Gemeente Heeze-Leende
Heeze-Leende kiest hoogst noodzakelijk projecten
De gemeente Heeze-Leende is de laatste jaren met diverse projecten aan
de slag gegaan. De vraagstellingen die in de gemeenschap leven en het
ambitieniveau van de gemeenteraad zijn daarbij steeds het uitgangspunt
geweest. De gemeenschap van Heeze-Leende kent namelijk vele knelpunten
op het gebied van, onder andere verenigingsgebouwen, verkeersoverlast,
schoolgebouwen, gemeentelijke gebouwen.
De plannen die op deze terreinen zijn opgepakt sluiten dus aan bij de
behoefte van de samenleving en bieden een oplossing voor de
knelpunten. De gemeente heeft daarbij eerst gewerkt aan een totaal
overzicht van benodigde plannen. Daarna is de gemeente gaan
onderzoeken wanneer en hoe deze plannen te realiseren zijn. Inmiddels
is een duidelijk overzicht beschikbaar van benodigde projecten, de
kosten van deze projecten en de beschikbare financiële middelen.
Daaruit blijkt duidelijk dat de gemeente niet alle projecten
gelijktijdig kan uitvoeren. Daarvoor ontbreekt het aan capaciteit en
financiële middelen. Het college stelt de raad dan ook voor om op 20
december 2004 duidelijk keuzes te maken.
Raadsbesluiten
De basis van alle projecten ligt besloten in verschillende besluiten
van de raad. Zo zijn in de begroting bedragen opgenomen om de
voorbereidingswerkzaamheden voor de projecten te kunnen uitvoeren. De
voorbereidingswerkzaamheden zijn er steeds op gericht geweest om de
haalbaarheid en de financiële consequenties van de verschillende
projecten in kaart te brengen. Nu krijgt de raad op 20 december een
totaaloverzicht voorgelegd waarin de projecten in beeld zijn gebracht
met aandacht voor de huidige situatie en verschillende
oplossingsrichtingen. De raad dient op basis hiervan prioriteiten te
stellen en definitieve besluiten te nemen over de te realiseren
projecten.
Veiligheid en noodzaak
Voor een aantal projecten voldoet de gemeente op dit moment niet aan
wettelijke eisen. Voor het college is het een absolute noodzaak dat
hier wel aan wordt voldaan. Het college wil prioriteiten kiezen op
basis van veiligheid, noodzaak en visie in deze volgorde:
1. Veiligheid
We moeten voldoen aan wettelijke eisen en kaders. We hebben als
gemeente een voorbeeldfunctie en zijn ook werkgever.
2. Noodzaak
Achterstanden op het gebied van onderhoud moeten weggewerkt worden.
3. Visie
We moeten selectief en kritisch kiezen voor strategische projecten.
Financiële mogelijkheden
De financiële mogelijkheden zijn zeer beperkt. Bovendien wil het
college zich niet rijk rekenen. De toekomstige ontwikkelingen die
mogelijk tot een positiever financieel resultaat kunnen leiden, heeft
het college dan ook niet meegenomen. Er worden geen middelen ingezet
die er niet zijn en bij de ramingen is het college uitgegaan van
zekere kosten en opbrengsten.
Prioriteiten
In het voorstel voor de prioritering van de projecten is het college
uitgegaan van het principe Doen wat moet. De prioritering is in een
tijdsvolgorde weergegeven. Het college stelt de raad voor om op 20
december de volgende prioriteiten vast te stellen.
2006: Realisatie nieuwbouw gemeentewerf. Het college stelt voor om een
nieuwe gemeentewerf te bouwen. Het college geeft de voorkeur aan een
locatie aan de Geestakkers op industrieterrein De Poortmannen. De
huidige gemeentewerf voldoet niet aan wettelijke eisen en Arbonormen.
Als werkgever is de gemeente verplicht te voldoen aan deze wettelijke
eisen. Bovendien is er sprake van verontreiniging van de grond,
waarmee medewerkers mogelijk in aanraking komen. Ook op dit gebied
heeft de gemeente een verantwoordelijkheid. Nieuwbouw is bij aanvang
wel duurder dan renovatie, maar bij enkel renovatie is de gemeentewerf
nog niet functioneel. Bovendien blijft dan een bedrijfslocatie in een
woonwijk staan. Hoewel nieuwbouw dus een grotere investering vergt dan
renovatie, geeft nieuwbouw op de lange termijn wel degelijk financiële
voordelen. Renovatie zal immers na een aantal jaren wederom
noodzakelijk zijn. Omdat de plek aan de Geestakkers direct beschikbaar
is, kunnen de voorbereidingswerkzaamheden in 2005 worden gestart. Het
gebouw zal dan begin 20 06wordenopgeleverd.
In 2007 kunnen drie projecten worden gerealiseerd:
- MFC en Brandweerkazerne
- Nieuwbouw basisschool Sterksel
- Aanpassingen basisschool De Trinagel
Multifunctioneel Centrum Heeze (MFC) en de Brandweerkazerne
Het huidige gemeenschapshuis dn Toversnest en de brandweerkazerne in
Heeze voldoen niet aan wettelijke eisen. Gemeenschapshuis dn
Toversnest heeft zelfs geen gebruiksvergunning en er moet dan ook
geïnvesteerd worden om sluiting te voorkomen.
Op 30 juni 2003 heeft de gemeenteraad besloten om de visie van Janssen
de Jong uit te werken naar technische en financiële haalbaarheid.
Helaas is het college tot de conclusie gekomen dat realisatie van deze
visie niet past binnen de randvoorwaarden zoals de raad die op 30 juni
2003 heeft gesteld. Het college stelt voor om, gelet op de beperkte
financiële ruimte, een beperktere opzet van nieuwbouw van een
gemeenschapshuis in beeld te brengen. Op basis daarvan maakt de
gemeenteraad in juni 2005 een keuze tussen nieuwbouw of renovatie.
Met betrekking tot de brandweerkazerne is renovatie onvermijdbaar.
Indien er gekozen wordt voor nieuwbouw van het MFC naast het
gemeentehuis, dan is zelfs nieuwbouw van de kazerne noodzakelijk.
Omdat er dus een directe relatie is tussen het gemeenschapshuis en de
brandweerkazerne worden beide projecten gekoppeld.
Basisschool Sterksel is bouwkundig als slecht beoordeeld. Behoud van
dit gebouw is slechts mogelijk met een forse financiële injectie. Het
college stelt voor om de optie nieuwbouw verder uit te werken. Omdat
de gemeente veel eigen grond heeft liggen in het gebied waar de school
staat, gaat de gemeente in de eerste helft van 2005 onderzoeken of het
haalbaar is om door middel van het anders inrichten van het gebied en
woningen te realiseren, nieuwbouw van de school tot de mogelijkheden
behoort.
Voor basisschool De Triangel stelt het college voor om de beschikbare
middelen voor huisvesting basisonderwijs in te zetten voor
aanpassingen. Het is daarbij mogelijk dat extra middelen noodzakelijk
zijn. Het college zal in 2005 de mogelijkheden verder onderzoeken, ook
in relatie met de andere scholen.
De wijkontsluitingsweg is nu financieel niet haalbaar. Hoewel De
Bulders een potentiële woningbouwlocatie voor de toekomst is, wil het
college hier niet op voor uit lopen. Er moet eerst zekerheid bestaan
over de ontwikkeling van De Bulders. Dit betekent niet dat er tot die
tijd niets gedaan kan worden. Het is van belang om tijdig te starten
met het verwerven van gronden. Op deze manier kan de gemeente in de
toekomst middelen genereren voor de wijkontsluitingsweg
en andere projecten realiseren. Na 2008 is de gemeente weer
afhankelijk van het woningcontingent dat zij krijgt toegewezen. Op dit
moment is onduidelijk hoe groot dit zal zijn, dat betekent dus dat de
gemeente daar niet op kan anticiperen. Het college stelt daarom voor
om de ontwikkeling van de wijkontsluitingsweg in relatie te zien met
de mogelijke woningbouw in De Bulders en nu te starten met de
benodigde werkzaamheden voor de ontwikkeling van dit gebied.
Realisatie van de Wijkontsluitingsweg is niet vóór 2015 te verwachten.
Daarom stelt het college verder voor om de herinrichting van de
Emmerikstraat met voorrang mee te nemen in de discussie over het
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan (GVVP) in 2005.
Het college stelt verder dat er op dit moment geen middelen zijn voor
de Bypass en deze zullen ook de komende jaren niet beschikbaar komen.
Hoewel het industrieterrein uitgebreid zal worden, zijn deze
opbrengsten nog lang niet genoeg voor de kosten van de Bypass. Het
college stelt dan ook voor dit project niet verder te ontwikkelen, te
stoppen met ambtelijke voorbereiding en de Wet Voorkeursrecht
Gemeenten van de percelen die benodigd waren voor het tracé af te
halen. Het college stelt verder voor om eventuele alternatieve
verkeersmaatregelen mee te nemen in een discussie over het nieuwe GVVP
waarmee medio 2005 een begin wordt gemaakt.Voor2005isreedseen
bedrag van 800.000,- gereserveerd voor ontsluiting van de Poortmannen.
Dit bedrag komt overeen met de opslag grondprijs die ondernemers bij
uitgifte van de grond hebben betaald voor ontsluiting van de
Poortmannen.
Het project Bouwen binnen Strakke Contouren verloopt kosten neutraal.
De provincie verwacht namelijk dat de gemeente
herstructureringsgebieden opknapt. Deze gebieden zijn veelal
verliesgevend. Hierbij valt te denken aan de Vondellaan, Pastoor van
de Voortlaan (VIF terrein), Nieuwendijk (locatie gemeentewerf) en het
boerenbondterrein in Leende. Eventuele winsten uit locaties die binnen
de Pilot vallen zullen dus ook hiervoor ingezet moeten worden.
Behandeling in raad
Op donderdag 2 december vindt een gecombineerde commissievergadering
plaats waarin het voorstel van het college op de agenda staat. Op
maandag 20 december 2004 zal de gemeenteraad op basis hiervan
prioriteiten stellen en definitieve besluiten nemen over de te
realiseren projecten.