Algemene Onderwijsbond over Oeso-rapport Teachers Matter:
Salarissen omhoog om dreigend lerarentekort aan te pakken
De analyse van het rapport Teachers Matter is voortreffelijk. Er dreigt een lerarentekort als gevolg van de vergrijzing van het docentenbestand en het relatief lage salaris van docenten , zegt Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond in een reactie op het vandaag verschenen rapport van de OESO over het dreigende lerarentekort in de meeste geïndustrialiseerde landen. Daarom is het wonderlijk dat de OESO niet pleit voor verhoging van de onderwijsbudgetten, maar suggereert dat om hogere salarissen te betalen, de klassen weer groter moeten worden. De Oeso stelt zich zo wel heel gouvernementeel op en loopt aan de leiband van de overheden, in plaats van in dit vuistdikke rapport een onafhankelijk en wetenschappelijk geluid te laten horen.
Leraren doen er toe, zo schrijft de Oeso in het vandaag verschenen rapport Teachers Matter, de kwaliteit van het onderwijs wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de individuele leraar. Juist daarom is het volgens de onderzoekers verontrustend dat in de rijkste landen er door vergrijzing van het docentencorps een lerarentekort dreigt. Uit de cijfers blijkt dat Nederland samen met Duitsland, Italië en Zweden het sterkst vergrijsde docentenbestand heeft. Andere landen krijgen later met het vervangingsprobleem te maken.
Tegelijkertijd constateert de Oeso dat in vrijwel alle landen tussen 1994 en 2002 de salarissen van leerkrachten zijn gedaald. Als oplossing geeft de Oeso een reeks van maatregelen aan. Imagoverbetering en een concurrerend salaris . De onderzoekers suggereren twee maatregelen. Allereerst bonussen voor docenten op achterstandsscholen. Daarnaast pleit men voor het fors verhogen van lerarensalarissen, alleen wil men die betalen uit het vergroten van de klassen en tegelijkertijd het aanstellen van (goedkoper) ondersteunend personeel.
Een wonderlijke keuze , vindt Walter Dresscher. De Oeso geeft in het rapport zelf aan dat het rechtstreeks contact met jongeren voor docenten de belangrijkste drijfveer is om voor het vak te kiezen. Maar in de aanbevelingen maakt men van de leraar een goedbetaalde manager van het onderwijsproces, die minder met leerlingen werkt en meer de baas van assistenten wordt. Die kant moet het niet op. Volgens Dresscher zou de Oeso op basis van deze gegevens moeten pleiten voor verhoging van de onderwijsbudgetten om concurrerende salarissen te betalen. Dat doet men alleen niet omdat de Oeso een heel gouvernementele organisatie is die de lijn van de overheid volgt en niet zal pleiten voor onderwijsinvesteringen.
Het eergisteren verschenen rapport Beloningsverschillen tussen de marktsector en collectieve sector van de Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bevestigt volgens Dresscher de noodzaak om meer geld uit te trekken voor onderwijssalarissen. Ook dat rapport maakt nog eens extra duidelijk dat juist de onderwijssalarissen fors achterlopen bij de markt, meer dan andere overheidssectoren. Het bizarre is dan dat dit kabinet voor de markt akkoord gaat met een gematigde loonontwikkeling en het onderwijs op de nullijn zet. Wat de Algemene Onderwijsbond betreft zal dat leiden tot een fel cao-gevecht in 2005.
---
Meer informatie: Robert Sikkes, hoofd communicatie Algemene Onderwijsbond, 06-12967847
Algemene Onderwijsbond