Kruising 's-Gravelandseweg/Koninginneweg wordt veiliger
Als de gemeente volgend jaar mei verder gaat met het herstraten van de
's-Gravelandseweg willen Burgemeester en wethouders om kosten te
besparen meteen ook de kruising met de Koninginneweg veiliger maken
voor overstekende fietsers en voetgangers en op de toegangswegen naar
de Boombergwijk inritconstructies aanleggen.
Kruising Koninginneweg
Het aanleggen van oversteekvoorzieningen op de kruising van de
's-Gravelandseweg met de Koninginneweg en de Lindenheuvel is een
project uit de Infraplanning 2000-2010. De kruising wordt door
fietsers en voetgangers al jaren als onveilig ervaren. Het aantal
geregistreerde ongevallen op de kruising valt tot nu toe mee, maar
omdat de kruising op een schoolroute ligt acht het college een
oversteekvoorziening toch gewenst.
Het voorstel van B&W voorziet in de aanleg van middengeleiders in de
's-Gravelandseweg aan weerskanten van de Koninginneweg, waardoor
voetgangers en fietsers in twee fasen kunnen oversteken en
automobilisten niet langer de bocht kunnen afsnijden. Het gevolg is
wel dat voor vrachtwagens langer dan 10 meter zowel vanaf de
Koninginneweg als vanaf de Lindenheuvel een linksafverbod moet worden
ingesteld.
Inritconstructies Boombergwijk
Het voorstel om de aanleg van inritconstructies op de kruisingen van
de 's-Gravelandseweg met de Boomberglaan, de Van der Lindenlaan,
Lindenheuvel, de Costeruslaan en de Blijdensteinlaan mee te laten
lopen met de herstrating van de 's-Gravelandseweg heeft een financiële
en een praktische reden.
Het gelijktijdig uitvoeren werkt kostenbesparend en bovendien hoeft de
gemeente dan niet in een latere fase nog eens het autoverkeer op de
's-Gravelandseweg om te leiden.
Met de aanleg van inritconstructies loopt de gemeente in feite vooruit
op het project waarbij de hele Boombergwijk een 30-kilometerinrichting
krijgt. Ambtelijk is net een werkgroep begonnen aan de voorbereiding
van dat project, maar omdat de aanleg van inritconstructies als
overgang van 50-kilometerstraten naar een 30-kilometergebied standaard
zijn voorgeschreven en geen onderdeel vormen waarover inspraak
mogelijk is, achten B&W vervroegde uitvoering gerechtvaardigd.
Verdere procedure en uitvoering
Burgemeester en Wethouders geven het Voorlopig Ontwerp voor de aanleg
van de oversteekvoorzieningen vrij voor schriftelijke inspraak. Begin
volgend jaar wordt daarna een definitief ontwerp voorgelegd aan de
raadscommissie Verkeer en Buurt.
Het herstraten van de 's-Gravelandseweg - het gaat om het gedeelte
tussen de Boomberglaan en de Trompenbergerweg-, het herinrichten van
de kruising met de Koninginneweg en de aanleg van de inritcontructies
staan gepland voor de periode mei-juni 2005 met een uitloop in juli.
Gemeente Hilversum