Time : 2:55:28 PM
Date : Thursday, November 18, 2004
Sender Name: Ovam
Ovam behandelt vandaag de 1.000.000 ste bodemattestaanvraag
Sinds 1 oktober 1996 moet iedereen die een overeenkomst over de
overdracht van gronden wil sluiten, eerst bij de OVAM een bodemattest
aanvragen. Uiterlijk een maand na de ontvankelijke aanvraag levert
Ovam een bodemattest af; voor risicogronden bedraagt de wettelijke
termijn twee maanden. Als een grond is opgenomen in het register van
verontreinigde gronden wordt dat vermeld op het bodemattest.Als dat
niet het geval is wordt een zogenaamd blanco bodemattest afgeleverd.
Vanaf 29 april 1996 kon men reeds bodemattesten aanvragen. Deze
werden manueel ingegeven door 25 medewerkers.
Wie geregeld of veel bodemattesten aanvraagt kan sinds eind 1996 een
lopende rekening openen bij de OVAM. De meeste notarissen en
verschillende immobiliënkantoren (momenteel 1131 ) maken gebruik van
dit systeem waarbij een overgeschreven provisie wordt gebruikt om de
bodemattestaanvragen te financieren.
Vanaf april 2000 wordt op de OVAM-webstek aangegeven welke
bodemattestaanvragen er op die welbepaalde dag in behandeling zijn.
De afleveringstermijn van een blanco bodemattest evolueerde ook in de
loop der jaren. Zo werd deze teruggebracht van 1 maand tot enkele
dagen. De belangrijkste oorzaak hiervan was de wijziging van het
Vlarebo(Vlaams reglement bodem) in 2002.Hiermee werd de
aanvraagprocedure van bodemattesten eenvoudiger dan vroeger het geval
was. Er is geen verplichting meer om een origineel uittreksel van de
kadastrale legger samen met het aanvraagformulier voor bodemattesten
te bezorgen aan de OVAM. Het volstaat nu om de kadastrale gegevens op
een eenvoudige wijze aan de OVAM mee te delen. Zo staat de weg dus
open om via het internet bodemattesten aan te vragen. Om de tijd
tussen de aanvraag en het afleveren van bodemattesten korter te
maken, heeft de OVAM een nieuw, gebruiksvriendelijk computerprogramma
laten ontwikkelen, waarmee je bodemattesten vanaf 1 juni 2002 online
kan aanvragen. De noodzakelijke gegevens kan je als aanvrager via de
computer zelf invullen. De aanvragen komen na bevestiging in een
wachttabel, worden 's nachts in een batchprocedure verwerkt en in
principe de volgende dag afgedrukt en opgestuurd naar de aanvrager.
Omwille van het nog steeds noodzakelijke betalingsbewijs wordt
voorlopig alleen gewerkt met houders van lopende rekeningen bij de
OVAM, waarbij de provisie telt als betalingsbewijs. Op vraag van de
federatie van notarissen is deze toepassing met de hulp van de OVAM
ook geïntegreerd in het intranetsysteem van de notarissen, het
zogezegde e-notariaat.
Het personeel nodig voor de verwerking van deze attesten kon hierdoor
aanzienlijk verminderd worden waardoor ruimte werd gecreëerd voor
andere taken.
Het aantal bodemattestaanvragen evolueerde ook in de tijd. Zo werden
in de piekperiode gemiddeld 750 attesten per dag aangevraagd,
momenteel zijn er dit 710 .
Vandaag 18 november 2004 is het dan zover en werd de 1.000.000ste
aanvraag voor een bodemattest ingegeven.
Voor meer informatie :
Guy Haemels, woordvoerder.
Tel. 0475.841752