Ingezonden persbericht
Persbericht
130.000 vragen voor bibliothekenvraagbaak al@din
Muziek, boeken, cultuur, gezondheid, sport, geschiedenis, economie, wetenschap, psychologie, opvoeding? over al deze en vele andere onderwerpen zijn in het afgelopen jaar bij elkaar meer dan 130.000 vragen gesteld aan al@din, de digitale vraagbaak van de openbare bibliotheken. De grote publieke belangstelling heeft ertoe geleid dat al@din nu ook via i-mode van KPN geraadpleegd kan worden.
Al@din is de digitale vragendienst van de openbare bibliotheken op internet. Iedereen kan hier terecht voor een betrouwbaar antwoord op een informatievraag, die voortkomt uit bijvoorbeeld werk, studie of persoonlijke belangstelling. Na het stellen van een vraag ontvangt de vragensteller binnen één tot maximaal vijf werkdagen een antwoord. Meer dan 200 lokale en regionale bibliotheekorganisaties dragen zorg voor de beantwoording van de vragen. De bibliothecarissen verzamelen en selecteren alleen informatie uit betrouwbare bronnen. De bron wordt dan ook bij ieder antwoord vermeld. In veel gevallen is dat een website maar er kan ook worden verwezen naar bijvoorbeeld tijdschrift- of krantenartikelen, boeken of andere informatiedragers. Naast de persoonlijke service en een antwoord op maat, is de selectie van betrouwbare bronnen datgene wat al@din onderscheidt van andere informatiediensten zoals bijvoorbeeld zoekmachines.
Resultaten
Sinds de officiële start in november 2003 is de al@din website meer dan 600.000 keer bezocht. Er zijn ruim 130.000 vragen gesteld en beantwoord. Uit een onderzoek onder gebruikers blijkt dat de overgrote meerderheid (zeer) tevreden is over de vraagbeantwoording en voornemens is deze service vaker te gebruiken. Gemiddeld zijn vragenstellers tot nu toe één keer teruggekomen om opnieuw een vraag te stellen. Het merendeel van de gebruikers komt binnen via de website www.bibliotheek.nl en de websites van de lokale bibliotheken. Vanaf 18 november kunnen de gebruikers van i-mode van KPN de vraagbaak vinden in het hoofdmenu, naast diensten als het Telefoonboek en de Van Dale woordenboeken. Via de mobiele telefoon kunnen vragen worden verstuurd. Het antwoord komt per mail terug en kan dus met de mobiele telefoon via i-mode worden opgehaald.
Gebruikers
Van degenen die een vraag stelden aan al@din, is 60% lid van de bibliotheek. Lidmaatschap is op dit moment niet vereist om gebruik te maken van de dienst. Eveneens 60% van de vragenstellers is jonger dan 19 jaar. Veel jongeren maken gebruik van al@din voor hulp bij het zoeken naar specifieke informatie voor school. De vrees dat al@din belegerd zou worden door scholieren die de bibliothecaris hun huiswerk wilden laten doen, is niet bewaarheid. Al@din maakt geen huiswerk, wordt dan ook gesteld in de gebruikersvoorwaarden, net zo min als al@din dokters- of juridisch advies geeft.
Samenwerking
Vragen die heel specialistisch van aard zijn, worden in een aantal gevallen naar externe deskundigen doorgestuurd. Er zijn sinds de start al samenwerkingsverbanden aangegaan met het Natuurhistorisch museum Naturalis, het Koninklijk Instituut voor de Tropen, de Universiteit van Amsterdam en de Nederlandse Luister en Braille Bibliotheek. Deze allianties zullen in de komende jaren op verschillende terreinen worden uitgebreid.