ST SPONSORRING/SPONSORMAGAZINE

Philip Morris wint SponsorRing Oeuvreprijs 2004

Amsterdam, 17 november 2004

Gisteravond zijn de SponsorRingen 2004 uitgereikt, de jaarlijkse prijzen voor de beste sponsoringcases van Nederland. In een sfeervol Panama zagen honderden belangstellenden tezamen met presentator Matthijs van Nieuwkerk hoe de SponsorRing Oeuvreprijs werd uitgereikt aan tabaksproducent Philip Morris.

De jury van de SponsorRingen, die dit jaar onder voorzitterschap stond van Dr. Martijn Sanders, sprak met het toekennen van deze prijs zijn waardering uit voor de jarenlange aanwezigheid van de onderneming als sponsor. De jury roemt Philip Morris als innovatief platformbouwer. Het juryrapport zegt: 'Met alle bedenkingen die er zijn wat betreft roken en volksgezondheid heeft Philip Morris op een vernieuwende manier invulling gegeven aan het begrip sponsoring'. De tabaksfabrikant is onder meer sponsor geweest van Marlboro Flashbacks, Chesterfield Labelland, Marlboro Masters en de Philip Morris Kunst Prijs.

Naast Philip Morris was ook branchegenoot Koninklijke Theodorus Niemeyer genomineerd. Beide bedrijven hebben hun sponsoractiviteiten moeten beëindigen vanwege de invoering van de tabakswet vorig jaar.

In de categorie Sport ging de SponsorRing naar Holland Casino voor de sponsoring van de Eredivisie. 'Holland Casino Eredivisie is het toonbeeld van een geïntegreerde sponsorcase met een van begin tot eind goed ontwikkeld platform, zowel communicatief en promotioneel, zowel ingevuld door Holland Casino als door de Eredivisie', schrijft het juryrapport. Ook deze sponsor moet overigens de sponsoring stopzetten onder druk van de overheid. 'Het ultieme bewijs van een succesvolle sponsorcase', aldus de jury.

Telecomprovider Orange won de SponsorRing in de categorie Maatschappij voor zijn sponsoring van War Child. Unilever-merk Glorix won in de categorie Kunst voor de opvallende sponsoring van de toiletten op De Parade.

Heineken, dat dit jaar in totaal vier keer genomineerd was, won twee SponsorRingen. In de categorie Cultuur & Entertainment kreeg eindelijk Holland Heineken House een SponsorRing. Het was de derde keer dat het Holland Heineken House genomineerd was. In de categorie Media won Heineken een Ring voor hun betrokkenheid bij het tv-programma 6Pack. 'De meest innovatieve case van 2004', aldus de jury.

De SponsorRingen werden voor de vijfde keer in successie uitgereikt. De organisatie van de SponsorRingen is in handen van de Stichting Sponsor Ringen. De procedure voor het toekennen van de prijzen bestaat uit een aantal fasen. Alle sponsoringprofessionals konden succesvolle cases aanmelden die zich in de periode september 2003 tot en met augustus 2004 hebben afgespeeld. Vervolgens kwalificeerden Vakjury's per categorie welke cases in aanmerking komen voor een nominatie. Een Voorjury, die bestond uit een aantal sponsoringprofessionals, bepaalde in overleg met de Vakjury-voorzitters welke vijf cases per categorie genomineerd werden. De genomineerden overlegden vervolgens alle informatie over hun case aan de onafhankelijke Hoofdjury, die vervolgens bepaalde welke cases de SponsorRing kregen toegewezen.

De Hoofdjury voor de SponsorRingen 2004 bestond uit:
- Martijn Sanders (voorzitter), directeur
Concertgebouw/voorzitterAVRO

- Otto van der Harst, Managing Director PPGH/JWT Groep
- Fred Schipper, directeur Trendbox

- Erik Kip, CEO Initiative Group

- Don Kouwenhoven, Partner Project X

- Michiel Dieperink, FremantleMedia Licensing Worldwide
- Nathalie Smeeman, Hoofd Communicatie & Marketing NOC-NSF

Ad Maatjens (Sponsor Magazine) was secretaris van de Hoofdjury. Han Nieman (OZ Consult) was adviseur van de Hoofdjury namens de Stichting Sponsor Ringen.