Groenen willen Europese regels nachtvluchten
18 november 2004
Werkgelegenheid in de luchtvaart en een goede nachtrust sluiten elkaar niet
uit, zeggen de groenen in het Europees Parlement. "Om een race to the bottom
te voorkomen zijn heldere Europese regels over nachtvluchten nodig, zodat de
vliegvelden elkaar niet stuk concurreren", aldus Bart Staes, Vlaams
europarlementslid voor Groen!
Namens de Groenen roepen Staes en Jonckheer hun collegae in het
Europees Parlement op om hun schriftelijke verklaring over
nachtvluchten te ondertekenen. Bij voldoende steun kunnen ze op die
manier de Europese Commissie dwingen maatregelen te treffen tegen de
enorme lawaai.
DHL
"Een tweede DHL-débacle moet ten alle tijde vermeden worden", vat
Staes zijn gedrevenheid voor het initiatief samen. Het couriersbedrijf
DHL heeft vanaf het Brusselse Zaventem veel nachtvluchten die enorme
geluidsoverlast voor de omwonenden veroorzaken. Vervolgens wilden ze
het aantal nachtvluchten ook nog uitbreiden. Onder druk van dreiging
met vertrek - en het nodige banenverlies - ontstond een gepingpong
tussen DHL, vliegveld Zaventem en de politiek dat nu al jaren
voortsleept. "Heldere regelgeving had de dreiging met vetrek naar een
vliegveld elders in Europa voorkomen, waardoor men veel eerder tot een
oplossing had kunnen komen", voorspelt Staes.
Herrie meten
Met de Europese lawaairichtlijn zijn de EU-landen verplicht begin 2007
op een zelfde manier herrie te meten en geluidskaarten te maken. Dat
is vooruitgang, want daarmee zijn het vergelijken van appels met peren
verleden tijd. Iets minder helder zijn de maatregelen die landen
moeten nemen om de herrie verminderen en rust te bewaren. In de
lawaairichtlijn staat wel dat elke nachtvlucht voor tien vluchten
overdag telt. Bovendien wordt de nacht, in vergelijking met de huidige
Nederlandse wetgeving, een uur langer: van 23:00 uur - 7:00 uur.
In heel Europa
"Enkel door in de hele Europese Unie nachtvluchten te beperken, kan
vermeden worden dat werkgelegenheid en nachtrust tegen elkaar worden
uitgespeeld", zegt Bart Staes. Hij verwijst hiermee naar de beslissing
van het koerierbedrijf DHL om een belangrijk sorteercentrum te
verhuizen van Zaventem naar Leipzig. Daarbij zullen heel wat banen
verloren gaan in Vlaanderen. Reden voor de verhuizin was de eis van
Belgische overheden om het aantal nachtvluchten wilden beperken, iets
waar DHL niet voor te vinden was.
Schriftelijke verklaring
De leden van het Europees Parlement hebben tot februari 2005 de tijd
om hun steun voor de schriftelijke verklaring kenbaar te maken. Als
een meerderheid van de EP-leden de schriftelijke verklaring steunt, is
de Europese Commissie democratisch gedwongen een voorstel tot
wetgeving over nachtvluchten te doen.
---
Schriftelijke verklaring
Ingediend door: Bart Staes en Pierre Jonckheer
Betreft: over geluidsoverlast door nachtvluchten
Indiening: 15.11.2004
Vervaldatum: 15.2.2005
Het Europees Parlement,
- gelet op artikel 116 van zijn Reglement,
A. overwegende dat geluidsoverlast door nachtvluchten de
levenskwaliteit en gezondheid van meer dan 10 miljoen EU-inwoners
bedreigt en dat de maatschappelijke kosten ervan - ziekteverzuim,
gezondheidsproblemen - torenhoog oplopen,
B. overwegende dat luchtvaartbedrijven het gebrek aan Europese
regelgeving uitbuiten om luchthavens en lidstaten tegen elkaar uit te
spelen waardoor zowel de werkzekerheid van het luchthavenpersoneel als
de nachtrust van omwonenden bedreigd wordt,
C. overwegende dat het EG-Verdrag bepaalt dat de Gemeenschap een hoog
niveau van bescherming van de menselijke gezondheid verzekert, dat de
Strategie van Lissabon stelt dat de creatie van nieuwe jobs en
milieubescherming samen moeten gaan, en dat het Zesde
Milieuactieprogramma een aanzienlijke vermindering voorziet van het
aantal mensen dat regelmatig en langdurig wordt blootgesteld aan
geluidshinder,
D. overwegende dat enkel een Europese aanpak van het probleem
oplossingen biedt,
1. verzoekt de Commissie om uiterlijk eind 2005 een wetgevingsvoorstel
neer te leggen teneinde de overlast van vliegtuiglawaai tussen 23.00
en 07.00 uur tot het absolute minimum te beperken;
2. verzoekt zijn Voorzitter deze verklaring, met de namen van de
ondertekenaars, te doen toekomen aan de Commissie, de regeringen en
parlementen van de lidstaten en de kandidaat-lidstaten.
«
GroenLinks