De Nederlandse Bank

Locatie leeg seminar 'Nederland Fraudeland: fraude(-preventie) loont?' van VNO-NCW regio Midden.
Spreker leeg Prof.dr. Arnold Schilder RA
Organisatie leeg DNB

Mijn betoog zal gaan over `4 maal integriteit'. Integriteit is in de financiële sector een bekend begrip dat ook in wet- en regelgeving is verankerd. Vanmiddag wil ik ingaan op het belang van integriteit ook voor u, als ondernemer, en wat dat concreet kan betekenen. Uiteraard zal ik dit doen vanuit mijn ervaringen bij de Nederlandsche Bank (DNB).

De volgende punten komen hierbij aan de orde.

* Het belang van integriteit.

* Integriteit vormt een wezenlijk onderdeel van het toezicht op de financiële sector. DNB is de toezichthouder op de financiële sector.

* Vanuit de integriteitervaringen in de financiële sector willen we een concretisering maken naar het ondernemen, langs de lijnen van 4 maal integriteit:

1 persoonlijke integriteit;
2 organisatorische integriteit;
3 relationele integriteit;
4 marktintegriteit

Integriteit betekent letterlijk heelheid (één van de betekenissen). Onder integer handelen versta ik consistent handelen. Voor ondernemers betekent dit thuis en op het werk dezelfde normen en waarden hanteren. Normen en waarden die in absolute zin zijn aan te merken als "goed". Ondernemen is dan ook geen amorele activiteit, maar heeft rekening te houden met normen en waarden, waarvan de minimumpositie wordt ingegeven door wet- en regelgeving.

Inleiding
Mijn betoog is als volgt opgebouwd.

* De toegenomen maatschappelijke relevantie van integriteit in ondernemen. Ik benoem enige achtergrondontwikkelingen en het praktisch belang.

* Het bovenstaande wordt toegespitst naar de financiële sector: hoe wordt daar invulling gegeven aan integriteit?
* Belangrijk is dat integriteit niet alleen een kwestie is van goede wil. Er zijn concrete aanknopingspunten teneinde integriteit in de onderneming tot stand te brengen. Dit zal worden uitgewerkt langs vier lijnen: 4 maal integriteit.

* Op dit punt komt de relatie tussen integriteit en preventie aan de orde. Ik zal ingaan op mijn stelling dat integriteit aan (fraude)preventie vooraf gaat.

* Hoe werkt dit alles uit voor de ondernemers? Zij worden geconfronteerd met financiële instellingen die integriteit een integraal onderdeel hebben gemaakt van hun bedrijfsvoering. Heeft dit gevolgen voor de relatie bank - ondernemer? Welke leerpunten liggen hier eventueel voor de ondernemer?

* De begripsvorming tot dusverre gaan we concreter maken door enkele oefeningen in integriteit. Dit, uiteraard, langs de lijnen van 4 maal integriteit.

* Tot slot zal ik enkele conclusies trekken.

Integriteit: een indringende noodzaak

* De begrippen integriteit en verantwoordelijkheid brengen de maatschappij in beweging. Het maatschappelijke belang wordt onderstreept door meerdere initiatieven van de Verenigde Naties, waaronder het Global Compact.

* In Nederland is het SER-advies `de winst van waarden' een belangrijk rapport. In politiek en maatschappij is dit advies maatgevend geweest voor het denken over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door het maatschappelijk verwachtingspatroon zijn grenzen gekomen aan de onderneming als winstmachine. De onderneming wordt meer en meer een corporate citizen, mét de bijbehorende (morele) verantwoordelijkheden.
* Een ander verschijnsel wordt zichtbaar door het recente onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. De Nederlander is meer dan ooit tevreden, maar voelt zich ook bedreigd en onveilig. Dit duidt mijns inziens op een verminderd vertrouwen in de maatschappelijke omgeving waarin de burger moet leven en functioneren.
* Terrorisme is een ernstige factor hierin. De autoriteiten zetten dan ook zeer stevig in op de bestrijding hiervan.
* De financiële sector merkt de gevolgen hiervan. Integriteit is in de afgelopen decennia meer en meer een kernbegrip geworden.

Integriteit telt in de praktijk
Thuis weten we wat acceptabel is, wat wel mag en wat niet mag. Weten we dat ook in ons bedrijf? Integer gedrag gaat ook in het ondernemen niet vanzelf. tegelijk zien we dat mensen in beweging komen, waar gedrag wringt met wat als goed gedrag wordt beschouwd.
* Een gebrek aan integriteit heeft gevolgen, bijvoorbeeld: wetsovertredingen; reputatieschade; strafrechtelijke aansprakelijkheid, ook voor de ondernemer persoonlijk! Als actueel voorbeeld kan gelden Ahold.

* Dit brengt ons op het terrein van de zogenaamde "boekhoudschandalen", naar mijn mening een eufemistische uitdrukking voor fraude. De wortel van deze boekhoudfraudes is te vinden in integriteitgebrek. Gewin boven eerlijkheid en transparantie, en ten koste van het belang van vele betrokkenen (werknemers, aandeelhouders, klanten).

* Zaken als deze maken zichtbaar dat in de maatschappij een hernieuwd appèl op ondernemingen opkomt om hun (morele) verantwoordelijkheid te zien en te nemen.

* Het negeren van deze roep is, afgezien van het ethische aspect, ook commercieel gezien een onverstandige houding. Denk aan consumentenboycots van oliemaatschappijen en bewuste overwegingen bij de keuze van een leverancier. Ook de overheid hecht aan integriteit getuige haar aanbestedingsbeleid.

Integriteit in de financiële sector
Zo kom ik op de vraag hoe de financiële sector met het onderwerp integriteit omgaat.

* Als uitgangspunt neem ik een kernbegrip in de financiële sector, namelijk: vertrouwen.

* Actuele thema's binnen het financiële toezicht zijn:

1 Witwasrisico's
2 Voorkomen terrorismefinanciering
3 Toezicht op trustsector
4 Toezicht op de geldtransactiekantoren (als in 1995 op wisselkantoren)
5 Customer due diligence (Bazels rapport van oktober 2001)
* Voor het handhaven van vertrouwen is nodig: soliditeit en, daarmee samenhangend, prudentieel toezicht.

* Soliditeit heeft niet alleen een financiële c.q. bedrijfseconomische component, maar ook een morele c.q. integriteitcomponent.

* Gezien de positie van financiële instellingen en de cruciale noties van vertrouwen, soliditeit en integriteit kent de financiële toezichtwetgeving enkele `stimulansen voor integriteit'.

* De kern van de ontstane wet- en regelgeving is: voorkom integriteitschendingen (denk hierbij bijvoorbeeld aan wetsovertredingen en andere maatschappelijk onaanvaardbare handelingen). Dit is neergelegd in de norm van een integere bedrijfsvoering.

* DNB is als prudentieel toezichthouder de hoedster van de integriteit van het financiële stelsel en van daarbinnen opererende instellingen. Ook daarmee heeft DNB een maatschappelijk relevante functie. De AFM als gedragstoezichthouder speelt hier eveneens een belangrijke rol.

Integriteit en preventie
Integriteit heeft dus alles te maken met preventie: het voorkomen van integriteitschendingen. Hiermee komen we bij het onderwerp van deze themabijeenkomst: `Nederland Fraudeland: fraude(preventie) loont?'. Ik wil benadrukken dat het er in de integere onderneming om gaat om normschendingen te voorkomen; preventie dus! Het toezicht van DNB is dan ook gericht op de vraag of de onder toezicht staande instellingen zodanige maatregelen hebben genomen en zich zodanig hebben georganiseerd dat schendingen van de geldende normen voorkomen worden. We noemen dit ook wel: beheersing van het integriteitsrisico.
* Integriteit is geen kwestie van goede wil. Naar analogie van de SER in het advies `de winst van waarden': integriteit omdat het hoort, omdat het moet en omdat het loont.

* Integriteit is wederom geen kwestie van goede wil: je moet er 100% voor gaan. Dit vereist beleid, procedures en maatregelen.
* Concrete aanknopingspunten zijn de vier typen van integriteit:

1 persoonlijke integriteit;
2 organisatorische integriteit;
3 relationele integriteit;
4 marktintegriteit.

* Een integere onderneming vergt 4 maal integriteit derhalve.

Gevolgen voor ondernemers
Wat betekenen de door mij geschetste ontwikkelingen in de financiële sector voor u als ondernemer? Wat betekent het dat `integere bedrijfsvoering' de geldende norm is?

* De eerste vaststelling is dat banken en ook andere financiële instellingen hun bedrijfsvoering ijken aan deze norm, daartoe gestimuleerd door de toezichthouders.

* Wanneer een bank in relatie treedt met een andere onderneming zitten we op het terrein van de relationele integriteit. Waar kijkt een bank naar bij u?

* De instelling zal onder meer de regeling CDD ter hand nemen. Deze regeling vereist dat een bank een risico-inschatting maakt van u als cliënt. Het gaat dan niet in de eerste plaats om een financieel risico, maar veelmeer om een integriteitsrisico.
* Verwacht derhalve dat banken een integriteitinschatting zullen maken van u. Op de zoektocht naar integere ondernemingen is de meetlat van 4 maal integriteit een logische.

Integriteitsoefeningen
Laten we een korte vooruitblik doen om te zien wat dit bij u zelf kan uitwerken, op welke terreinen eventueel te nemen maatregelen zich kunnen manifesteren. Laten we een paar voorbeelden inventariseren, uitgaande van de vier typen van integriteit.

Persoonlijke integriteit

* Beoordeling medewerkers op betrouwbaarheid, met name waar functies integriteitsgevoelig zijn

* Betrouwbaarheid van de bestuurders zelf.
* Betrouwbaarheid van de ondernemer.

Organisatorische integriteit

* Bedrijfscode en compliance

* Omgang met incidenten

Relationele integriteit

* Omgang met klantgroepen

* Omgang met productgroepen

Marktintegriteit

* Wijze van prijsstelling

* Kartelrisico

Conclusie
In de huidige maatschappelijke omgeving wordt de onderneming geconfronteerd met extra vragen op het gebied van integriteit. De vertaalslag naar integere bedrijfsvoering is daarmee belangrijk. Dit legt een nadruk op de preventieve werking van integriteit. Mijn stelling bij het thema van vandaag is dan ook: aan fraudepreventie gaat integriteit vooraf. Dit confronteert u direct met de vraag: `wat verwacht de samenleving van mij als ondernemer?' en noopt u tot de interne vraag: `hoe ben ik 4 maal integer?'. Zoals ik het zie zijn dit twee kernvragen in het huidige ondernemen. Aan u de taak om deze vragen te beantwoorden.