CHECKIT BV
Nationale Search Engine Monitor
Nijmegen, 17 november 2004 Checkit presenteert in samenwerking met
onderzoeksbureau R&M Interactive een selectie van de resultaten uit de
Nationale Search Engine Monitor die afgelopen oktober werd uitgevoerd
onder 1.185 internetgebruikers.
De Nationale Search Engine Monitor bevat onder meer informatie over:
- de bekendheid van zoekmachines
- het gebruik van zoekmachines
- de waardering voor zoekmachines
Hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de zes
bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging
of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine
Monitor die in februari dit jaar werd uitgevoerd.
Geholpen bekendheid
Google 98% (+1)
Ilse 92% (-4)
MSN 68% (-3)
Altavista 73% (-5)
Yahoo 73% (-2)
Lycos 73% (-1)
Wel eens gebruikt
Google 90% (+7)
Ilse 33% (-14)
MSN 16% (-5)
Altavista 13% (-3)
Yahoo 10% (-2)
Lycos 5% (-5)
Meest gebruikt
Google 74% (+6)
Ilse 14% (-3)
MSN 3% (-1)
Altavista 2% (0)
Yahoo 4% (+3)
Lycos 0% (-1)
Uit het onderzoek blijkt dat Google de onbetwiste leider is in
zoekmachineland. Maar liefst 98% van de Nederlandse internetgebruikers
kent deze zoekmachine, 90% gebruikt deze zoekmachine wel eens en
Google heeft in Nederland een marktaandeel van 74%. Dit alles staat in
schril contrast met de cijfers van de bekendste Nederlandse
zoekmachine ilse. De naamsbekendheid van ilse blijft met 92% weliswaar
onverminderd hoog, maar nog maar 33% van de Nederlandse
internetgebruikers maakt wel eens gebruik van deze zoekmachine. En
ilse neemt slechts 14% van de zoekmachinemarkt in Nederland voor haar
rekening.
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat
organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de
top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan
waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit
is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search
Engine Marketing. Kijk voor meer informatie op
http://www.checkit.nl.
----------------------------------------