Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Sinterklaas en Kerstman dupe van economische recessie
Consumentenonderzoek interbank: helft nederlanders houdt hand op de knip in december
AMSTERDAM, 18 november 2004 Het economisch tij zit tegen. Dat is te merken aan de decemberuitgaven van de Nederlandse huishoudens. Eén op de vier Nederlanders is van plan dit jaar minder geld uit te geven aan sinterklaas en kerst dan vorig jaar. En bijna de helft (44%) beperkt, vanwege het economisch tij, de extra decemberkosten door de hand op de knip te houden. 43% vindt de decembermaand sowieso te veel geld kosten. Dit jaar verwachten de Nederlandse huishoudens gemiddeld 321 euro kwijt te zijn. Dit blijkt uit consumentenonderzoek naar financiële bestedingen onder 541 Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank. Ik zou het liefst december een jaartje overslaan, zegt 25% van de Nederlanders. (Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op http://www.online-pr.nl/docs.asp?customer_id=31)
De decemberuitgaven beslaan een groot deel van het maandsalaris. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) besteedt tot bijna een kwart van dit bedrag aan alles wat bij kerst en sinterklaas komt kijken. Om december financieel aan te kunnen, overweegt één op de vijf Nederlanders (18%) een half jaar eerder te starten met sparen. Met name vrouwen (67%) doen van tevoren inkopen. En ruim één op de tien (11%) Nederlanders benut tijdelijk meer kredietruimte door gebruik te maken van een betaalrekening of creditcard. Een lening wordt zelden afgesloten (
De grootste uitgaven gaan op aan cadeaus (78%), uit eten gaan of lekker eten in huis halen (68%) en kerstversiering (32%). Ook wil iedereen er tip top uitzien: 17% besteedt een gedeelte van het salaris aan uiterlijke verzorging. Slechts 5% geeft aan géén extra geld te besteden aan sinterklaas en kerst. Om de kosten in de hand te houden, viert de helft sinterklaas en kerst binnenshuis, 52% probeert gewoon kritisch te zijn op de uitgaven.
Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, over-kreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 541 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.
Over InterBank
InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is onderdeel van ABN AMRO en gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, Voordeelbank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: http://www.interbank.nl
#####
Ingezonden persbericht