BEDRIJFSFONDS VOOR DE PERS
http://www.bedrijfsfondspers.nl/persberichten.cfm
Bedrijfsfonds steunt onderzoek naar civic journalism
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van
680.000,- euro beschikbaar te stellen aan Media Groep Limburg,
uitgever van Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad, ter
medefinanciering van een onderzoek naar de uitwerking van een nieuwe
journalistieke methodiek. Dat onderzoek wordt op projectbasis
uitgevoerd in één editie van het Limburgs Dagblad, te weten de editie
Parkstad.
Als uitgangspunt voor het onderzoek is gekozen voor de methode van de
zogeheten civic journalism, een journalistieke aanpak die journalist
en lezer meer dan voorheen met elkaar in contact brengt. Media Groep
Limburg zet deze methode, die in de Verenigde Staten ontstaan is,
proefondervindelijk in om de waarde ervan voor de Nederlandse
journalistiek en Nederlandse dagbladuitgevers te kunnen vaststellen.
Dit onderzoek krijgt in de praktijk gestalte doordat het Limburgs
Dagblad in de desbetreffende editie extra verslaggevers heeft ingezet.
Bovendien verricht een extern bureau permanent onderzoek hoe de lezers
de veranderingen in de krant waarderen en is in samenwerking met de
Universiteit van Amsterdam (ASCoR) een wetenschappelijk onderzoek
voorzien naar de toepassing van civic journalism. Ook de Nederlandse
Vereniging van Journalisten (NVJ) en de in de Nederlandse Dagbladpers
(NDP) verzamelde uitgevers hebben zich inmiddels bereid verklaard aan
dit onderzoek mee te werken door betrokken te zijn en te blijven bij
taak- en samenstelling van een speciale commissie die het onderzoek
begeleidt, bestaande uit vertegenwoordigers van de belangrijkste
dagbladuitgevers en ervaren journalisten.
Naar de mening van het Bedrijfsfonds komt het onderzoek waarvoor de
steun is gevraagd de bedrijfstak als geheel ten goede en past dit ook
binnen de doelstellingen van het Bedrijfsfonds. Bij regionale kranten
lijkt de weg naar verdere verfijning en uitbouw van de regionale taak
onontkoombaar. Die weg is gericht op een verbetering van het
redactionele aanbod en daarmee op een grotere inzet van journalisten
in de regio. Juist regionale journalisten zijn er de laatste jaren van
overtuigd geraakt dat, willen zij hun werk goed doen, hun contact met
de samenleving intensief moet zijn. Tegen deze achtergrond heeft Media
Groep Limburg ervoor gekozen om in een specifiek daartoe geëigend
gebied een van haar uitgaven, te weten editie Parkstad van het
Limburgs Dagblad, in te zetten om te onderzoeken of de toepassing van
civic journalism aan een beter contact tussen journalist en lezer kan
bijdragen. Van de resultaten van dit onderzoek beoogt het bedrijf ook
andere dagbladuitgevers in Nederland kennis te laten nemen om hen
daarmee in de gelegenheid te stellen richting te geven in hun
strategische overwegingen aangaande de toekomst van dagbladen.