Gemeente Utrecht
HOV-busbaan door binnenstad niet gesplitst
Het college van burgemeester en wethouders ziet af van splitsing van de
vrije busbaan door de binnenstad. Belangrijke reden hiervoor is dat de
bereikbaarheid van het gebied nauwelijks zou verbeteren. Hoewel de busroute
door de Wittevrouwenstraat en Voorstraat (stadinwaarts) iets zou verkorten,
verslechtert de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer, omdat in deze
straten geen sprake kan zijn van een vrije busbaan. Dit zou grote gevolgen
hebben voor de doorstroming van bussen waardoor de betrouwbaarheid van het
OV in het geding is. Hierdoor zou het openbaar vervoer ook duurder worden.
Splitsing van de HOV-busroute heeft ook geen positief effect op de
leefbaarheid. Afname van het aantal bussen door de Lange Jansstraat -
Nobelstraat - Kruisstraat komt weliswaar ten goede van de milieukwaliteit en
verkeersveiligheid in deze straten. Deze verbetering wordt echter weer
tenietgedaan door een verslechtering in de Wittevrouwenstraat en Voorstraat.
Ook Rijkswaterstaat die de HOV-baan door de binnenstad voor ruim 46 miljoen
euro subsidieerde, is niet voor splitsing. Bovendien zou splitsing van de
HOV-binnenstadsas minstens 1,4 miljoen euro extra kosten met zich
meebrengen. Daarvoor is geen budget beschikbaar.
In het collegewerkprogramma 2001 - 2006 'Utrecht in Uitvoering' heeft het
college het voornemen opgenomen de route die HOV-bussen door de binnenstad
rijden, te splitsen. Bussen die stadinwaarts rijden zouden weer via de
Voorstraat moeten worden geleid. Naar de haalbaarheid hiervan en de te
verwachten consequenties liet het college onderzoek doen. Randvoorwaarde
daarbij was dat splitsing van de busbaan zou moeten leiden tot een
duidelijke verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid in het totale
gebied. Een ander uitgangspunt was behoud van de subsidies van het Rijk. De
studie wijst echter uit dat door splitsing van de HOV-binnenstadsas de
bereikbaarheid en leefbaarheid van het gehele gebied niet verbeteren.
Het college heeft ook onderzoek laten doen naar de mogelijkheid om auto's op
de busbaan door de Biltstraat toe te staan. Het gaat om medegebruik van de
vrije busbaan in de richting van de Berekuil (staduitwaarts). Hieruit blijkt
dat medegebruik ten koste gaat van de doorstroming van het verkeer waardoor
de reistijden van bussen ontoelaatbaar toenemen. Verder zou als gevolg van
medegebruik de verkeersveiligheid afnemen, omdat het lastiger wordt de
busbaan over te steken door de toename van het autoverkeer. Bovendien leidt
medegebruik niet tot een verbetering van de reistijd voor staduitwaarts
autoverkeer. Hoewel huidige alternatieve routes voor auto's langer zijn,
blijken ze ook sneller.
De gemeente organiseert een informatieavond op dinsdag 30 november a.s.
Belangstellenden kunnen er een nadere toelichting krijgen op de genomen
besluiten.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet,
bestuurscommunicatie, tel. (030) 286 11 48.