Ingezonden persbericht


Persbericht

PVC-harsprijzen blijven stijgen
Bouwactiviteit in Verenigde Staten en Centraal-Europa zwakker dan verwacht in tweede helft 2004

Deceuninck verwacht minder winst in 2004
Hooglede-Gits, 17 november 2004. - Groep Deceuninck, wereldwijd toonaangevend producent van kunststof raamsystemen en bouwprofielen, herziet op basis van de resultaten van het derde kwartaal en de eerste indicaties voor het vierde kwartaal zijn verwachtingen voor het operationeel resultaat van 2004. De eerste cijfers wijzen op een terugval van de omzet in Centraal-Europa en de Verenigde Staten, in combinatie met de nog steeds stijgende PVC-harsprijzen. Zwakke munten drukken daarenboven de absolute waarde van de operationele cashflow en de operationele resultaten. Groep Deceuninck verwacht voor het jaar 2004 een operationele cashflow (EBITDA) van 75 à 80 miljoen euro (2003: 90,3 miljoen euro) en een operationeel resultaat (EBIT) van 25 à 30 miljoen euro (2003: 53 miljoen euro). Deceuninck voert een tweede prijsverhoging door waarvan het effect wordt verwacht vanaf februari volgend jaar. De impact hiervan samen met de resultaten uit de nieuwe projecten ondersteunen Deceuninck's positieve verwachtingen voor 2005.
Grondstofprijzen
Sinds de zomer van vorig jaar zijn de grondstofprijzen onafgebroken blijven stijgen. Eind oktober gaf de Europese PVC-harsenindex KI een stijging van 38% te zien tegenover oktober 2003. Verwacht wordt dat de druk op de harsprijzen tegen het einde van dit jaar zal afnemen. De belangrijkste oorzaak voor de stijging van de PVC-harsprijs is de aanhoudend sterke vraag naar PVC-harsen wereldwijd, vooral in Azië. Daarnaast wordt de stijging mee bepaald door de stijgende ethyleen- en energieprijzen als gevolg van de stijgende olieprijzen. De hoge marktprijzen voor PVC-harsen en -additieven betekenen een theoretische meerkost van 35 à 40 miljoen euro op jaarbasis. Verkoopprijzen
Deceuninck kon tot op vandaag de gestegen grondstofkost niet volledig compenseren met een stijging van zijn verkoopprijzen. Tussen de aankondiging van een prijsverhoging en de effectieve implementatie ligt immers gemiddeld een drietal maanden. Bovendien hebben een aantal klanten voorraden opgeslagen in afwachting van de stijging van de aankoopprijzen. Verder zijn de PVC-harsprijzen tijdens de maanden september en oktober onverminderd blijven stijgen. Deceuninck heeft daarom beslist zijn verkoopprijzen voor de tweede keer in één jaar tijd te verhogen. De prijsverhoging zal 3 tot 5 procent bedragen. Verwacht wordt dat deze prijsverhoging vanaf februari 2005 een positieve impact zal hebben op de marges.
Markten
Tot en met september bleef het afgezette volume in lijn met de verwachte interne volumegroei van 8,5 tot 10%. De eerste trends voor het vierde kwartaal wijzen echter op een sterker dalende bouwactiviteit dan oorspronkelijk verwacht, en dat vooral in de Verenigde Staten en Centraal-Europa. Deze verzwakking komt nog meer tot uiting doordat de tweede helft van 2003 uitzonderlijk sterk was in beide regio's. Het hamstereffect in Polen blijft langer nazinderen dan verwacht. Amerika was in de ban van de presidentsverkiezingen en ook de Duitse bouwactiviteit slaagt er vooralsnog niet in zich substantieel te herpakken. Deceuninck verwacht voor het volledige jaar 2004 een interne volumegroei tussen 7 en 8%.
Operationeel resultaat
De verdere opstart- en lanceringskosten voor de strategische projecten Rusland, Zendow en houtcomposietproducten en additionele voorzieningen voor nieuwe risico's wegen op de resultaten. Deceuninck verwacht dat door synergievoordelen en de verhoogde verkoopprijzen de impact van de gestegen grondstofkost op het operationeel resultaat (EBIT) beperkt zal kunnen worden tot 15 à 20 miljoen euro.

Vooruitzichten
De tweede prijsverhoging en de versnelde stroomlijning van onze activiteiten vormen een goede basis voor een beter resultaat in 2005. Bovendien beginnen de nieuwe projecten zoals houtcomposietproducten en de omzet in Rusland hun vruchten af te werpen.
Deceuninck is een geïntegreerde groep van wereldformaat die gespecialiseerd is in compounding, ontwerp, ontwikkeling, extrusie, veredeling, recyclage en spuitgieten van kunststofsystemen en -profielen voor de bouwindustrie. De groep is actief in meer dan 32 landen, telt 23 filialen (productie en/of verkoop) en stelt 2.740 personen tewerk, waarvan 640 in België en 900 bij Thyssen Polymer. In 2003 realiseerde de groep een geconsolideerde omzet van 470 miljoen euro (waaronder 6 maanden consolidatie van Thyssen Polymer). (Einde persbericht)

* * *
Noot aan de redactie: voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met: DECEUNINCK, Ludo Debever, tel. 051/23 92 48 of 0473/55 23 35, e-mail: ludo.debever@deceuninck.com of ANTHONISSEN & ASSOCIATES, Peter Frans Anthonissen, tel. 03/286 77 77 of 0495/571 777. www.deceuninck.com

* * *