BEDRIJFSFONDS VOOR DE PERS
http://www.bedrijfsfondspers.nl/persberichten.cfm

Bedrijfsfonds steunt onderzoek naar civic journalism

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een uitkering van 680.000,- euro beschikbaar te stellen aan Media Groep Limburg, uitgever van Dagblad de Limburger en het Limburgs Dagblad, ter medefinanciering van een onderzoek naar de uitwerking van een nieuwe journalistieke methodiek. Dat onderzoek wordt op projectbasis uitgevoerd in één editie van het Limburgs Dagblad, te weten de editie Parkstad.

Als uitgangspunt voor het onderzoek is gekozen voor de methode van de zogeheten civic journalism, een journalistieke aanpak die journalist en lezer meer dan voorheen met elkaar in contact brengt. Media Groep Limburg zet deze methode, die in de Verenigde Staten ontstaan is, proefondervindelijk in om de waarde ervan voor de Nederlandse journalistiek en Nederlandse dagbladuitgevers te kunnen vaststellen. Dit onderzoek krijgt in de praktijk gestalte doordat het Limburgs Dagblad in de desbetreffende editie extra verslaggevers heeft ingezet. Bovendien verricht een extern bureau permanent onderzoek hoe de lezers de veranderingen in de krant waarderen en is in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (ASCoR) een wetenschappelijk onderzoek voorzien naar de toepassing van civic journalism. Ook de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de in de Nederlandse Dagbladpers (NDP) verzamelde uitgevers hebben zich inmiddels bereid verklaard aan dit onderzoek mee te werken door betrokken te zijn en te blijven bij taak- en samenstelling van een speciale commissie die het onderzoek begeleidt, bestaande uit vertegenwoordigers van de belangrijkste dagbladuitgevers en ervaren journalisten.

Naar de mening van het Bedrijfsfonds komt het onderzoek waarvoor de steun is gevraagd de bedrijfstak als geheel ten goede en past dit ook binnen de doelstellingen van het Bedrijfsfonds. Bij regionale kranten lijkt de weg naar verdere verfijning en uitbouw van de regionale taak onontkoombaar. Die weg is gericht op een verbetering van het redactionele aanbod en daarmee op een grotere inzet van journalisten in de regio. Juist regionale journalisten zijn er de laatste jaren van overtuigd geraakt dat, willen zij hun werk goed doen, hun contact met de samenleving intensief moet zijn. Tegen deze achtergrond heeft Media Groep Limburg ervoor gekozen om in een specifiek daartoe geëigend gebied een van haar uitgaven, te weten editie Parkstad van het Limburgs Dagblad, in te zetten om te onderzoeken of de toepassing van civic journalism aan een beter contact tussen journalist en lezer kan bijdragen. Van de resultaten van dit onderzoek beoogt het bedrijf ook andere dagbladuitgevers in Nederland kennis te laten nemen om hen daarmee in de gelegenheid te stellen richting te geven in hun strategische overwegingen aangaande de toekomst van dagbladen.