ST SPONSORRING/SPONSORMAGAZINE
Philip Morris wint SponsorRing Oeuvreprijs 2004
Amsterdam, 17 november 2004
Gisteravond zijn de SponsorRingen 2004 uitgereikt, de jaarlijkse
prijzen voor de beste sponsoringcases van Nederland. In een sfeervol
Panama zagen honderden belangstellenden tezamen met presentator
Matthijs van Nieuwkerk hoe de SponsorRing Oeuvreprijs werd uitgereikt
aan tabaksproducent Philip Morris.
De jury van de SponsorRingen, die dit jaar onder voorzitterschap stond
van Dr. Martijn Sanders, sprak met het toekennen van deze prijs zijn
waardering uit voor de jarenlange aanwezigheid van de onderneming als
sponsor. De jury roemt Philip Morris als innovatief platformbouwer.
Het juryrapport zegt: 'Met alle bedenkingen die er zijn wat betreft
roken en volksgezondheid heeft Philip Morris op een vernieuwende
manier invulling gegeven aan het begrip sponsoring'. De
tabaksfabrikant is onder meer sponsor geweest van Marlboro Flashbacks,
Chesterfield Labelland, Marlboro Masters en de Philip Morris Kunst
Prijs.
Naast Philip Morris was ook branchegenoot Koninklijke Theodorus
Niemeyer genomineerd. Beide bedrijven hebben hun sponsoractiviteiten
moeten beëindigen vanwege de invoering van de tabakswet vorig jaar.
In de categorie Sport ging de SponsorRing naar Holland Casino voor de
sponsoring van de Eredivisie. 'Holland Casino Eredivisie is het
toonbeeld van een geïntegreerde sponsorcase met een van begin tot eind
goed ontwikkeld platform, zowel communicatief en promotioneel, zowel
ingevuld door Holland Casino als door de Eredivisie', schrijft het
juryrapport. Ook deze sponsor moet overigens de sponsoring stopzetten
onder druk van de overheid. 'Het ultieme bewijs van een succesvolle
sponsorcase', aldus de jury.
Telecomprovider Orange won de SponsorRing in de categorie Maatschappij
voor zijn sponsoring van War Child. Unilever-merk Glorix won in de
categorie Kunst voor de opvallende sponsoring van de toiletten op De
Parade.
Heineken, dat dit jaar in totaal vier keer genomineerd was, won twee
SponsorRingen. In de categorie Cultuur & Entertainment kreeg eindelijk
Holland Heineken House een SponsorRing. Het was de derde keer dat het
Holland Heineken House genomineerd was. In de categorie Media won
Heineken een Ring voor hun betrokkenheid bij het tv-programma 6Pack.
'De meest innovatieve case van 2004', aldus de jury.
De SponsorRingen werden voor de vijfde keer in successie uitgereikt.
De organisatie van de SponsorRingen is in handen van de Stichting
Sponsor Ringen. De procedure voor het toekennen van de prijzen bestaat
uit een aantal fasen. Alle sponsoringprofessionals konden succesvolle
cases aanmelden die zich in de periode september 2003 tot en met
augustus 2004 hebben afgespeeld. Vervolgens kwalificeerden
Vakjury's per categorie welke cases in aanmerking komen voor een
nominatie. Een Voorjury, die bestond uit een aantal
sponsoringprofessionals, bepaalde in overleg met de
Vakjury-voorzitters welke vijf cases per categorie genomineerd werden.
De genomineerden overlegden vervolgens alle informatie over hun case
aan de onafhankelijke Hoofdjury, die vervolgens bepaalde welke cases
de SponsorRing kregen toegewezen.
De Hoofdjury voor de SponsorRingen 2004 bestond uit:
- Martijn Sanders (voorzitter), directeur
Concertgebouw/voorzitterAVRO
- Otto van der Harst, Managing Director PPGH/JWT Groep
- Fred Schipper, directeur Trendbox
- Erik Kip, CEO Initiative Group
- Don Kouwenhoven, Partner Project X
- Michiel Dieperink, FremantleMedia Licensing Worldwide
- Nathalie Smeeman, Hoofd Communicatie & Marketing NOC-NSF
Ad Maatjens (Sponsor Magazine) was secretaris van de Hoofdjury. Han
Nieman (OZ Consult) was adviseur van de Hoofdjury namens de Stichting
Sponsor Ringen.