Zoeken: ____________
CENTRAAL PLANBUREAU
Onderwerp: persbericht
Nummer: 47
Datum: 17 november 2004
Inlichtingen bij: Annemiek Verrips (tel: 070-3383493), Paul Besseling
(tel: 070-3383416), of bij Dick Morks (tel: 070-3383410)
CPB: uitfaseren LPG goed voor de welvaart
Het vervangen van LPG door andere autobrandstoffen verhoogt niet
alleen de externe veiligheid, het levert ook een aanzienlijke
efficiencywinst op. Dit komt omdat zonder belastingen LPG een duurdere
brandstof is dan diesel of benzine. Het uitfaseren van LPG levert
weliswaar ook milieunadelen op (meer roetuitstoot en stikstofoxiden),
maar deze zijn veel kleiner dan de voordelen voor de maatschappelijke
welvaart. Reden is onder meer dat auto's en brandstoffen in de loop
der tijd veel schoner zijn geworden. De welvaartswinst voor Nederland
van het uitfaseren van LPG bedraagt circa 1 tot ruim 2 mld euro (netto
contante waarde 2004, prijspeil 2003).
Dit concludeert het CPB in de CPB Notitie 'Second opinion Ketenstudies
ammoniak, chloor en LPG'. Het CPB heeft deze second opinion uitgevoerd
op verzoek van het Ministerie van VROM. De ketenstudies die zijn
uitgevoerd door KPMG, TNO en Ecorys-NEI, analyseren verschillende
oplossingsrichtingen om de externe veiligheidsrisico's in de
productie, opslag en transport van gevaarlijke stoffen te reduceren.
KPMG heeft de kosten en baten in beeld gebracht van de diverse
oplossingsrichtingen, waarbij TNO ondersteuning heeft verleend op
technisch gebied. Ecorys-NEI heeft een kosten-batenanalyse (KBA)
uitgevoerd van een van de oplossingsrichtingen voor LPG, namelijk het
uitfaseren van LPG als autobrandstof. Het CPB onderschrijft de
resultaten van de ketenstudies en de KBA van Ecorys. Omdat chloor
oorspronkelijk ook onderdeel zou uitmaken van de ketenstudies, is de
stof nog wel in de titel van de studie opgenomen. Uiteindelijk zijn
echter geen maatregelen die verband houden met chloor onderzocht
vanwege het voorgenomen chloorakkoord tussen Akzo Nobel en de
Nederlandse overheid.
Bij het weg- en spoortransport van LPG en rond tankstations bestaan
risico's voor de externe veiligheid. De risico's van LPG voor de
externe veiligheid blijken relatief beperkt in verhouding tot andere
veiligheidsrisico's. De ketenstudies analyseren oplossingen om deze
risico's verder te beperken. Daarbij springt het uitfaseren van LPG
als autobrandstof er in positieve zin uit met een aanzienlijk positief
welvaartssaldo door de efficiencywinst bij de brandstofinzet. De
externe veiligheidsrisico's rond tankstations verdwijnen met deze
maatregelen geheel. Bovendien houdt 60% van het wegtransport van LPG
verband met het transport van LPG als autobrandstof. Andere
oplossingsrichtingen scoren aanzienlijk minder gunstig. Het
spoorvervoer van LPG is relatief erg veilig en wordt in de toekomst
nog veiliger.
Voor ammoniak analyseren de ketenstudies oplossingsrichtingen om de
externe veiligheid te verbeteren bij de productie, opslag en overslag
bij een ammoniakproducent en bij het railvervoer van ammoniak. Net als
bij LPG zijn ook de risico's van ammoniak voor de externe veiligheid
relatief beperkt. De kosten om aan de wettelijke normen voor de
externe veiligheid te voldoen, zijn relatief hoog tot zeer hoog. Zo
komen de kosten van de meest kosteneffectieve maatregel om voor
ammoniak aan de wettelijke normen te voldoen, overeen met een bedrag
van ruim 24 miljard euro per statistisch bespaard slachtoffer. Op
andere terreinen, zoals voor de verkeersveiligheid, zou met dezelfde
kosten een veel groter aantal mensenlevens bespaard kunnen worden. Zo
wordt, om de gedachten te bepalen, bij de verkeersveiligheid vaak
gerekend met een normbedrag van 1 à 2 miljoen euro per statistisch
bespaard mensenleven. Het spoorvervoer van ammoniak is, net als bij
LPG, al relatief erg veilig en dit wordt in de toekomst alleen nog
maar veiliger.
De volledige CPB-notitie 'Second opinion Ketenstudies ammoniak, chloor
en LPG' is (gratis) beschikbaar als PDF-bestand.
Centraal Planbureau