CDA Rotterdam


- PERSBERICHT -

CDA kritisch over dienstverlening Gemeentebelastingen

Frans Jozef van der Heijden (CDA) heeft het College vandaag in schriftelijke vragen om uitleg gevraagd over de dienstverlening van de Dienst Gemeentebelastingen. Aanleiding is een kritische brief die de Gemeentelijke Ombudsman schreef aan wethouder Janssens.

Dat de overheid dienstbaar moet zijn aan haar burgers lijkt zo n open deur. Maar opnieuw bereiken ons berichten die de waarde van deze uitspraak bevestigen: Nog steeds chaos bij Gemeentebelastingen , luidt de kop in het Rotterdams Dagblad van 16 november 2004. Een dienst als Gemeentebelastingen is voor veel Rotterdammers één van de voornaamste contacten met de gemeente en dus één van de visitekaartjes. Het is treurig om van de ombudsman te moeten vernemen dat (ondanks stevige discussies en uitspraken van de Raad) de Dienst Gemeentebelastingen nog steeds niet in staat is gebleken haar dienstverlening in te richten naar de burgers toe , aldus Frans Jozef van der Heijden.

De vragen zijn voor de CDA-er opnieuw een bevestiging van de noodzaak de algehele gemeentelijke dienstverlening onder de loep te nemen. Ook recent nog, tijdens de raadsbehandeling van de gemeentelijke begroting voor 2005, donderdag 11 november jl., heeft de CDA-fractie gewezen op de noodzaak van een omslag bij de gemeentelijke overheid. Dat verwoorde zij toen in een motie die samen met de VVD-collega s werd ingediend: de gemeentelijke overheid dient te functioneren op basis van de uitgangspunten: burgernabij, dienstverlenend, resultaatgericht, integraal, samenwerkend met andere overheidsorganisaties en samenwerkend met en stimulerend naar private partijen.

Frans Jozef van der Heijden kiest in zijn vragen nadrukkelijk, voor deze dienstverlenende overheid.

Hieronder treft u een integrale versie van de vragen zoals Frans Jozef van der Heijden die vandaag indiende:

Het College heeft in het jaarverslag 2003 van de Gemeentelijke Ombudsman kennis kunnen nemen van klachten over de voortdurend slechte bereikbaarheid van de dienst gemeentebelastingen.


* Heeft het College iets met dit signaal gedaan? Zo ja, welke acties zijn ondernomen en heeft dit aantoonbaar effect gehad? Zo nee, waarom niet?

Een woordvoerder van de wethouder laat weten dat de prioriteit ligt, bij het primaire proces: aanslagen versturen. Natuurlijk is het terecht dat mensen die belastingverplichtingen jegens een overheid hebben hiervoor een aanslag moeten ontvangen. Maar het primaire proces is meer dan het versturen van aanslagen alleen; ook de dienstverlening zelf en de communicatie met en naar de burgers is onderdeel van het primaire proces.


* Heeft de dienst voldoende capaciteit ter beschikking voor goede dienstverlening aan de burger? Zo ja, kan het College aangeven hoe de dienstverlening moet verbeteren om de vele klachten te voorkomen?


* Zo nee, waarom heeft de dienst hiervoor geen extra capaciteit aangetrokken ook als de drukte tijdelijk lijkt te zijn, als gevolg van het wegwerken van achterstanden bij het versturen van aanslagen door de dienst?

In de bijlagen bij de brief van de ombudsman lees ik dat (sommige) aanslagen betrekking hebben op feiten van jaren geleden.


* Is het redelijk om van burgers te verwachten dat zij zich zonder slag of stoot neerleggen bij een aanmaning of een dwangbevel, omdat de Dienst Gemeentebelastingen een andere prioriteit hanteert?


* Had de Dienst niet kunnen en moeten verwachten dat het zo laat versturen van aanslagen veel vragen zou oproepen en dus tot meer aandacht voor het communicatieproces had moeten leiden? Zo ja, welke acties zijn ondernomen en tot welke effecten heeft dit geleid?


* Hoe denkt de gemeente om te gaan met aanslagen die zo lang zijn blijven liggen en die wellicht nu nog in behandeling zijn?

Naar de toekomst toe lijkt het mij raadzaam om de ervaringen met dienstverlening en communicatie van de Dienst Gemeentebelastingen te benutten voor verdere initiatieven.


* Het College werkt aan de invoering van één centraal gemeentenummer. Hoe denkt het College ervoor te kunnen zorgen dat de dienstverlening en de communicatie via dit gemeentenummer wel op orde is?

Rotterdam, 17 november 2004


------

noot voor de redactie/