Minder treinen met gevaarlijke stoffen in Venlo
Vanaf 2007 rangeren er beduidend minder treinen met gevaarlijke
stoffen op het spooremplacement van Venlo, waardoor het emplacement
binnen de veiligheidsnormen blijft. Mocht na juli 2007 blijken dat de
veiligheidssituatie nog niet is verbeterd, dan maakt Verkeer en
Waterstaat een plan om het emplacement buiten de stad te leggen. Dit
is vastgelegd in een akkoord dat vandaag is ondertekend door de
loco-burgemeester van Venlo en de ministers van Verkeer en Waterstaat
en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.
Daarnaast draagt het rijk 13 miljoen euro bij aan de stedelijke
ontwikkeling rondom het spoor. Het rangeren van treinen met
gevaarlijke stoffen blijkt vanaf 2007 aanzienlijk te verminderen omdat
het merendeel van deze treinen via de Betuweroute naar Duitsland
zullen gaan. Er blijven treinen die in Venlo moeten rangeren. Treinen
uit het westen ven Nederland, kunnen nog worden voorzien van een
locomotief.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat