Nieuws
16 nov 2004 - VVD-inbreng begroting Landbouw
Inbreng Gert-Jan Oplaat bij begroting LNV - 16 november 2004 - onderdeel
Landbouw.
Veerman is excuus-truus van het kabinet riep lto voorzitter doornbos
onlangs in het agrarisch dagblad. Een wolf in schaapskleren werd al
eerder door hem geroepen. Een ander artikel kopt met: Veerman is niet een
van ons. En we zijn niet onder de indruk van de prestaties van veerman,
en er wordt te vaak naar Brussel verwezen, erger dan ooit. Einde citaten.
Uitspraken door landbouw bestuurders. Dat geeft te denken. Toch een rare
gang van zaken. Landbouw voormannen nauw verbonden vaak met het CDA, die
naar buiten treden met deze uitspraken.
De VVD vind deze uitspraken te ver gaan, en zij dekken niet de lading.
Maar wie naar de ondertoon kijkt en naar de argumentatie, kan zich in die
ondertoon wel herkennen. Het gaat niet snel genoeg. Er hangt ook in deze
begroting een geur van op de winkel passen. Er is veel nadruk op groen,
dat is prima, maar er dient meer nadruk te zijn op het economische vlak.
Dat betekent meer ruimte voor de ondernemer. Teveel regels werken nog te
beknellend voor velen.
Natuurlijk heeft de minister al stappen gezet, successen zijn al wel
geboekt. Voorbeelden zijn er: inzet op het level playing field,
varkensbesluit, preventieve maatregelen diergezondheid die overdone waren
teruggedraaid, bse monstername geprivatiseerd, destructie, etc.
Maar het tempo moet omhoog, er moet meer ruimte komen voor economische
ontwikkeling. Bureaucratische rompslomp en teveel regelgeving moet
verdwijnen. De VVD ziet er dan ook niks in om andermaal weer een circus
van praatsessies op te tuigen over dierenwelzijn. Dit wordt dan andermaal
een naar binnen gekeerde discussie met belangenorganisaties. De VVD wil
dat we stappen zetten op het gebied van dierenwelzijn, en dat betekent op
europees niveau, daar moet de discussie plaatsvinden. Geen alleingang op
deze dossiers. De VVD vraagt zich af wat dan een dierenwelzijnindex weer
voor een aanslag zal hebben op de administratieve lastendruk voor de
Nederlandse boer. Wat gaat dat kosten, wie betaalt dat, en wat is het
doel? Mochten deze stappen al gezet worden, dan natuurlijk op europees
niveau. En dan ook de volgende stap, ook op wto niveau. Wat is de zin om
een rode, blauwe of gele stikker op een product, terwijl de Braziliaanse
kip kleurloos in de schappen ligt. De consument laat zich niet paaien met
stickers, maar met simpel weg met prijzen. We kennen allen de
prijzenoorlog in de supermarkten. Een supermarkt stunt met prijzen om de
consument te paaien. Het alomgeprezen ikb is zelfs door de Albert Hein
van de verpakkingen afgehaald, simpelweg om het feit dat men zo goedkoop
mogelijk in de wereld wil inkopen, zodat de Thaise kip in neerlands
schappen ligt, voorzitter men let op de kleintjes. De Albert Hein heeft
net dit weekend weer besloten om van 2000 producten de prijs weer te
laten zakken, de zogenaamde pepernoten actie. En voorzitter met wat
strooigoed van de overheid wordt dit echt niet teruggedraaid.
Laten we de verantwoordelijkheden blijven scheiden. De supermarkt doet de
inkoop en de overheid stelt de randvoorwaarden voor de productie op
europees niveau en zij doet haar best om dit ook in het wto overleg aan
de orde te stellen.
De minister heeft afgelopen jaar een lijst naar de kamer gestuurd met
regelgeving die kan worden afgeschaft, dit om te komen tot een reductie
van 25 % van de administratieve lasten. Een nobel streven, waarin de VVD
de minister steunt, maar wat ons betreft, moet er zoals gezegd een tandje
hoger worden geschakeld, dit te meer omdat van de regels die worden
afgeschaft ook veel slapende regels zijn, die toch al geen dienst meer
deden.
De VVD wil nog een stapje verder gaan en heeft een dereguleringsplan op
opgesteld. Een groot deel van de tijd zit de boer en tuinder in de
papieren, dit terwijl hij liever in de stal, kas of op het land zit.
Productschappen, gezondheidsdiensten, waterschappen, rijk, gemeente,
provincies, enzovoort, ieder wil regelmatig gegevens van de boer.
Voorzitter hier kunnen we wat de VVD betreft een slag slaan om de boer en
tuinder wat te ontlasten. De VVD wil graag dat er onder regie van de
minister in overleg met bedrijfsleven en organisaties die toegang hebben
tot deze gegevens, een stichting of organisatie agrarisch gegevens beheer
wordt opgericht. Deze staat onder streng toezicht en vooraf wordt
afgesproken wie er toegang krijgt tot de gegevens. Dat betekent in
praktijk dat de boer die toch al de meitelling invult deze gegevens
deponeert in een databank. Iedere organisatie die wat wil weten en daar
toegang tot heeft, die kan zich daar vervoegen en de gegevens opvragen.
Dit kan elektronisch en op hetzelfde moment krijgt de boer een signaal,
dat er gegevens zijn opgevraagd. Hiermee ontlast je boer op zijn bedrijf
en voorkom je dat hij verschillende keren dezelfde gegevens weer moet
aanleveren. Voorzitter even voor de duidelijkheid, ook het ministerie van
LNV kan zelf cliënt zijn van deze organisatie. Natuurlijk zal en moet
alles plaatsvinden met inachtneming van de privacy wetgeving.
De VVD heeft dat in grove lijnen in een plan opgeschreven, die we hier
graag onderdeel willen laten zijn van de behandeling. Voorzitter ook op
het gebied van de innovatie kunnen en moeten we sneller stappen zetten.
Innovatie is van belang om de concurrentiekracht van de Nederlandse
agrifood sector te behouden en te vergroten. Nederland bezit immers een
krachtig kennissysteem op het gebeid van de agrifood sector.
Verschillende onderzoeksinstituten, hogescholen en universiteit werken
nauw samen. Denk aan Wageningen universiteit en research en foodvalley.
Ook heeft het innovatieplatform de zgn flowers en food aangewezen als
sleutelproject. Dat is mooi, maar nu de invulling nog. Kan de minister
daar is wat verder op ingaan, wat doet de overheid hier aan om dit te
faciliteren.
Blij kleinere innovatieve bedrijven zijn vaak veel problemen. Ondernemers
lopen vaak tegen een berg van wetgeving en administratieve lasten op, of
hebben grote problemen met de vergunning verlening. Mag ik u het
voorbeeld schetsen van fibroned te Apeldoorn. Een innovatie die zijn
weerga niet kent. Droge pluimveemest wordt verbrand voor het verkrijgen
van groene energie, die afgezet op hetzelfde industrie terrein aan de
bedrijven die zich weer verplicht hebben om die groene stroom af te
nemen. Dit project werd gelanceerd op 26 augustus 1993. nu ruim 10 jaar
later ligt de vergunning, na afgifte door de provincie, voor de tweede
maal bij de raad van state. Het point of no return is allang gepasseerd,
de ondernemer heeft er al meerdere miljoenen euro's ingestoken. Hier
zouden we als overheid toch proactiever moeten handelen. Een uitspraak
van de minister zou in deze nogal is willen helpen. Het zou het kabinet
sieren dit is aan te durven. We laten zulke innovatieve bedrijven die het
mes aan alle kanten laten snijden toch niet aan hun lot over? Graag een
reactie van de minister?
Voorzitter, zo zijn er vele voorbeelden, te vinden waar de overheid wel
een tandje kan bij schakelen. Ook kan bijvoorbeeld het rvv wel is wat
flexibeler gaan werken. Er bereiken ons teveel klachten over het niet
flexibel willen cq kunnen opereren van de rvv. Rekeningen worden
verstuurd met 100 uitgesplitste bedragen voor een bezoek. Waanzin ten
top. Ook hier zou het credo moeten zijn, een bedrijf dat efficiënt werk
voor de rvv aanbied zouden ook relatief lage kosten moeten hebben. Vb.
een slachterij die van 6 tot 6 werkt en dat 5 dagen per week zou gewoon
een bedrag voor een handeling moeten betalen.
Ander voorbeeld, VVD had vragen gesteld over de kadavers, in dit geval de
pluimveehouderij. Regels zijn strak en absurd. Voorbeeld pluimveehouder
met kuikens, eerste week 10 dode dieren. Een bodempje in de ton. Dan
verplicht de wet om toch een maal per week op te halen. Hoge kosten,
uiterst milieu onvriendelijk. Een vrachtwagen voor 10 kuikens van 55
gram. Een halve kilo. Antwoord: ja zo is de wet. Ja correct, maar dat
vraagt toch om een wijziging. Pluimveehouders koelen cq bevriezen de
kadavers. Dus actie geboden. Iedereen mag naar supermarkt gaan en daar
kip kopen en in zijn vriezer leggen, dit geld niet voor de pluimveehouder
zelf, die 10 kadavers invriest om ze pas over een paar weken te laten
ophalen ivm efficiency en kosten reductie.
Voorzitter, waar zijn we mee bezig. De VVD wil dat de minister onzinnige
wetgeving als deze gaat aanpassen. Graag een reactie van de minister.
Voorzitter dan nog even over de dierziektebestrijding. De VVD wil van de
minister een reactie op het nvv plan om volgend jaar te stoppen met de
auzjeski vaccinatie. Tevens zijn we benieuwd naar de stand van zaken om
te komen tot een Europees dierziekte bestrijdingscentrum. Voorzitter de
land en tuinbouw bestaat uit vele sectoren, en zoals u heeft gemerkt
heeft het betoog van de VVD er niet een specifiek uitgelicht, omdat we
ons betoog rond de lastenverlichting hebben opgebouwd, wat ons betreft
het speerpunt voor het komende jaar. Nu wil ik een uitzondering maken,
dat is de paardesector.
Er zijn ondertussen al meer dan een half miljoen paarden in Nederland en
sommigen praten al over hogere getallen. Dit vraagt wel om een visie op
de sector van de minister. Er ligt al een sector visie. Kan de minister
daar is op reageren. Vz. Wat de VVD betreft is de minister van lnv niet
de excuustruus van het kabinet en niet een wolf in schaapskleren zoals
verwoord door lto voorzitter doornbos, maar de ondertoon baart ons
zorgen. Die ondertoon deelt de VVD, we moeten een tandje bijschakelen.
16 november 2004
VVD