance,
PricewaterhouseCoopers, Eiffel.
U kunt zich inschrijven via de link bovenaan deze pagina
Ongeveer een week voor de desbetreffende bijeenkomst ontvangt u per
post een bevestiging met een programma en een routebeschrijving. Uw
inschrijving is bindend. Registratie in verband met WBP aangemeld bij
het CBP 24-7-2002, meldingsnummer m-1026707.
Annulering
Annulering van de inschrijving kan alleen schriftelijk tot uiterlijk
een week voor de bijeenkomst. Bij verhindering kan uw plaats wel
worden ingenomen door een vervanger. Indien annulering of verhindering
niet een week van tevoren wordt doorgegeven, bent u het volledige
inschrijfbedrag verschuldigd.
Voor inlichtingen
Secretariaat FAMO
Postbus 30435
2500 GK DEN HAAG
Tel. 070- 3738100
Fax: 070- 3738743
E-mail: cs@vng.nl