CAPITA BV
Douwe Egberts: werknemer drinkt liever cappuccino
Het oude vertrouwde kopje koffie met een wolkje melk gaat het
definitief afleggen tegen de cappuccino. Het grootste deel van de
mensen die koffie met melk drinken, wil graag cappuccino op het
werk. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van Douwe Egberts naar
koffiewensen onder 4200 werkenden in Nederland.
Van alle koffiedrinkende werknemers wil 54% graag cappuccino op
het werk drinken. Slechts de helft hiervan heeft die keuze
daadwerkelijk. Mensen die inderdaad cappuccino hebben op het
werk, vinden het bovendien een van de lekkerste koppen: het
rapportcijfer dat zij aan dit Italiaanse kopje koffie geven is een
dikke
zeven.
'Voor een koffiesoort die vijftien jaar geleden in Nederland nog
nauwelijks te krijgen was, is deze ontwikkeling opzienbarend',
vertelt onderzoeker Jan Teunissen van Douwe Egberts. 'De trend is
dat mensen op hun werk dezelfde eisen gaan stellen als in de
horeca. Dus meer variatie en net zulke goede koffie.' Ruim
tweederde van de respondenten geeft inderdaad aan een grotere
keuze in koffie op het werk te willen hebben.
Jaarlijks drinken Nederlanders 17 miljard koppen koffie, waarvan er
4,6 miljard op het werk worden geconsumeerd. Nederland voert
hiermee internationaal gezien de lijst aan. Teunissen: 'Nergens ter
wereld zie je een dergelijke koffiecultuur op het werk. Bovendien
is
het erg Nederlands dat we de koffie gratis krijgen.' Slechts 8% van
de werkenden in Nederland moet voor zijn kopje koffie betalen.
Het onderzoek Koffie op het werk is in opdracht van Douwe Egberts
uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoekbureau
Bloomerce. Hiervoor is gebruik gemaakt van het Opinieland panel.
Het is een representatief onderzoek waarbij aan 4200 werkende
mensen een twintigtal vragen is voorgelegd over koffiedrinken op
het werk. Zij werken bij grote, middelgrote en kleine ondernemingen
die ieder op hun eigen manier verschillende soorten en merken
koffie serveren.