Ministerie EZ
Van Gennip stelt werkgroep Branding in
Datum: 17 november 2004
De staatssecretaris van Economische Zaken, mevrouw ir. C.E.G. van
Gennip heeft vandaag een werkgroep Branding ingesteld die het gewenste
imago van Nederland in het buitenland gaat formuleren. De werkgroep of
taskforce moet in februari 2005 klaar zijn met de vier concrete
opdrachten die Van Gennip haar heeft meegegeven.
Die luiden: formuleer een gewenst imago van Nederland; stroomlijn de
verschillende beelden over de Nederlandse economie; adviseer over een
bredere aanpak van de imagovorming van Nederland en stel een plan van
aanpak op.
De werkgroep Branding zal met concrete acties komen die de economische
beeldvorming versterken én uitdragen. De werkgroep zal gebruik maken
van het voorwerk van de breed samengestelde werkgroep Holland Imago
die 13 aanbevelingen heeft opgesteld.
Aanleiding voor het instellen van de werkgroep Branding is niet
alleen de daling van Nederland op de internationale
concurrentieladder. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders bescheiden
zijn en niet snel aan zelfpromotie doen terwijl Nederland wel veel te
bieden heeft.
Nederland staat bij buitenlanders bekend om de kwaliteit van geleverde
goederen en diensten en men is positief over de betrouwbaarheid van
handelsrelaties. Toch zal door de actualiteit, de moord op cineast
Theo van Gogh, het beeld van Nederland als een land met een hoge
morele tolerantie en een sterk internationale oriëntatie en een land
met progressieve opvattingen over hoe een samenleving moet worden
ingericht, onder druk komen te staan.
Karien van Gennip wil met de werkgroep ook andere betrokkenen binnen
de rijksoverheid een duwtje geven. Overheid én bedrijfsleven moeten
echt samen werken aan het positieve- en liefst innovatieve imago van
Nederland. Want Holland promotie verdient het om hoog op de
maatschappelijke en politieke agenda te staan, aldus Van Gennip.
Branding heeft de afgelopen decennia een vlucht genomen als concept
voor het ontwikkelen en beïnvloeden van het imago van producten,
ondernemingen en maatschappelijke organisaties. Ook steden, regios en
landen zijn steeds meer geïnteresseerd geraakt in het fenomeen
branding.
De werkgroep bestaat uit 8 personen; voorzitter is de directeur van de
EVD, de heer Ravestijn Verder nemen deel drie andere
vertegenwoordigers van het ministerie van Economische Zaken, en vier
leden komende van het NBTC , de RVD en van het bedrijfsleven te weten
de heer Korthals Altes van Heineken Nederland en de heer van der Waaij
van Unilever.